Hallo ladies, Even een vraagje. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Hoe veel van jullie volgen zwangerschapsles? of zwangerschapsyoga? Zwangerschapsyoga heb ik een aantal weken gevolgd, maar vaak ben ik na het werk te kapotmoe om nog te gaan (ik moest dan direct door omdat de les zo vroeg startte) dus ben ik weer gestopt. Ik ga wel binnenkort zwangerschapszwemmen doen, dat lijkt me heerlijk en goed voor de conditie. Maar eh...volgen jullie echte lessen? Is het een aanrader of juist niet? Sommige zweren er bij in mijn omgeving, en sommigen zeggen dat ze er niets aan hebben gehad met de bevalling. Zij zeggen weer, je kunt je nog zo goed voorbereiden, maar je weet toch nooit hoe je reageert als je moet bevallen. Any opinions??? Groetjes MamatoB
Ik had er niets aan tijdens de bev. maar voor de bev. en erna (we hadden ook nagym) was eigenlijk perfect...Wij hadden echt gym...zweet op je rug gym....goed om te blijven bewegen. En veel tips en adviezen gehad waar ik opzich wel wat aan had...totdat het echte werk begon zeg maar.en Nagym was gewoon heerlijk om langzaam aan weer je lichaam in een soort van conditie te krijgen Volgende keer doe ik het weer.
Ik zou graag willen, maar het is bijna niet mogelijk. Door mijn bekkenproblemen en geen auto is de reistijd naar dergelijke dingen te groot. Ik wil 's avonds na 20:00u niet meer over straat hoeven, voel me te wankel tijdens de zwangerschap (en te moe). De cursussen beginnen echter allemaal op z'n vroegst om 19:00u, en zitten op minimaal 30 minuten trammen. Ik heb dus maar een zwangerschapsyoga DVD gehaald, kan ik oefeningen thuis doen. Oefentherapie ofzo zou wel overdag kunnen maar is ook nog altijd veel te ver weg. Normaal gesproken doe ik dus alles lopend, met de tram of fietsend, maar dat is nu (op kleine stukjes lopen na) gewoon geen optie.
Hier dezelfde ervaring als Beastie. Je leert ook veel over je houding tijdens de zwangerschap om klachten te voorkomen en te verminderen (wordt gewoon door een fysiotherapeut gegeven). Daarna heb ik nog een paar lessen nagym. Vorige zwangerschap ook gedaan, heb best wel wat aan de tips gehad tijdens de bevalling. Al doe je natuurlijk een hoop op je eigen manier of ben je het compleet vergeten. Maar goed, dat is ook maar een klein deel van de cursus. Deze zwangerschap ben ik ook weer gegaan, gewoon om wat mensen te leren kennen in mijn nieuwe woonplaats en omdat mijn verzekering het toch vergoedt.
Nee behalve zelf thuis wat lichte oefeningen yoga ( puur voor me zelf) doe ik niets. hoor zo vaak dat men er neits aan heeft gehad dat ik me geld er niet aan ga verspillen
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan tot vorige week. Ze heeft nu een zomerstop en ik ga die laatste weken ook niet weer verder. Ik heb het vanaf 14 weken zwangerschap gedaan en merk dat ik nu de oefeningen niet makkelijk meer doe en ik er last van krijg. Last in de zin van benauwd of pijn in mijn rug door bepaalde houdingen. Ik heb wat ademhalingstechnieken geleerd en zou die straks toe kunnen passen. Die ervaring heb ik nog niet.
Ik doe aan zwangerschapsyoga. Ik weet niet of ik er straks wat aan ga hebben maar vind het bovenal ook gezellig en fijn om er meer over te horen en wat kleine oefeningetjes te doen. Deze week hebben we partneravond dus ben ook erg benieuwd hoe dat is
ik doe aan zwangerschapsyoga, vooral omdat ik het heel fijn vind om even helemaal met de nieuwe baby bezig te zijn. Bij mijn vorige bevalling heb ik niet ceht iets gehad aan de oefeningen maar baat het niet dan schaad het niet
ik doe nog niks en weet het nog niet, aangezien ik heir ook emt het probleem vervoer zit het is allemala erg ver weg en ben dus een auto nodig en laat mijn vent die nou altijd meehebben doordeweeks. das dus wat lastig. hier word de gym wel gewoon vergoed door de verz dus zou wel willen. maar jah puntje vervoer is dus lastig. vorige keer heb ik het ook niet gedaan, doordat we toe nmidden in de verhuizing naar dld zaten en dus geen tijd hadden.
ik heb yoga gedaan. weet nog niet of ik er iets aan heb straks, maar alleen al dat ene uurtje per week zo met jezelf en de baby bezig zijn vond ik heerlijk. ook heeft mijn vriend er goed leren masseren en dat is altijd een voordeel
ik doe zwangerschapsgym! heerlijk! een uurtje voor mij en mijn spruit! van gym oefeningen tot ademhaling! en of ik er straks iets aan heb?? geen idee.. maar je hebt in ieder geval iets om op terug te vallen! het is voor iedereen verschillend maar ze behandelen verschillende oefeningen waar wellicht iets voor je bij zit wat je straks prettig vind! er is ook nooit gezegt dat door zwangerschapsgym of yoga een bevalling makkelijker word. het kan je misschien helpen wat meer te ontspannen of wat voor jou dan ook werkt! en het is vooral ook heeeel gezellig! dus weggegooid geld nee vind ik niet en trouwens heb er niks voor betaald want wordt bij mij compleet vergoed!
Ik doe zwangerschapsyoga. vind het niet echt intensief, maar het zijn wel fijne ademhalingsoefeningen. Ik heb nog geen eerdere ervaring met bevallen dus ik weet niet of ik er wat aan ga hebben. Het is bij mij op vrijdagavond waardoor ik rustig de hele werkweek achter me kan laten en me kan focussen op een lekker weekend.
Ik ben naar zwangerschapsgym geweest maar vond er niks aan. Het was 40 minuten geklaag aanhoren van iedereen en dan nog 20 minuten stomme oefeningen doen zoals gaan zitten vanuit rugligging... En ademhalingsoefeningen die ze me ook in het ziekenhuis hadden kunnen voordoen en die had ik ook al gehad bij mensendiecktherapie 8 jaar geleden ivm mn hyperventilatie.... Ik doe het dit keer dan ook niet meer!
Idem!!! Maakt niet uit of ik er iets aan heb tijdens de bevalling, ik word er nu gewoon heel rustig van en vind het heerlijk!
Hier zowel gym als yoga gedaan. In eerste instantie alleen gym, maar dat is hier bij ons toch wel zo ontzettend suf (lees: alleen zitten op een stoel en luisteren naar de 'juf') dat ik er yoga naast ben gaan doen vanaf 34 weken. Yoga vond ik erg leuk en enorm ontspannend. Veel geleerd over ademhalen enzo. Maarre... heb er niks aan gehad tijdens mn bevalling. Nou lag dat ook wel aan het 'soort' bevalling denk ik (korte bevalling zonder rustige beginweeen, maar direct een mega weeenstorm van rugweeen), puffen en ademen was amper te doen. Bij een (hopelijk) volgend kindje ga ik zeker wel weer yoga doen, want zoals hierboven al staat is het gewoon erg lekker om dat ene uurtje in de week lekker bezig te zijn met jezelf en je beeb.
yup ik volg zwangerschaps cursus van Icare. had er eerst geen zin in maar t zijn maar 10lessen voor 30,- ofzo. dus valt mee. toch maar opgegeven en tis erg gezellig daar! nog meid tegen gekomen die hier om de hoek woont en waar ik maanden geleden een wippertje van had gekocht, leuk om haar daar tegen te komen! hebben nu veel contact. (zij had blauwe wippertje maar kreeg te horen dat t meisje werd dus kocht ik via mp het wippertje want wij krijgen wel gozertje) cursus is zeker de moeite waard! partner mag ook 2x mee!
Ik ga binnenkort ook beginnen met zwangerschapsgym. Leek me eigenlijk helemaal niks (nog steeds niet echt..), al dat zwangere gemuts, ik ben namelijk helemaal niet zo.. Maar heb me laten overhalen door mijn verloskundige. Die zei dat ik wel wat aan de oefeningen zou hebben om rugpijn/bekkeninstabiliteit enigszins te voorkomen (vooral omdat mijn rug nogal mijn zwakke punt is en ik erg lang ben). En aangezien de gemeente betaalt, heb ik zoiets van 'baat het niet, dan schaadt het niet' en heb ik me toch maar opgegeven. Ben wel benieuwd of het me mee of tegen gaat vallen
Ik heb mensendieck zwangerschapsbegeleiding gedaan, 8 lessen. Het is wel duur (130 euro - 25 vergoeding), maar ik vind het nu al heel nuttig. Vooral omdat je oefeningen krijgt voor tijdens de zwangerschap om klachten te voorkomen. Ik vond het ook handig om allerlei houdingen uit te proberen om weeën op te vangen en om te persen. Zo zou ik namelijk niet verwachten dat persen op je zij handig zou zijn, maar toen ik daar lag te oefenpersen voelde het heel prettig. Nu maar hopen dat ik het onthou tijdens de bevalling! En zoals meerdere dames ook al zeggen vind ik het fijn om even een uurtje voor mezelf en de baby te hebben, ik kom daar ook ontspannen van terug.