ga je tot 34 of 36 weken werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Dana, 21 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

4 of 6 weken voor die tijd stoppen?

  1. 4 weken voor die tijd

  2. 6 weken voor die tijd

  3. 6 weken ivm ziekte

  4. korter/langer/anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Dana

    Dana Niet meer actief

    de vraag spreekt voor zich, werk (of heb je gewerkt) je tot 4 weken voor je uitgerekende datum door of 6 weken?

    ik wil het graag volhouden tot 4 weken voor die tijd omdat je dan na die tijd 2 weken meer hebt.

    hoe doen jullie dat? en meiden die het al achter de rug hebben, zou je het nu weer doen? of toch langer/korter?
     
  2. Engeltje1

    Engeltje1 Niet meer actief

    Ik ga tot 34 weken. 7 december begint mijn verlof.
    Dit omdat ik het gewoon lichamelijk niet meer volhou en ik het steeds enger vind om de auto in te stappen. Nu met die mist en straks misschien wel sneeuw en gladheid

    Ik heb gelukkig nog wel 3 weken vakante van dit jaar, die ik volgend jaar achter me verlof plak :)
     
  3. kleintjevoorons

    kleintjevoorons Fanatiek lid

    9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Bij de eerste had ik 6 weken van te voren en dat vond ik wel lang. Nu 4 weken van te voren en dat vond ik op het einde wel erg zwaar. Ik denk dat je in je keuze ook rekening moet houden met het soort beroep dat je hebt. Ik ben HBO docent en moet vaak college geven. Nou dat brak mij de laatste weken echt op. En je weet toch niet wanneer je bevalt. Stel je gaat 4 weken van te voren en je gaat overtijd dan heb je ook nog maar 10 weken. En als je 6 weken van te voren gaat en doorloopt tot 42 weken dan krijg je die twee weken er toch bij en heb je ook 10 weken.
     
  4. boonie

    boonie Actief lid

    9 mei 2011
    362
    0
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Ik stop 6 weken voor die tijd aangezien ik lichamelijk zwaar werk doe. ( in de verzorging ) Ik loop nu al op mn tandvlees ivm bekkeninstabiliteit, maar hoef gelukkig nog maar 5 dagen te werken :).
    Wel vraag ik me soms af wat ik met al die vrije tijd moet gaan doen :p
    Maar ik verzin vast wel iets leuks :D
     
  5. Dana

    Dana Niet meer actief

    ja inderdaad, het beroep dat je doet is belangrijk in die keuze, ik werk achter de balie en zit de meeste tijd. ik hoop dat ik het ga volhouden tot 4 weken dat heb ik ook opgegeven bij het aanvragen van mijn verlof, kan je dat op het laatst (mocht het niet goed gaan) ook nog veranderen in 6 weken? of moet je je dan ziekmelden?
     
  6. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Beide keren al eerder, eerste keer 7 weken en tweede keer 10 weken vantevoren. Ik heb een heupafwijking waardoor ik zware bi kreeg en mijn werk bestaat uit lopen, tillen en bukken.

    Anders had ik voor 34 weken gekozen, die laatste weken moet je van genieten vind ik.
     
  7. afrola

    afrola Fanatiek lid

    7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Bij de eerste tot 34 weken gewerkt. Moest toen ook met verlof ivm gedeeltelijk in de ziektewet vanaf 18wk zw.schap. Bij mijn huidige zw.schap is het maar de vraag of ik uberhaupt tot 34 weken werken vol ga houden ivm tweelingzw.schap. BI begint ook al weer op te spelen ;). Leuk is anders, maar ik ben al dingen aan het verzinnen die ik dan kan doen ;).

    @ Dana, wanneer je nu aangeeft dat je tot 36 weken wilt werken kun je dat altijd nog omzetten tot 35 of 34 weken tot de dag zelf. In principe kun je opbellen en zeggen ik kom niet meer. Alleen is dat niet zo netjes naar je werkgever ;). Wanneer je bij 34+ ziek wordt, ook al is het griep of migraine oid die niets met je zw.schap te maken heeft dan ga je direct met verlof. Dus ziek melden tussen wk 34 en 36 kan niet meer.
     
  8. guusje99

    guusje99 Fanatiek lid

    7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Financiƫle dienstverlening
    Noord Brabant
    ik wilde eerst ook doorwerken tot 4 weken voor de datum, echter van meerdere dames in mijn omgeving advies gekregen 6 weken te doen. Hoe uitgeruster en meer ontspannen jij voor de bevalling bent, zal dit ook op de bevalling zelf te merken zijn. Daarnaast hoor ik ook van veel vrouwen dat het weer gaan werken juist hielp om weer in een beter ritme te komen en dus ook beter in hun vel te zitten.
     
  9. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Bij mijn eerste zwangerschap bij 13 weken al, vanwege medische redenen. Bij deze zwangerschap werk ik door tot de bevalling, ik ben namelijk fulltime thuisblijfmoeder en daar is (helaas) geen verlof voor ;).
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bij de 1e tot 34 weken gewerkt. En dat was nƩt te doen. (zwemjuf, werkomgeving is nogal warm hier) .
    En na 10 weken na de bevalling vond ik het ook Ć©rg lekker om weer even aan het werk te gaan.

    Bij de 2e was de CAO aangepast en vanwege het werk-klimaat kreeg ik dus 2 weken extra verlof. Toen ben ik dus met 32 weken met verlof gegaan en daar was ik ook keihard aan toe... ik had er al 1 rondlopen + de zwangerschap was fysiek gewoon zwaarder, ik had telkens h et gevoel dat ik 6 weken verder was, dan ik werkelijk was. Qua buik, qua klachten...

    Ik zou dus ook echt zeggen: Lekker met 34 weken ;) en voel je je nog goed? Geniet er dan lekker van, ga lekker relaxen of juist winkelen..
     
  11. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Bij de eerste 50% werken vanaf 28 weken en met verlof met 34 weken (had ik liever anders gezien maar ja, het ging niet meer)
    Met de 2e 'gewoon' met 34 weken met verlof gegaan (met een kindje al thuis kom je minder aan je rust toe en is het wel lekker om 'vroeg' met verlof te gaan). Bij beide heb ik een maand onbetaald verlof opgenomen na mijn bevalling
     
  12. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bij de eerste zat ik met 20 weken al volledig in de ziektenwet ivm BI, dus automatisch met 34 weken verlof gekregen.

    Nu zit ik ook al weer een aantal weken gedeeltelijk in de ziektenwet. Dit ivm BI en een buik waar ik veel last van heb (dit in combinatie met een placenta die aan het verkalken is). Ik stop met 34 weken.
     
  13. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Bij de eerste 34 weken en nu 36 weken....ik vind het veel leuker om daarna 2 weken langer te hebben.
     
  14. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum Belgiƫ
    Ik ga werken tot 38+4; dan ben ik verplicht te stoppen omdat je minimum 5 werkdagen voor de bevalling thuis moet zijn in BE.
    Vind het meer dan prima zo. Voel me perfect, heb een kantoorjob dus dat zit ook al mee en eerlijk, zou niet weten wat ik 4 weken op voorhand allemaal zou moeten doen thuis :)
     
  15. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    34 weken..

    Was ook blij dat het zover was. M'n werk zelf kon ik prima volhouden, maar de reistijden en afstand (150 km heen 150 weer terug) niet meer zo... Was op het laatst echt een wegpiraat, totaal afgeleid en dromerig. Gevaarlijk voor mezelf maar ook voor m'n medemens ;).

    Weet nog niet wanneer ik ga werken, de planning was eigenlijk na 3 maanden. Maar goed nu eerst maar eens afwachten hoe ons kleine meisje het gaat doen straks..

    Gelukkig allemaal geen probleem want ik ben zzp.
     
  16. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier beiden keren 4 weken van tevoren (vandaag laatste dag :D). Heb veel liever erna, zeker ook omdat we met dit kindje straks regelmatig naar het ziekenhuis moeten. Heb er nu ook nog 2,5 week vakantie achter geplakt.

    Maar het is idd wel zwaar nu. Ach nog ff doorbikkelen en straks toch nog 4 weken om tot rust te komen.
     
  17. Loesje 29

    Loesje 29 Bekend lid

    28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Ik ga ook met 34 weken...

    Eigenlijk op advies van veel dames. Het is onze eerste en ze zeggen allemaal dat je verlof van je eerste nooit meer terugkomt. Nu is alle tijd echt voor mij en heb je niet een kleintje rondlopen. Kan nu echt doen en laten wat ik wil, wil ik slapen doe ik dat, wil ik shoppen doe ik dat, hoef met niemand rekening te houden. Daarnaast is de maand december in mijn ogen ook een heerlijke maand om thusi te zijn, kerstboom opzetten en thuis rommelen. Maar ik heb makkeiljk praten, heb nog zoveel vrije dagen die ik er achteraan kan plakken dat ik een half jaar thuis ben....succes allemaal!
     
  18. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik heb bij Milan tot 40 weken doorgewerkt. Ik studeerde tot 36 weken (toen was 't vakantie) en ben daarna een vakantiebaantje (taxichauffeuse) gaan doen. Ik had dus geen recht op zwangerschapsverlof omdat ik daarvoor niet werkte ;).

    Bij Isabelle wel zwangerschapsverlof en toen heb ik tot 36 weken doorgewerkt.

    Ik heb wel twee hele makkelijke zwangerschappen gehad, nergens last van, dus ik kon gewoon tot het eind alles nog.
     
  19. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik zit al vanaf week 15 is de ziektewet i.v.m. BI en Ischias, ik ga dus automatisch met 34 weken al met verlof...

    Nog 3 daagjes te gaan en dan even geen gezeur meer van het werk!
     
  20. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Bij de eerste tot 4 weken voor de uitgerekende datum gewerkt. Nu komt het met vakanties ed beter uit om 6 weken van tervoren te stoppen. Iedere keer in overleg met de werkgever.
     

Deel Deze Pagina