Ga jij borst- of flesvoeding geven?

Discussion in 'Zwangerschap' started by mamatoB, Aug 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Ga jij borst- of flesvoeding geven?

1. Borstvoeding

2. Flesvoeding

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

Jan 15, 2009
    2,196
    0
    0
    Hey dames,

Ik ben eens benieuwd / nieuwsgierig wat jullie gaan doen: Borstvoeding geven of flesvoeding.

Zelf heb ik heel lang gedacht aan flesvoeding (zag vooral kolven op het werk niet zitten en vond het ook een fijn idee voor papa dat die ook meteen een momentje met de kleine heeft met flesvoeding), maar begin nu toch te twijfelen of ik niet toch borstvoeding moet proberen.

Wat gaan jullie doen?
    En hoe hebben jullie bepaald wat jullie gaan geven?

groetjes,
    mamatoB

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij de eerste helaas maar kort gelukt, wel geprobeerd en nu doen we weer een poging ;)
    Denk dat de onzekerheid een stuk minder zal zijn en dat al enorm help. Ben ook een stuk mondiger geworden op babygebied.

Voor iedereen respect hoor, als je het gewoon echt niet ziet zitten om wat voor reden dan ook: niet aan beginnen.
    Wordt niemand gelukkig van....

3. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

Jan 15, 2009
    2,196
    0
    0
    Mijn mening stelde zich dus wat bij toen ik een boekje over borstvoeding las; de voordelen voor je kleintje en de voordelen voor jezelf. Maar toch lijkt het me wel een hele opgave. Van de andere kant zijn er ook moeders die zweren bij borstvoeding; dat het zo'n geweldig intiem moment met je kind samen is. Er is dus voor beide denk ik wel iets te zeggen....

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Een bijzonder moment is het voedingsmoment met bv zeker (voor mij!).
    Dat maakt de drang naar een nieuwe poging ook zo groot..ik vond het zo gezellig en knus (ondanks de toeschietreflex, kloofjes en andere flauwekul).

5. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    borstvoeding zonder enige twijfel.
    Als ik problemen ondervind dan weet ik al een oude bekende die lactatiedeskundige is geworden dus dan kan ik daar een afspraak mee maken.
    Ik zou het graag zeker 6 maanden willen geven maar eerst de bevalling nou maar eens eindelijk hahahaha.

6. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Flesvoeding. Heb een borstoperatiegehad waardoor de kans klein is dat het lukt. Ga me wel schuldig voelen als hij instinctief op zoek gaat naar mijn borst...

7. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    O, ik zou iedereen die zwanger is van 'n eerste aanraden in elk geval borstvoeding te proberen, indien mogelijk, maar zelf begin ik er niet meer aan...
    Ik heb 't absoluut als intiem ervaren bij m'n dochter, maar door mijn ziekte (fibromyalgie) ook als zéér uitputtend. Het zweet brak me al uit als ik er alleen al aan dacht weer borstvoeding te moeten gaan geven. Ik ben nu net zo ver dat ik weer 'n redelijk normaal leven kan leven en straks een kleintje erbij zal geen sinecure worden, maar bv zou me echt nekken, dat weet ik op voorhand. Dus nee, ik kies ervoor de mogelijkheid te hebben anderen ook te laten voeden, waardoor ik meer mogelijkheden heb om bij te kunnen tanken.

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Je zou ook bv kunnen geven tot een paar weken voordat je weer gaat werken en dan afbouwen.

Luna1: tja zonde he dat het dan moeilijker word om bv te geven maar met de fles worden ze ook groot hoor.

Respect voor iedereen welke voeding ze ook gaan geven.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ik ga absoluut bv proberen. Vorige keer niet echt gelukt, maar met een bv cursus en babyervaring erbij ga ik er dit keer weer voor.

@ts: proberen kan altijd toch? Mocht je het toch niet zien zitten kun je alsnog overstappen op de fles, andersom is lastiger.

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik geef ook borstvoeding. Ik wist eigenlijk meteen toen ik zwanger was al dat ik dat wilde gaan proberen. Het leek me erg mooi en intiem om je kindje op die manier de eerste 6 maanden helemaal zelf groot te brengen (tot die tijd heeft Milan geen bijvoeding gekregen). En buiten dat leek 't me ook gewoon erg handig. Niet 's nachts lopen tobben met flesjes warm maken, maar gewoon hup aanleggen en weer verder slapen (tijdens het voeden sliep ik meestal gewoon 's nachts). En het is natuurlijk ook nog altijd het beste voor je kindje.
    Ik ben me toen een beetje in gaan lezen en ik zag eigenlijk geen nadelen aan de bv, dus vol goede moed zijn we begonnen. Nu, ruim een jaar later, gaat 't nog steeds prima en Milan en ik genieten er ook nog heel erg van.

Kortom: ik kan iedereen aanraden 't op z'n minst te proberen!

11. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    In eerste instantie wilde ik flesvoeding gaan geven, daar ging mijn eerste gevoel naar uit, omdat ik niks met borstvoeding had, gevoelsmatig.
    Nu wil ik echter toch eerst bv proberen. Ik heb er veel over gelezen, ben naar een cursus geweest, omdat vrouwen die mij nabij staan allen geen bv hebben gegeven en ik goed geïnformeerd wil zijn.

Ik wil als het lukt, wel de bv met fv gaan combineren, wanneer de bv productie goed op gang is. Kolven is voor mij nu geen optie, lijkt mij helemaal niks.. maar goed, ik heb mijn mening over bv ook uiteindelijk bij moeten stellen.
    Als het niet lukt, ga ik er niet om stressen, jammer dan, ik haal ook voor fv alles in huis, dan maar fv.

Ik denk dat je je keuze moet maken vanuit je gevoel, wat voelt voor jou goed en niet wat anderen willen dat je doet (of de overheid met z'n pro-bv-propaganda). Natuurlijk is bv het beste voor je baby, maar je moet er wel achter staan.

Succes met het maken van je beslissing!
    Oh.. en al zou je het nog niet weten tot op de dag van de bevalling, dan kan je nog beslissen wanneer je je kleintje in je armen hebt. ;)

Liefs, Huismus

12. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ga gewoon weer borstvoeding proberen. Vorige keer niet gelukt na een moeilijke bevalling, 2 x maagspoeling voor Lena en ziekenhuispersoneel dat meende een van een de bevalling nog bont en blauw koppie elk uur tegen mijn tiet te moeten duwen. Ik weet nu in elk geval wat ik NIET ga laten gebeuren. Ik heb bij de VK en kraamzorg flesvoeding ingevuld bij de vraag welke voeding ik ga geven, wil niet weer dat anderen gaan lopen pushen en het uiteindelijk verpesten.

Als het (weer) niet zou mogen lukken ga ik weer kolven, krijg het er heus wel in :D

13. sitara

sitara Bekend lid

Jan 16, 2009
    528
    1
    0
    Hai

hier ook een eerste kindje
    en met veel plezier borstvoeding
    en ja, sie stuwing op ndag 3 doet heel veel pijn en ik heb ook kloven gehad
    maar na een dag of 2 op mijn tanden bijten, gaat het nu perfect
    voor snachts kolf ik af, zo kan ook mijn vriend es opstaan en krijgt hij toch borstvoeding
    maar iedereen doet gewoon waar hij zich goed bij voelt

groetjes
    xxx

14. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Onze oudste zoon heb ik bijna 19 maanden borstvoeding gegeven. Ik hoop dat het met ons tweede kindje weer gaat lukken.

Groetjes,
    NikkiF

15. Xmas06

Xmas06 Niet meer actief

Ik hoop op BV , maar ik weet niet of het gaat lukken! Je hoort wel vaker dat tweeling mama's er snel mee ophouden..

We zien het wel! :)

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Eerste zwangerschap zei ik borstvoeding proberen en anders kunstvoeding. Maar overstappen naar kunstvoeding was toch wel erg lastig voor mij omdat ik inmiddels overtuigd was van alle voordelen van borstvoeding en het ook echt heerlijk vind/vond.

Tweede zwangerschap ook gekozen voor borstvoeding en ook echt geen spijt. Alleen genieten van die heerlijke momentjes met die kleine meid bij me! Wetende dat ze de melk krijgt die speciaal voor haar gemaakt is.

Ow en stuwing hoeft geen zeer te doen hoor ;)! Hier beide keren eigenlijk geen stuwing gehad, wel 2-3 keer een wat naar gevoel in mn borsten maar pas na een maand of 3/3.5 voeden ;), dus niet in het begin. En was ook niet mega pijnlijk ofzo, alleen een beetje vervelend.

17. Tamale

Tamale Niet meer actief

Flesvoeding!
    Voel helemaal niks voor bv!
    Ben er op 1 of andere manier absoluut geen type voor bv.
    Heb me er heel lang schuldig over gevoeld, maar heb me er nu bij neergelegd.
    Ik kan wel gaan proberen, maar dan ben ik zo gestrest als een kip en voel ik me ontzettend ongemakkelijk!!
    Dus dat wil ik mezelf en vooral de kleine besparen, daar heeft ze natuurlijk ook niks aan!

18. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    hey ik ga echt proberen borstvoeding te geven.Ik ben zelf vreselijk allergisch met astma en eczeem, en heb daar al heel mn leven last van gehad en het zit ook in de familie, dus ik moet gewoon van mezelf de borst gaan geven. Mocht het toch niet lukken om welke reden dan ook dan ga ik toch kolven, ik heb zelf geen borstvoeding gehad en mn zusjes wel, en ik ben de enige die allergisch is, en dat is wel typisch.

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik geef nu 6 maanden bv.ik kan alleen maar zeggen altijd proberen.zo kun je het ervaren en kun je dan altijd nog beslissen

20. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik zou ook erg graag bov geven. En ga hier dan ook helemaal voor.
    Ik mag dan wel bij de 2% horen bij wie het ws niet lukt, ivm een borstverkleining 14 jaar geleden, maar ik laat me er niet van weerhouden om het te proberen.
    Ik heb me goed laten informeren en er uitgebreid over gesproken met mijn vk die ook lactatiekundige is. Er is een kans dat het me maar 5 dagen lukt, maar laten die 5 dagen nou net mooi zijn om een goede basis te leggen :)
    Er komt, na een beetje hulp, wel wat vocht uit mijn borsten, dus dat stemt me ook hoopvol.

Share This Page