Ga jij borst- of flesvoeding geven?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamatoB, 2 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ga jij borst- of flesvoeding geven?

1. Borstvoeding

2. Flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    bij de eerste 7,5 maand gedaan, bij een volgende zeker weer het half jaar proberen vol te maken!

2. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

7 jaar hihi dat is wel heel extreem.. In ontwikkelingslanden houden ze het wel heel lang vol, maar dat is ook omdat ze geen geld hebben voor andere voeding. Het is inderdaad een heel raar gezicht als een kleuter van 4 ofzo naar zijn moeder loopt, haar shirt omhoog doet en de borst eruit haalt.. Mijn nichtje van 4 probeert dat ook nog steeds, maar dat staat mijn schoonzus niet meer toe hoor!
    Ach, wat je ook doet, er is altijd wel iemand die er commentaar op heeft.. Als je elkaars keuze maar respecteert en je zelf achter je eigen keuze staat.

3. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Toch werkt het ook de andere kant op, want ik heb dus wel de instelling: ik ga het proberen en als het niet lukt, dan houdt ik ermee op, en mijn artsen hebben tot nu toe mij daarin ook bemoedigd om vooral niet daarmee door te gaan als het straks niet lukt, omdat ik ook al een behoorlijk stressvolle zwangerschap heb, wat geestelijk gezien nogal veel van me vergt, en zij zien liever dat ik na de bevalling ga genieten en zo min mogelijk extra stress zal krijgen.
    Dus hier juist een aantal artsen die zeggen: probeer het en zo niet, ga niet dat hele traject in van ontstekingen, tepelkloven en weet ik wat nog meer in, maar ga dan gewoon over op fv

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb het gezien hoor op tv.
    De oudste van 9 die had de manier van zuigen verleerd, dat schijn je kwijt te raken op den duur, en daar baalde ze goed van.
    Ook die van 9 wilde voor en na school nog aan de tiet.

5. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Ik voel eigenlijk helemaal niets voor borstvoeding, het lijkt me niet bijzonder ofzo en ik voel de behoefte ook niet... Maar ik ben er wel van overtuigd dat het het allerbeste is voor ons kindje en het voelt ook heel onnatuurlijk om ons kleintje direct vanaf moment 1 een poedertje te voeren. Dus ik ga helemaal voor BV alleen niet omdat ik daar romatische ideeen over heb. Mocht het niet lukken dan kunnen we altijd nog aan de FV!

6. suze238

suze238 Actief lid

9 mrt 2009
    296
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    spijkenisse
    ik ga ook voor borstvoeding omdat idd gewoon natuurlijk aanvoelt zo'n poedertje uit een potje voelt voor mij afstandelijk en onnatuurlijk. Maar dat is natuurlijk mijn gevoel..

Verder vind ik het ook vreemd dat mensen zo fel reageren, sorry maar zoals ik het lees overal is het toch een bewezen(wetenschappelijk) feit dat bv het gezondst is voor je baby? Niet dat daarmee fv per definitie slecht is, dat is ieder zijn eigen persoonlijke keuze maar de enigedie fel reageren zijn volges mij de fv'ders, sorry al ik iemand hiermee tegen het hoofd stoot

7. jenna83

jenna83 Actief lid

2 aug 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Wil graag BV geven, maar voor de nachten fles, zodat mijn man het ook eens kan doen. Of fles en bv om en om doen. Weet niet hoe dit precies moet en of dat kan en wat de beste manier is, maar binnenkort heb ik een voorlichtingsavond over BV en dan hoor ik het wel.

8. 4days

4days Niet meer actief

Precies, kunstvoeding is natuurlijk niet slecht, anders zouden ze het niet verkopen voor baby's maar dat het slechtER is dan borstvoeding is keer op keer bewezen.

Volgens mij reageren vrouwen die kunstvoeding geven alleen zo fel, omdat ze zich diep van binnen schuldig voelen dat hun kindje niet de beste voeding krijgt, maar tweederangs.

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad

oei daar doe je wel een uitspraak zeg

10. Tamale

Tamale Niet meer actief

Dat je zo'n opmerking moet maken vind ik wel héél erg vreemd!!!

Weet je hoeveel (a.s) moeders je hiermee voor t hoofd slaat?

Ik denk dat wij ons helemaal niet schuldig voelen.. Ik tenminste niet..:)
    Zou me schuldiger voelen als ik nu bv zou gaan geven omdat ik er heeeelemaal niks bij voel en als een gestresste kip zou moeten voeden.
    Dat wil ik mijn kindje niet aan doen..
    Ben er trots op dat ik deze keuze heb gemaakt voor mezelf EN voor mijn kindje, ondanks alle romp-slomp tegenwoordig over bv.
    Bv voor en achter, je word bijna met de nek aangekeken als je tegenwoordig zegt dat je geen bv maar fv gaat geven.
    Zelfs van mijn schoonzussen kreeg ik boze blikken.

Daarom denk ik dat sommige volgens jou ( want ik zie nog niet echt felle reacties maargoed ) fel reageren, omdat we ons bijna altijd wel moeten verdedigen.

Maar ik vind het een hele kinderachtige en belachelijke uitspraak die je doet!
    Waarsch weet je gewoon niet beter..

11. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Inderdaad, volgens mij kan dit topic beter dicht want jij (cossy) gaat nog wat over je heen krijgen.. Ik hou me in.

12. Tamale

Tamale Niet meer actief

Wil hier toch even op reageren, weet niet wat shadixx haar bedoeling ermee was.
    Maar van mij was het absoluut niet kwetsend bedoeld, ik vind het heel knap en mooi als zo lang lukt.
    Ik bekeek het alleen vanuit mijn eigen oogpunt.. Ik weet niet hoe het komt, maar ik zie het bij mezelf gewoon absoluut niet voor me!

Dus sorry als het anders is overgekomen, was echt niet mijn bedoeling!!!

13. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    En wat nou als jij geen borstvoeding kan geven?? Het is maar de vraag of dat kan en lukt. Zo niet hoe wil je je kind dan voeding geven? Wil je het onder een koe hangen ofzo? Want als ik zo lees vind jij kunstvoeding maar tweederangs. Dit slaat echt nergens op. Het is ieders eigen keus.

14. Bunnymoeder

20 feb 2009
    87
    0
    0
    Je kind is er het meeste bij gebaat als hij/zij een gelukkige moeder heeft. Oftewel de keuze die het beste bij jou past, is ook het beste voor je kind. Een kind pikt feilloos alle signalen van stress bij zijn ouders op en wordt daar onrustig van. Maak dus gewoon de keuze die voor je gevoel het beste is voor jou. En moeders onder elkaar zijn er sterren in om schuldgevoelens aan te praten. Hou daar nou eens mee op!! Kijk naar jezelf en probeer het zo goed mogelijk te doen voor je kindje en stop om elkaar te veroordelen.

15. Rosado

Rosado Niet meer actief

Zo is het maar net!

16. 4days

4days Niet meer actief

Ik zal even een toelichting geven. Alle respect naar moeders die borstvoeding proberen te geven maar waarbij het niet lukt. En ik vind, net als de meesten van jullie, dat als moeder en kind onder borstvoeding lijden, ze beter over kunnen stappen op kunstvoeding. Borstvoeding is goed, maar niet ten koste van alles.

Mijn vorige uitspraak was slechts een reactie op de felle en overdreven reacties van moeders die borstvoeding afkraken. Ik zei het puur om even te laten merken hoe het voelt. Want ik vind het ook behoorlijk kwetsend als anderen roepen dat het niet uitziet als je een kind van (bijna) 1 aan je borst heb.

Verder vind ik dat gewoon alle moeders zelf moeten weten wat ze doen.

17. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik heb de oudste 11 maanden bv gegeven. Ook in het openbaar en met een doek erover of een speciaal bv t-shirt zag je er niet veel van.

De jongste heeft 1 jaar en 10 dagen precies bv gehad.

Ons derde wondertje krijgt ook weer bv.

Ik heb ook afgekolfd op mijn werk. Ik werk als kraamverzorgende en kreeg bijna altijd wel posi reacties. Ik vond het zelf soms moeilijker om er tijd voor vrij te maken (terwijl je er recht op hebt) en soms schoot het er ook bij in. Gelukkig had ik flexibele borsten haha. Wat ik ook moeilijk vond zelf is als kraamvrouwen begonnen met de bv en zoveel problemen kregen. Ik kolfde dan af en baalde er dan zelf wel eens van dat het bij mij dan zo makkelijk ging.

Bij de eerste heb ik ook veel problemen gehad. Gevoelige tepels (zat in het begin bijna aan het plafond), tepelkloven, niet willen drinken van de kleine, overmatig spugen waardoor je ontzettend gaat twijfelen aan jezelf (achteraf bleek dit reflux te zijn), kleine viel af en 3x een borstonsteking. Wel had ik goede productie.

Dankzij de lactatiekundige heb ik uiteindelijk toch 11 maanden met plezier bv kunnen geven. Bij de tweede wist ik waar ik op moest letten en heb zo erger kunnen voorkomen. Productie was snel op gang (kolfde op dag 3 al iets van 130 a 160 cc). Kleine was alleen in het begin erg misselijk dus begonnen met fingerfeeding en zelf gaan kolven. Ook spuugde hij wel wat meer, maar geen reflux gelukkig.

Ik snap het niet dat mensen zeggen dat ze wel bv willen geven, maar niet s'nachts (ik slaap s'anchts ook liever maar je kindje heeft het blijkbaar toch nodig en s'nachts voeden is goed voor je productie) of manlief ook willen laten voeden met een fles maar dan met kunstvoeding. Bv kan ook uit een flesje als je manlief een fles wilt laten geven.

Ik ben ervoor dat ieder een lkeuze moet maken waar hij of zij zelf achter staat. Voor de een is dat kunstvoeding en voor de ander borstvoeding. Ik zeg ook altijd dat borstvoeding geven geen bloed, zweet en tranen moet kosten. Je moet niet tegen elke voeding op gaan zien en met kromme tenen liggen voeden. Je mag er wel wat moeite voor moeten doen.

18. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Jeetje... ik had al een tijdje niet meer gelezen wat de reacties waren hier...:$ zie dat er best veel discussie op gang is gekomen, wat niet mijn bedoeling was bij het plaatsen van dit topic.

Ik was gewoon oprecht benieuwd naar hoe veel mama's BV en hoe veel FV gingen geven. Ook omdat ik zelf nog wat twijfel.

Ik vind BV en FV allebei prima, veroordeel niets en vind dat iedereen moet doen waar ze zich zelf prettig bij voelt.

Happy mama = Happy baby, toch! :D

Ik heb me zelf voorgenomen, dat ik afwacht hoe de bevalling gaat:

ALS ik op natuurlijke wijze mag bevallen (baby ligt in stuit) ga ik BV geven, maar als ik een keizersnee moet ga ik het niet doen.

Dan ga ik flesvoeding geven zodat mijn man kan ondersteunen als ik herstel van de keizersnee. Daarnaast heb ik ook fibromyalgie dus het is afwachten of ik het volhoud zonder dat anderen me helpen.

Maar nogmaals, het was niet mijn bedoeling om discussies op te wekken... was alleen positief nieuwsgierig naar wat anderen doen ;)

liefs
    mamatoB

19. Ik vind het er ook niet uit zien een kind van een jaar of ouder aan de borst. In het openbaar. Maar wat maakt dat uit? 't Gaat er niet om hoe het eruit ziet. Het is gewoon je kindje voeden. Moet toch ook gebeuren. ;)

Jammer dat er altijd weer een discussie moet ontstaan in zulke topics. Maar ik vind ook wel dat sommige mensen zich zo snel voelen aangesproken. Als je maar de voeding kan geven waar jij je prettig bij voelt. Als je zo lang mogelijk bv wilt geven als mogelijk, maakt het toch ook niet uit wat anderen erover zeggen? Of ben ik 1 van de weinigen die schijt heeft aan wat de rest zegt :p

Het woord kunstvoeding klinkt wel weer heel naar trouwens.. ;) maar ja 't is maar een woord

20. Elmo

Elmo Niet meer actief

Aangezien de ts veel aan de reacties heeft gehad en een plan heeft voor hoe ze het aan wil gaan pakken, doe ik dit topicje dicht.
    Zo houden we het gezellig ;)

Deel Deze Pagina