Nee, als je blanco stemt gaat je stem naar geen enkele partij. Het zorgt er wél voor dat de kiesdrempel (aantal stemmen benodigd voor een zetel) hoger wordt.
Als je níet stemt, bied je met die stem ook geen tegenwicht aan de grootste partij wanneer je niet achter die partij staat. Maar verder klopt het niet dat de stem automatisch naar de grootste partij gaat, want dat is niet zo.
Ja ik had twee stemmen ( mijn moeder moest bij een stembureau zitten in een andere provincie, was ze voor ingehuurd dus mocht ik voor haar stemmen) Wij zijn gezellig met zijn allen ( man, kids en hond) gewandeld naar het stembureau. We hebben drie keer hetzelfde gestemd. Toevallig want ik wist niet op wie mijn man zou stemmen dit keer.
ik ben zelfs 2x geweest.. *zucht* kom ik daar, met machtiging voor mijn man, moest ik zijn id ook mee hebben. Dus terug en nog een keer. moest wel tegelijk stemmen. 2e keer staat daar een vent gigantisch uit zijn panty te gaan dat hij nu niet voor zijn vrouw mocht stemmen, omdat hij al eerder had gestemd.. Alsof die vrouw achter de tafel daar wat aan kon doen.
Ja, tuurlijk heb ik gestemd. Ik stem altijd, zelfs bij de waterschapsverkiezingen. En zoals het er nu naar uitziet, heeft het wel nut gehad!
Toch gestemd. In eerste instantie wilde ik niet, maar mijn man haalde mij over. Eigenlijk moet je gewoon stemmen, je ziet wat er in Libië e.d. gebeurt... daar mogen ze niet stemmen en kijk wat er gebeurt. Tja, hij heeft wel gelijk vind ik.
Hier ook gestemd! Tja, vind toch eigenlijk wel dat het verplicht moet worden ofzo.. Je hebt het recht, en daarmee eigenlijk ook direct de plicht om te stemmen. Als je niet stemt, mag je ook niet klagen.. Nu hopen dat het stemmen nut heeft gehad
Hier ben ik het helemaal mee eens! Echter heb ik niet gestemd...en wel door een stomme fout! Ik zit momenteel voor een week in Israël en kon dus zelf niet stemmen. Ik had wel de kaart al ingevuld zodat mijn vriend het voor mij kon doen. Ben ik alleen de kopie van het paspoort vergeten! En dat terwijl ik zelf al veeeeeeeeeeeeeeeele malen op het stemburo heb gezeten...argh. Maar goed, normaal gesproken dus wel. Moest nu alleen "nee" aanvinken...
Ik word ook altijd zo ziek van die mensen die steen en been klagen over wat de politiek allemaal beslist en als je dan vraagt: heb je gestemd? "Nee." Nou, zeur dan niet! Als je vindt dat het anders moet, moet je daar wat aan doen: of stemmen, of zelf een partij oprichten en zien dat die bij de verkiezingen mee mag doen... Ik stem dus ook altijd. En ik klaag steen en been Dat mag ik dan