Dag dames, Onze dochter van ruim 2,5 jaar gaat 1 dag in de week naar het KDV. De laatste twee keer heeft ze straf gehad. Ze speelde met een jonger kind en dat ging eerst leuk, maar toen sloeg ze het kind. Ik ben erg geschrokken. De leidsters hebben haar uitgelegd dat het niet mag en even apart gezet. Het is beide keren 1 keer gebeurd en toen niet meer (na de straf). Nu wil ik graag weten of wij ook iets kunnen doen. Onze dochter is enig kind en speelt alleen op het KDV met andere kinderen. Ik wil de leidsters vragen of je eens willen observeren om te kijken waarom ze het kindje slaat. Pakt het kindje iets van haar af of doet onze dochter het uit het niets? ZIjn er leidsters die dit bekend voor komt ( is het gekoppeld aan de leeftijd?) en wat doen jullie dan?
ja heel herkenbaar. Voor zover ik het vanaf hier kan beoordelen heb je een gezonde peuter van 2,5 die meent dat alle speeltjes van haar zijn Natuurlijk is het niet goed dat ze slaat, maar het is haar manier van uiten. Ze kan het verder waarschijnlijk nog niet goed uitleggen. Elk kind reageert anders, het ene slaat, het andere bijt en weer een ander kruipt weg in een hoekje of huilt continue. Het is heel belangrijk dat jullie met de leidsters op 1 lijn zitten wat dit betreft. Dus bv. 1 keer waarschuwen en dan op de stoel. Maar wat misschien nog wel belangrijker is dat naar je dochter toe verwoord wordt wat zij voelt. Dus bv. " jij wilt daar ook mee spelen he??" of als ze slaat als iets afgepakt wordt : " jij vindt het niet leuk dat het kindje iets van je afpakt he??" Zo leert je dochter dat ze begrepen wordt. Leg ook duidelijk uit wat ze wel mag doen als iemand iets afpakt, bv. zeggen: "ik vind dat niet leuk''. Zodra zij de woorden gaat krijgen om uit te leggen wat ze voelt dan zal het snel overgaan. Tot die tijd haar het gevoel geven dat ze begrepen wordt en duidelijk maken dat slaan ongewenst gedrag is.
vervelend maar ook wel inherent aan de leeftijd. Zoals Tulip zegt, plan thuis en op kdv gelijk afstemmen, zodat dochter weet waar ze aan toe is. Daarbij, is het wellicht mogelijk om thuis ook eens een ander kindje te laten komen spelen om te kijken hoe het daar gaat?
Doet mijn dochtertje ook hoor, en is ook 2,5. Sterker nog, ze slaat tegenwoordig zelfs pappa en mamma als ze haar zin niet krijgt. Het hoort bij de leeftijd vertelt iedereen me, en we zijn er ook heel strikt in dat het niet mag, en we hebben met de opvang afgesproken dat er op dezelfde manier 'gestraft' wordt op de opvang als thuis. Gestraft stond even tussen aanhalingstekens want het klinkt zo zwaar, bij ons is het aangeven aan dochterlief dat dit niet mag, voor straf even op de onderste traptrede zitten en daarna 'sorry' zeggen.
Het hoort er bij. En sommige kindje doen het even, anderen houden het langer vol. Ik denk dat de leidsters wel even kunnen kijken wanneer het gebeurd (afpakken door het andere kindje, of omdat ze zelf iets wil hebben). Bij ons KDV verschilt de aanpak per kind. Is het een korte fase, dan moet het kind excuses aanbieden, lukt dat niet goed (te jong, of koppig), dan wordt het even aan de kant gezet. Als het langer duurt, worden ze direct uit de situatie gehaald en voro 2a3 minuten op de stoel gezet. Elke keer weer. Maar dat is dan bij hardnekkige gevallen.
ik heb ook een dochter die rustig slaat als ze iets wil hebben. Gevolg: ze heeft vaak straf. Thuis en op het kdv. Prima toch, ze moet gewoon leren dat ze dat niet mag, schijnt heel normaal te zijn voor de leeftijd. Vervelend dat wel, maar ja.
Mijn zoontje doet het ook wel eens. Ik sluit me aan bij bovenstaande dames, ik zou me er geen zorgen om maken. Natuurlijk moet je het niet goedkeuren, maar het zal vast over gaan.