Hoi meiden Sinds ongeveer 2 jaar heb ik de diagnose fibromyalgie en nu ben ik 5 weken zwanger. Ik ben benieuwd of hier meer dames zijn met fibro en hoe jullie de zwangerschap ervaren. Meer fibro-klachten of juist minder? En als je medicatie gebruikt ben je hier wel of niet mee gestopt? Gr Patricia
Hoi, Ik zelf heb fibromyalgie en jicht artritis en tijdens de zwangerschap een stuk minder last hoefde zelfs geen medicijnen te slikken! Volgens de reumatoloog kwam dit vaker voor toch een bescherming van het lichaam helaas 3 weken na de bevalling weer volop last Hoop dat het voor jou ook zo werkt zo mooi zijn
Hoi Brenda1987 Ik ben in december ook zwanger geweest en kreeg toen een miskraam. Ik was toen direct gestopt met medicatie, maar dit was niet zo een succes. Nu blijf ik in eerste instantie gebruiken, mag ook van de huisarts en kijk ik hoe het gaat. Ik hoop net als jij er goed vanaf te komen . Ik zie ook dat we een week schelen dus ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan.
Hi! Ook ik heb fibro.. Heb mijn medicijnen geslikt tot ik zwanger was. Het gaat tot nu toe redelijk. De pijn is zeker minder maar is niet weg. Als het echt niet wil mag ik beginnen met medicijnen alleen kom ik dan onder controle van gyn. Het is natuurlijk altijd zonder beter.. Heb de eerste 12 weken ook maar drie dagen per week gewerkt ipv vier, wilde even afwachten wat mijn lichaam zou gaan doen. Neem op tijd je rust! En natuurlijk gefeliciteerd!
De eerste weken heb/had ik wel last maar verder in de zwangerschap niet. Wat vervelend dat je een miskraam heb gehad maar wat fijn dat je weer zo snel een wonder mag dragen we schelen idd een week leuk zit je al in de september topic? Succes met alles
Ik werk op dit moment ook nog niet volledig. Ben wel weer aan het opbouwen en nu goed volgen hoe het gaat. Het gaat wel steeds beter, maar heb niet het idee dat de pijn echt minder wordt. Ach misschien is het nog te vroeg. Ik zit ook al in de september topic. Gezellig en leuk om anderen ook te kunnen volgen en het een en ander met elkaar te kunnen delen. dames jullie ook van harte en dat er maar mooie wondertjes geboren mogen worden gr Patricia
Ik verneem geen verschil helaas..slik geen medicatie, maar na de bevalling waarschijnlijk wel. Ik wilde wachten ivm evt zwangerschap en die volgde dus spoedig. Merk wel dat ik meer last heb nu ik gestopt ben met fitness ivm zwangerschap.
ik slik geen medicatie, nooit gedaan ook, op zich merk ik weinig verschil, weersafhankelijk hoe ik me voel, heb alleen behoorlijke bekkeninstabiliteit waardoor ik minder kan grrrrrrr gefeliciteerd met jullie zwangerschap, geniet ervan!
hoi, ten eerste gefeliciteerd! hier ook een fibro patient, helaas zijn de klachten sinds mezwangerschap onwijs verergerd.heb ook BI erbij gekregen,dit is mijn 2e zwschap.bj de eerste had ik minder klachten en geen BI en nu dus wel. ik slaap echt nauwelijks,daarom zit ik nu ook al op het forum,ben al vanaf half 4 wakker.. ik ben in elk geval blij als ik ben bevallen,kan ik weer wat slikken tegen de pijn en zijn in elk geval me zwschapsklachten weg want ook daar heb ik veel last van! groetjes,
Hier weer een positief verhaal. Al 16 jaar fybro. Tijdens de zwangerschap juist geen last. Ook niet van mjn lichte atrose. Sta niet eens stijf op. Gisteren intake kraamzorg gehad en krijg wel 10 uur extra ivm de fybro. Ben ook wel bang voor terugval als de hormonen mijn lijf uitgaan. Vanaf week 20 licht BI maar ook dat blijft stabiel met fysio en 2 uur per dag minder werken (30 ipv 40 uur per week) Lees dat sommigen van jullie medicijnen gebruiken? Wat gebruik je dan? Heb zelf nog nooit wat gevonden wat echt helpt nl. Alleen leefwijze aanpassen en rust nemen op zijn tijd
het enige wat ik slikte was soms diclofenac of paracetamol, meer niet.maar ruim voor dat ik zwanger was,was ik daar al mee gestopt.toch merkte ik door hormoonverandering van me zwangerschap dat ik echt meer klachten kreeg, vooral nu lage rugpijn door die zware buik en die pijn trekt helemaal door naar boven naar me hoofd met als gevolg weer veeeel hoofdpijn helaas!
Hey dames, allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschappen. Ik lees eventjes mee omdat mijn beste vriendin fibro heeft en erg met haar kinderwens zit. Ze is jong, maar heeft al erg veel klachten. In haar ogen brengt het haar kinderwens in gevaar. (lees: ze twijfelt of ze de combi van zwanger zijn/kinderen en fibro aan kan) Ben benieuwd naar jullie ervaringen
ik gebruik amitriptyline 25 mg per dag en volgens de ha mag dit. Moet wel in het ziekenhuis bevallen en 48uur ter observatie blijven. Tja ik heb het er voor over, omdat ik anders echt niet slaap en heel veel pijn heb. Ik heb gelukkig niet het idee dat de pijn klachten veel erger worden, behalve mijn onderrug. En inderdaad minder stijf 's ochtends! ik hoop dat ik mijn nachtrust een beetje kan houden, want zoals jij Burberry lijkt me echt vreselijk. Misschien heb je daarom ook wel meer last, omdat je te weinig uitrust?? bedankt voor het delen. Het gaat wel bij iedereen ander, maar toch fijn om te lezen dat het ook goed kan gaan. Voor de dames die het toch moeilijk hebben, heel veel succes de rest van de zwangerschap en laten we hopen dat het voorjaar heel snel begint voor de anderen met wie het beter gaat: Ik hoop zo dat dit zo blijft en dat een eventuele terugval te behappen is.
Ahhhh, herkenning!!! Heerlijk! Had net zelf ook zo'n topic geopend, maar toen zag ik pas dat het er al is! Ik heb nu juist veel meer last dan voor de zwangerschap Ben vanaf week 6 van de zwangerschap niet meer volledig aan het werk. Ik werk nu 7 uur gemiddeld per week. Ik heb heel erg veel last van mijn rug en ben heel erg moe. Gisteren en vandaag heb ik echte baaldagen, want al mijn gewrichten doen pijn: enkels, knieën, heupen, polsen, ellebogen en schouders. Heb zelf geen medicatie ervoor. Hoeft nu ook ff niet natuurlijk Zo te lezen zijn de ervaringen verschillend. Maken jullie je wel eens druk over de toekomst? Wat als de kleine er straks is???
@ Foxy74, dat is wel een goeie wat jij daar zegt! Je krijgt extra kraamzorg. Ik zal dit ook aankaarten als ik mijn intake heb met de kraamzorg! Ik hoop dat ik daar ook gebruik van kan maken. @ Denise K, wij waren al bezig en ondertussen kreeg ik de diagnose fibromyalgie. Ik heb er nooit over getwijfeld. Fibro is voor mij geen reden om geen kinderen te nemen. De rest moet er maar op aangepast worden. En als het nu geen goed moment is, wanneer dan wel? Ik weet niet hoe het over 5 jaar is. Misschien heeft je vriendin daar iets aan? Ik moet wel zeggen dat ik in mijn omgeving wel alle steun kan verwachten. Zowel ouders als schoonouders zullen klaarstaan voor ons, daar twijfel ik geen moment aan. Is wel een belangrijk detail
zo dacht ik er idd ook over, als ik nu niet gauw begin wanneer dan wel? misschien heb ik over een paar jaar wel veel meer pijnklachten en lukt zwanger en moeder worden helemaal niet meer..ik ben nu zwanger van me 2e kindje en dan is het wel goed zo, ben superblij met mijn zoontje ook, het is de 1e 2 jaar enorm zwaar geweest maar ik heb het overleefd, de klachten zijn altijd hetzelfde geweest, ik ben na me zwangerschap niet opeens onwijs achteruit gegaan. wel merk ik dat deze zwangerschap zwaarder is dan de 1e en dus daarom denk ik dat ik dan maar niet voor een 3e keer ga..tenzij de fibro opeens verdwijnt over paar jaar hihi ( sweet dreams, maaar you never know)
Hey meiden hier ook een mama en zwangere met fibro. Tijdens mijn 1e zwangerschap totaal geen last gehad en dat kwam eigenlijk pas terug toen ik stopte met de bv met 5,5 maand. Nu bijna 10 weken zwanger van de 2e en ook nu gaat het goed met de fibro. In de tussentijd wisselend last gehad. Ik merk wel dat nu ik een kleintje heb ik veel meer ritme in mijn leven heb en dat dit de fibro goed doet. Helaas ook nog wel slechte dagen ertussen zitten, maar daar proberen we dan maar een draai aan te geven door een pauze dag te nemen (lees makkelijke kleren en veel rust te nemen) ik ben wel benieuwd hoe dat straks met 2 kleintjes gaat.