volgens mij is het dringend liggen alleen het advies als je kindje nog niet ingedaald is. Mijn zoon was met 31 weken ingedaald en vk zei dat ik als mijn vliezen zouden breken, het beter was om wel te gaan liggen maar hoefte niet direct, zou gewoon nog naar huis mogen gaan Als je kindje nog niet ingedaald is, is er natuurlijk nog ruimte en kan de navelstreng daartussen zakken. Als het koppie al ingedaald is en aardig vast ligt, kan de navelstreng er niet meer langs.
Hier idd ook het advies gekregen als het kindje nog niet ingedaald is en je vliezen breken te gaan liggen. Ook om de reden dat de navelstreng het geboortekanaal kan afdekken en daardoor het hoofdje op de navelstreng kan drukken, waardoor de zuurstoftoevoer stopt. Het is dus heel belangrijk om te weten in de laatste 10 weken van je zwangerschap of het kindje wel of niet is ingedaald.
Ja dit moet je écht doen! Als de navelstreng onder het kindje door ligt op het moment dat de vliezen breken en het kindje dus plotsklaps in het geboorte kanaal zakt dan komt de navelstreng in de verdrukking en dat betekend geen zuurstof met alle gevolgen van dien... Bij mij zagen ze met 37.6 op de echo dat dit het geval was (stuit, niet ingedaald en navelstreng onderlangs) en ik heb net zolang stampij gemaakt zodat ze mijn dochter gingen halen (oke ik had dan wel al een traumatische zwangerschap achter de rug en dat ze er nogsteeds zat was een wonder, ook kon het kindje niet zelf draaien door een afwijkende baarmoeder dus er stond al een sectio gepland voor 1 week later). Kortom, neem het serieus!!
Ik weet helemaal niet hoe het is als spontaan de vliezen breken, bij mij zijn ze tijdens de weeen doorgeprikt door de v.k. (bleek het kindje erin gepoept te hebben en moest naar het ziekenhuis) Lijkt me heel raar als ze zo spontaan breken, weet dan ook nie zo goed wat ik zou doen.
Het gaat er ook om als je kindje nog niet ingedaald is. Als het ingedaald is maakt het niks uit, dan kan de navelstreng er niet meer langs, maar zolang het niet ingedaald is wel.
Ik ben blij dat ik dit lees, want dat je moet gaan liggen als je kind nog niet is ingedaald hoor ik hier echt voor het eerst. Afgelopen week heb ik een uitgebreid bevallingsgesprek gehad met de verloskundige en dan had ze me dit toch wel kunnen vertellen. Mijn kindje is volgens haar nog niet ingedaald en we hebben het ook heel uitgebreid over het breken van vliezen gehad en dan is dit toch wel belangrijk voor me om te weten. Vooral ook omdat mijn vliezen vorige zwangerschap waren gebroken. Vreemd ..
@ Alev84: Nou ik ben dan ook heel blijdat ik het erop gezet heb!! Wat suuuuper raar dat ze er niks over gezegd heeft!!