Hallo allemaal, mijn dochter van 1,5 jaar roept steeds vaker dat ze 'poep' heeft gedaan of voordat ze al moet poepen. Dus ik heb haar al een paar keer op de pot gezet. Ze heeft daar nu een keer op gepoept en op geplast. Wanneer ze nu poep roept zet ik haar op de pot, maar dan wil ze er niet op zitten en doet ze dus niks, later wel in de luier. Alsof ze ineens bang is voor de pot of het niet leuk vindt. Soms roept ze ook poep en dan heeft ze niks in de luier en dan heb ik geen zin om haar op het potje te zetten, is dat heel erg slecht?? Ze roept het namelijk vaak wanneer ze in bedje moet ofzo, dan zoekt ze iets om maar niet op bedje te hoeven. Welke tips hebben jullie? Hoe moet ik haar zindelijkheid aanpakken?? Ben erg benieuwd! Groetjes Daantje!
hoi hoi, Als je dochtertje niet op het potje of de wc wil dan zou ik het ook niet meer doen. Zo gaat ze er een hekel aan krijgen en wil ze als ze er echt aan toe is helemaal niet meer. 1,5 jaar is ook wel erg jong om zindelijk te worden. Mijn dochtertje begon ik ook met 1,5 jaar op de wc verkleiner te zetten. Dit vond ze eerst helemaal geweldig en ze deed dan ook een plasje of een poepje. Maar toen ze 2 was en helemaal zindelijk was wilde ze niet meer op de wc en begon ze weer in dr broek te plassen. Heb er toen een half jaartje mee gewacht en ben toen weer begonnen, toen was ze met 3 dagen helemaal zindelijk en met 2 weken zelfs snachts! Bij haar heb ik toen met een beloningssysteem gewerkt. Heb toen in de wc een stickervel gehangen op haar hoogte met 10 hokjes naast elkaar en daar een aantal rijen van. Bij ieder plasje of poepje mocht ze een sticker plakken in zo'n hokje en bij 1 volle rij (dus 10 stickers) mocht ze een klein cadeautje uit de mand pakken. Ik had namelijk een mand met kleine cadeautjes voor haar neergezet. Werkte echt super hier! Misschien iets om over een tijdje te proberen als ze er echt helemaal aan toe is.
Lisa zegt ook poepen als gaat poepen, maar ik ga haar echt nog niet op het potje of de wc zetten, vind haar nog veel te klein. Ik ga het pas doen als ze zelf aangeeft op het potje of de wc te willen plassen/poepen. Heb ook geen zin in taferelen zoals degene hierboven beschrijft. Eva was zonder problemen in 1 week zindelijk vlak voor haar 3e verjaardag.
@snoopy, hoezo taferelen? Ik vind dat een kind ook wel beloond mag worden voor zo'n grote stap als zindelijk worden. Is alleen maar een extra stimulatie en zo was ze in 3 dagen zindelijk op een leuke manier. Niks geen taferelen, gewoon leuker maken voor je kind!
Ik bedoelde dat ze eerst zindelijk was en daarna weer in haar broek ging plassen, daar heb ik geen zin in, dus ik vind 1,5 jaar te vroeg. Met 2 jaar als ze echt zelf kunnen aangeven dat ze naar de wc gaan vind ik het prima en dat daar een beloning tegenover staat ook. Al werd Eva pas echt zindelijk toen ze eraan toe was en toen had ze geen beloning nodig, ze wilde het gewoon graag.
oh op die manier. Begreep het verkeerd haha. Ja ik vind 1,5 jaar ook te jong, maar mijn dochtertje wou er toen zelf graag op dus ik dacht, nouja kan geen kwaad. maar achteraf was ze gewoon echt te jong want ze gaf ook niet iedere keer zelf aan dat ze moest plassen, dus dan heeft het geen zin.
Onze dochter vindt het nu wel weer leuk om op het potje te zitten, ze vraagt er zelfs om. Dan zegt ze "poep op pot", maar meer omdat ze het als spelletje ziet. Ik blijf haar er gewoon op zetten, ze leert het vanzelf. En ik vind 1,5 jaar niet te jong om zindelijk te worden. Wanneer ze er aan toe is kan dat toch gewoon?
ieder kind is natuurlijk anders,maar ik zette mijn dochter ook al vroeg op het potje,gewoon als ze tv keek. zo went ze aan het potje,ook al doet ze niks,maakt niet uit. dan word het een gewoonte en niet een issue. al gauw had ze het potje wel gezien en vond ze er niks meer aan, wij blij als ze een poepje gedaan had,zij vond het al heel normaal. toen is ze op de wc verkleiner gekomen en heb ik nog heel even een boekje van de prenatal gehad met stickers erin,en daarna was het klaar, ze was toen net 2 jaar geworden, 2jr en 1 maand.