Omdat wij nog in de onzekerheid zitten wat ons allemaal te wachten staat ben ik eens rond gaan kijken voor verzekeringen. Allereerst bij mn eigen verzekering begonnen natuurlijk. Na veel moeilijk doen van hun kant af kreeg ik vandaag eindelijk een paar antwoorden op mijn vragen. Ik had onder andere gevraagd of de vergoeding voor IVF hetzelfde is als voor ICSI. Daarop kreeg ik het volgende antwoord: Voor icsi gelden de zelfde regels als voor IVF behandeling. ICSI (injectie sperma in eicel) maakt soms onderdeel uit van IVF en maakt de behandeling duurder. Het verschil komt voor eigen rekening van verzekerde, ook als de behandeling plaatsvindt in een vergunninghoudend ziekenhuis. Is dit waar? Klopt het dat het ICSI gedeelte voor eigen rekening komt? Ik heb dit nog nooit gehoord en zou het ook belachelijk vinden als het klopt. Wie heeft hier ervaring mee? Ook kreeg ik als antwoord op de vraag of ze MESA en PESA vergoeden dat ze dit niet vergoeden, omdat het nog in onderzoeksverband plaats vindt. Als ik Freya moet geloven (wat ik dan ook doe) dan staat daar het volgende: Vergoeding In principe worden net als bij IVF en ICSI drie behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Er zijn geluiden, die beweren dat zorgverzekeraars de behandeling niet willen vergoeden, omdat het een behandeling in onderzoeksverband betreft. Echter, de behandeling zelf is geen onderzoek. De follow-up van de kinderen wel! Compleet in de war ben ik nu dus! Wie o wie kan mij de waarheid vertellen?
Volgens mij heb ik deze vraag ook op een andere site zien staan Ik zelf zit bij Groene Land Achmea en wij hebben tot nu toe alles vergoed gekregen (soms voor meds een eigen bijdrage). 6x ICSI in eigen cyclus 1x standaard ICSI *ik weet natuurlijk niet wat ze met de polissen voor 2009 gaan doen, bellen dus*
Klopt, that's me ICSI zit ook gewoon in het basis pakket. Dacht ik al wel, maar je gaat toch twijfelen door zo'n reactie! Voor ivf veranderd er in het basispakket niks in 2009 volgens mij. Maar ik stap sowieso over, want zulke antwoorden geven mij echt geen vertrouwen! Ik wil niet zo behandeld worden, niemand lijkt me. En bij Unive krijg je 4x ivf vergoed natuurlijk en dat is toch wel erg prettig mocht het nodig zijn.
ICSI zit in het basispakket, alle drie behandelingen horen gewoon vergoed te worden inclusief medicijnen en eventuele bijbehorende cryo-behandelingen. Dat is wettelijk zo geregeld. Dus je hoeft zeker geen genoegen te nemen met het antwoord wat ze je nu gegeven hebben. Met MESA/PESA heb ik geen ervaring, maar die behandelingen worden in Nederland toch gewoon uitgevoerd? Het lijkt mij dat die dan ook vergoed moeten worden. Misschien staat er op de site van Freya meer daarover?
Ja op de site van Freya staat idd van wel. Althans *zoekt stukje weer op* Dit staat er op Freya: Het is dus niet meer in onderzoeksverband en zou dus vergoed moeten worden. Ze vertelden me trouwens dat er maar 3 ziekenhuizen waren waar ze Mesa en Pesa doen. Klopt ook niks van dus! Weet niet hoe oud hun informatie is, maar ik neem toch aan dat Freya wel goed up to date is?
Mesa en Pesa wordt niet overal uitgevoerd! Dus volgens mij klopt die info aardig toch? Of loop ik zover achter? Ik kreeg toevallig net de nieuwe polisbladen voor 2009. Het enige wat veranderd, is dat de leeftijdsgrens van 45 jaar wordt opgeheven en dat je voor behandelingen in het buitenland vooraf toestemming nodig hebt.
Van Freya: Ik tel er dus al 6. Zijn aangewezen instanties natuurlijk, maar niet maar 3 ziekenhuizen. TESE is 2 ziekenhuizen, maar over vergoeding daarvoor heeft de verzekering geen antwoord gegeven. En de laatste update op Freya daarover is van januari 2007, dus daar kan ik niet vanuit gaan denk. Zo te lezen zijn de nieuwe veranderingen op mij niet van toepassing, dat scheelt alvast. Bedankt voor het opschrijven Elmo
Ze blijven bij hun standpunt dat ICSI niet vergoed wordt Wat moet je nou met zulke antwoorden Ze spreken gewoon hun eigen voorwaardes tegen.
Zowel ICSI als IVF hoort gewoon vergoed te worden, dat is wettelijk zo geregeld. Het gaat dan om drie volledige behandelingen, inclusief medicatie en eventueel bijbehorende cryo-terugplaatsingen. Het verschil in kosten tussen IVF en ICSI hoef je niet zelf te betalen. Ik heb daar overigens ook nog nooit eerder van gehoord! Omdat ze zo sterk bij hun standpunt blijven, zou ik je willen aanraden om over te stappen van verzekering. Hun redenatie klopt echt niet! En dan kun je er wel tegenin gaan, maar zo aan het eind van het jaar kun je net zo goed overstappen. Ben je van al het gedoe af!
Overstappen? Hier zijn door Groene Land 6x ICSI in eigen cyclus vergoed + een standaard ICSI. Ik zou eerst nog maar even bellen + je polis nakijken. Ik heb echt geen cent betaald. *jah, eigen bijdragen voor dunnere naalden en sommige meds*
In mijn polis staat hetzelfde als bij iedereen, aangezien IVF in het basispakket staat. Daar staat ook duidelijk dat ICSI vergoed wordt (is gelijk aan IVF) Maar als ik ze erop wijs dat ze mij dus foute informatie sturen door te zeggen dat ik de ICSI procedure zelf zou moeten betalen, dan blijven ze dus bij dat standpunt En bellen heeft geen nut, want daar snappen ze helemaal niets van. Plus dat er dan niets te bewijzen valt achteraf (want wie weet wat voor verkeerde info ze me daar dan weer zullen geven) En als ze mesa/pesa/tese en icsi niet vergoeden (volgens eigen zeggen dus) Dan heb ik geen goede verzekering aan ze en stap ik idd over. Ik snap gewoon niet hoe meerdere mensen (want dit gaat in totaal al om 4 mensen!) zulke grove fouten kunnen maken terwijl ze er nog op gewezen worden ook. Je zou toch zeggen dat ze hier wel vaker mee te maken krijgen (met de declaraties) en dat ze het dus wel weten. 6x ICSI in eigen cyclus vergoed klinkt echt super! Maar door hun antwoorden ga je dan toch wel heel erg twijfelen... Raak gewoon heel erg in de war door al die tegenstrijdigheden in de verzekeringswereld.
Kan het me voorstellen. Ik heb toen gebeld en een goede getroffen denk ik. Ben echt goed geholpen. Ik heb zelfs vooraf nog een machtiging gekregen (die had ik geeist). Succes!