hi mommy's & mommy's to be, Ik zie door de bomen het bos niet meer. In 2014 ben ik in verwachting geraakt... en heb ik tijdens de zwangerschap hoge bloeddruk ontwikkelt. Die na de bevalling nooit meer is weg gegaan, heb er al die tijd medicatie voor geslikt. Maar nu willen wij graag voor een tweede kindje gaan en moet ik switchen van medicijn zodat deze voor de baby veilig zal zijn mocht het zover zijn. Nu is het zondat de medicatie niet aanslaat en ik een torenhoge bloeddruk heb. Ik ben echt ten einde raad, de internist zei ja we hebben niet veel andere keuzes..... nu wil ik graag een afspraak maken bij een gynaecoloog wellicht dat zij er ook iets vanaf weten. Ik wil zo graag een tweede kindje maar mijn bloeddruk moet wel stabiel zijn. Zijn er hier nog danes die hier ervaring mee hebben? Ik wil graag ervaringen delen Liefs
Hebben ze nooit de oorzaak van je hoge bloeddruk gevonden? Ik weet dat er een aantal dingen qua voeding zijn die je kunt proberen om je bloeddruk omlaag te krijgen, zoals geen cafeïne en natrium. Ik zou eens een diëtiste raadplegen hierover. Gelukkig geen ervaring. Mijn bloeddruk is in de loop van de zwangerschap zelfs iets omlaag gegaan.
Hi Jenneke, Ze hebben hier nooit een oorzaak van gevonden. Ik eet zoutloos, eet gezond, drink weinig koffie etc... het is nu echt weer de spuigaten aan het uitlopen sinds ik gewijzigd ben van medicatie. Ik voelde me al een paar weken na het wijzigen van medicatie heel slecht, na een bezoek aan de huisarts bleek dat ik een bloeddruk van 185/125 had... nu heeft ze mijn medicatie in dosering verhoogd en nog zakt de bloeddruk niet. Mijn internist gaf aan dat er niet veel opties zijn om zwanger te mogen raken, en als dot niet werkt ik weer moet overstappen naar een medicijn waarvan niet bewezen is dat dit veilig is. Dat wil ik ook niet zomaar doen, omdat hier toch wel risico's aan verbonden zijn. Zodoende dat ik graag mijn ervsring wil delen want ik zit er eigenlijk best doorheen. Liefs
Welke medicatie gebruik je nu? Ik gebruik sinds de PE ook beta-blokkers (Labetalol) voor mijn bloeddruk. Het kan wel een tijdje duren voordat je lichaam goed is ingesteld op de nieuwe medicatie.
Ik slik op het moment 3x 250 mg mythyldopa en 1 x 30 mg nifedipine. Labetalol heb ik ook een hele tijd geslikt hier werd ik heel moe van. Weet ook niet of er nog meer middelen zijn.
Ik slik vanaf mijn 20e medicatie voor mijn bloeddruk. Ben lang in onderzoek bij de vasculaire internist geweest, maar een oorzaak (en daarmee een oplossing) is niet gevonden. Ik slikte een ACE-remmer, die niet bij een zwangerschap gebruikt mag worden. Ben begin vorig jaar dan ook geswitcht naar nifedepine in overleg met de huisarts. Hierna met de pil gestopt en gauw zwanger geraakt. De hele zwangerschap nifedepine blijven slikken (1x 30mg) en in principe is m'n bloeddruk de hele zwangerschap netjes gebleven. Omdat ik wist dat wij op de korte termijn voor een tweede wilden gaan, ben ik nifedepine blijven slikken. Inmiddels pril zwanger van nummer 2 en slik het nog steeds. Vanwege de bloeddruk en medicatie werd ik vorige zwangerschap met 38+0 ingeleid. Ook liep ik de hele zwangerschap bij de gyn. Verder verliep de zwangerschap zoals elke andere zwangerschap. Volgende week eerste afspraak bij de gyn, ben benieuwd of het protocol (oa omtrent inleiden) hetzelfde gebleven is
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik slikte hiervoor ook een ACE remmer die idd niet gebruikt mag worden. Toen overgestapt naar nifedepine die bij mij dus niet werkt. Daaraan toegevoegd 3x 250 mg methyldopa. Dinsdag heb ik een afspraak bij de internist. Ben ondertussen nog niet zwanger geraakt. We hebben hoop, en hoop dat alles goedkomt.