@Nekplooimeting dit is nooit echt standaard tenzij er iets voorkomt in je familie....in belgie doen ze het wel weer standaard. Wij moesten toen 125euro betalen...al wilde ik het niet ik heb het toen toch eens nagevraagd... Wij zijn jong en er komt niks in de familie voor...dus wat is de kans dan he... Nou ik ga maar eens opletten hoe ik me ga voelen de komend weken hahahahaha.....
Wij hebben nooit een nekplooimeting laten doen. Vaak gaat dat toch in combinatie met een bloedtest (vandaar de naam combinatietest?). Het is trouwens ook maar een kansberekening, dus als je écht zou willen handelen als het kindje Down zou hebben, heb je er niks aan. En er zijn natuurlijk nog veel meer en ergere dingen die je niet test. Ik geloof dat boven de 30 jaar de kans op een kindje met Down toeneemt en vanaf 35-36 neemt het ineens heel erg veel toe. Dus die grens van 36, dat het dan vergoed wordt, zou wel kunnen kloppen. Eigenlijk net andersom dan met vruchtbaarheid. Die neemt alleen maar af, en niet te zuinig ook na je 35e. @Cindy, o dat dachten we.... dat je het expres gedaan hebt. Nee joh. Maar toch hopen he, of niet? Je weet nooit. Wisten jullie het geslacht bij jullie kinderen tijdens de zwangerschap?
Een nekplooimeting is toch gewoon dat ze tijdens een echo de dikte van het nekje meten? Dat hebben ze bij mij gewoon gedaan hoor. Ik dacht tijdens de 20 weken echo, maar misschien was het ook wel bij de echo rond de 12 weken.
Maar dan niet de bloedtest erbij? Alleen de nekplooimeting? Zou best kunnen die die echoscopist dat standaard deed? Maar voor een complete combinatietest moet je echt een indicatie hebben of 36 zijn, anders moet je het zelf betalen.
@Shania, wat voor bloedtest is dat dan? Iets anders dan het standaard afnemen van bloed bij zwangeren? Ik wist bij de oudste niet wat het werd. Toen kreeg je nog geen echo bij de 20 weken. Bij de jongste wilde ik het graag weten, vooral omdat ik dat makkelijker vond met kleertjes kopen en de babykamer inrichten. En we kregen toen toch met 20 weken een echo, dus was wel blij dat we het toen ook konden zien. Edit: Ik bedoel @Sannya
O ja, weet ook nog dat de echoscopist de nekplooi ging meten en daarnaast keek naar het neusje. Daar konden ze ook iets aan zien als je kindje een down syndroom heeft. En mijn bloed is afgenomen aan het begin van de zwangerschap en getest op bloedgroep, hiv en nog wat dingen. Precies weet ik het niet.
@combinatietest, de combinatie van een verdikte nekplooi, je leeftijd en de bloedtest geeft een soort 'risicofactor', het risico dat je hebt op een kind met Down. Dat is iets anders dan alleen een nekplooimeting volgens mij. Ik weet niet wat ze precies in het bloed testen, heb het zelf nooit gedaan, maar het is inderdaad wel anders dan het standaard bloed testen. Het moet ook precies rond de 12 weken of zoiets. @Solana. Kreeg je in 2004 nog niet standaard een 20-weken-echo? En je hebt ook geen pretecho laten maken? Wij wisten het geslacht van de eerste ook niet, de tweede wel. Maar hebben dat wel geheim kunnen houden voor iedereen. Zie trouwens dat er bij jou 3 keer staat oktober in de pendel. Zou dat toevallig zijn? Wel allemaal jongetjes (of zijn ze zomaar blauw?)!
@Sannya, ik heb geen combinatietest gehad toen. Ze hebben echt alleen tijdens de echo gekeken of ze konden zien of ons kindje het down syndroom had. Dus door de nekplooi te meten en door te kijken naar het neusje. En ik heb alleen de standaard bloedtest gehad. Inderdaad was er in 2004 nog geen 20 weken echo. We hebben toen ook geen pretecho gedaan. Volgens mij is de 20 weken echo er pas in 2005 of 2006 gekomen. Ik heb het geslacht van de jongste gewoon aan iedereen verteld die het maar wilde weten hoor. Hahaha, ben niet zo goed erin om zoiets voor mezelf te houden. Ja, ik heb 3 pendels ontvangen die alle 3 zeggen dat ik in oktober zwanger raak van een jongetje. Inderdaad erg toevallig. Ben benieuwd of ze gelijk gaan krijgen!
hahaha nee ik denk ik meld het even hahahaha ja hopen ik bedoel ik zou het niet erg vinden he hahahaha Ik wel...allebei en we vertelde het ook gelijk...
Wat heb je een mooi plaatje onder je naam staan! Morgen grote dag! Leuk hoor, mijn dochter is van de 13e. Ik ben echt erg. Nou komt mijn man dadelijk thuis, en dan denk ik dadelijk zegt hij 'ja'..... twijfel twijfel twijfel.
bedoel je mijn banner? Ja vorig jaar ging ik nu bijna naar het zk....en nu ga ik lekker slapen hahahaha ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen meid!
ik heb nooit standaard een nekplooimeting gehad. Dat doen ze hier ook niet. Hier krijg je de vraag of je er wat over lezen en of je het wil doen. Wij hebben het bij ons meisje niet gedaan. Bij de jongens ook niet maar toen werd er ook niet eens om gevraagd. Ik weet niet wat ik nu zal doen. Aan de ene kant ik ben nog maar 25 en we hebben niks in onze familie, maar dat is geen garantie dat weet ik maar al te goed. Je leeftijd zegt niks, en of je het in de familie hebt ook niet. Bij de jongens heb ik er nooit over nagedacht. Van de oudste hebben we nooit een echo of wat ook maar gehad dat ging allemaal via een huisarts de controles. Bij de middelste liep ik wel bij een vk maar was de 20weken echo maar 5 min werk in het ziekenhuis. Sloeg toen nergens op ik mocht ook niet eens weten wat het werd, was toen goed pissig! Het is mijn kindje en ik mag niet eens zelf beslissen wat ik wil belachelijk! Bij de 3e zat ik bij een andere vk en zij heeft ons gevraagd of wij er informatie over willen, ik heb toen meteen gezegd nee de kleine komt zoals het komt. Maar goed nu heb ik 3 kinderen en begin ik toch een beetje te denken wat als.......aan de andere kant heb ik hier in me omgeving ook mensen die gehandicapte kinderen hebben, en daarna zelfs nog kinderen hebben durven krijgen. En dan denk ik wat zeur ik nou? ja het zal niet makkelijk zijn, maar dat is het leven nooit. Als zij kans van leven hebben wie ben ik om ze af te pakken. Maar als ze geen levenswaardig leven zullen hebben ja dan ben ik misschien gemeen maar dan laat ik de zwangerschap afbreken. Maar goed dat is allemaal wat als........... @geslacht. Wij wisten bij de eerste helemaal niks omdat dat via huisarts liep. Bij de 2e hebben we 20 weken echo gehad maar ik mocht niet weten wat het werd......bij de 3e zouden we het eerst ook niet doen, maar later toch besloten voor wel. En mocht er een 4e komen dan wil ik het weer niet weten haha. Niet omdat ik al van beide heb maar omdat het echt de laatste zwangerschap wil zijn, dan wil ik er ook tot het eind van genieten met als verassing het geslacht haha....... Gister met me man overgehad in de auto haha. Hij zei; moeten we het daar nou over hebben in de auto? ik zeg ja want thuis steek je kop in het zand ik wil het nu wel eens weten. Hij is er verder niet op in gegaan. Thuis zei hij wel tegen de kinderen; willen jullie er nog een zusje bij? De kinderen jaaaaaaaaaaaaaa!! haha ik zeg het kan ook een broertje worden hoor. Nee zegt me man het word toch een meisje, ik heb het 3 keer goed gehad en ik weet zeker dat ik het nu ook weer goed zal hebben. Ik zeg; wat maakt het uit beide is enorm welkom!! Maar goed verder dus niet meer over gehad dus ja nog steeds geen steek verder. Ik word er echt moedeloos van ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. Of het gaat gebeuren dan weet ik dat, of het niet gaat gebeuren dan kan ik beginnen met afscheid te nemen van het idee. Ik wil niet nog een half jaar tot jaar blijven piekeren of het nu wel of niet gebeurd. ben al 1,5 jaar bezig heb het nu wel gehad. Vind het ook wel moeilijk om er met me man over te praten omdat hij dus steeds zijn kop in het zand steekt en niet echt een antwoord erop geeft. Ja dat ie alle minuut wel wil, maar ja dat doe ik niet. Ik wil eerst wat kilo's kwijt voor me gezondheid...... Mannen pfffffffffff.....
@Shania, wat lastig dat je maar geen duidelijk antwoord krijgt zeg. Lijkt me heel moeilijk voor je. Veel sterkte gewenst, ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Gefeliciteerd met je dochter meis!! Ja mijn man had de tijd tot eind van het jaar inderdaad maar ik trek dat niet meer.....klinkt misschien belachelijk maar toch is het zo. We zijn al 1,5 jaar als t niet langer is aan het dubben. Ik ben al 1,5 jaar met mezelf in gevecht over wat we nu gaan doen. Ik heb de keuze nu definitief gemaakt, ik wil echt nog voor een 4e kindje gaan. Maar me man weet het maar niet, en ik weet zeker dat hij eind van het jaar nog net zo bezig is....Ik wil gewoon weten waar k aan toe ben. Ik slaap slecht, ben er continu in me hoofd mee bezig, heb soms last van hyperventilatie omdat ik continu loop te dubben en te denken. Ik ben er gewoon klaar mee. Ik wil me of volledig concentreren op me 3 prachtige kids die ik al heb en daar lekker de toekomst mee in, en echt afstand gaan doen van het zwanger/baby tijd. Of gaan concentreren op een hopelijk komende zwangerschap. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben zodat ik rust in me hoofd krijg. Dat ik niet meer hoef te piekeren, nadenken of wat ook maar. Ik wil me man ook niet opjagen maar ik kan mezelf ook niet langer kwellen, dus hij moet gewoon nu de definitieve keuze maken voor ons beide zodat de rust er weer in komt, en we ons kunnen richten op wat komen gaat. Of het nu een baby is of dat we vergoed besluiten van niet, maar ik weet zeker dat ik me dan beter zal voelen dan nu.....