Gaan voor zwangerschap in 2011!!!!

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door Fleurop, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Tina hahah ik ben ook ongeduldig hoor! Het is dat ik de testen nog niet binnen heb...Pppff en ik had nog zo gezegd dat ik er niet teveel mee bezig wilde zijn...Naja, ik vind het stiekem ergens ook wel leuk :) Toevallig dat jij ook die testen hebt! Idd fijn dat je een druk weekend hebt, niet teveel aan denken...Komt goed, hier op het forum slaan we elkaar d'r allemaal wel doorheen :D

@DutchDiva; ben je net gestopt met de pil? want dan kan het altijd even duren voordat je menstruatie weer goed op gang komt. Ik had de eerste maanden ook alleen wat bruin (oud) bloed. Had je wel voor de zekerheid een zwangerschapstest gedaan deze maand? Je weet maar nooit :D En anders...op naar de volgende maand!

xxx

2. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    @ Sanda Ga je morgen testen of wacht je tot na het weekend? gaat best moeilijk worden denk, als je straks de testen in huis hebt...(je hebt er toch genoeg;)) En dat merk zal vast wel goed zijn en anders geld terug toch?

3. sandra2

sandra2 Bekend lid

10 nov 2010
    528
    0
    0
    Overijssel
    Lady's wat spannend allemaal zeg...
    Ik heb ook een aantal ovu testen + zwangerschapstesten online besteld via testjezelf.nu Je kunt hele pakketten bestellen ik heb 7 ovu testen gedaan en 2 zwangerschapstesten. Zit een duidelijke handleiding bij en is mijn inziens erg makkelijk in gebruik.
    Ik ga ze deze 1e maand alleen nog niet gebruiken, eerst maar is ff kijken hoelang mijn cyclus is.

Ik ben vandaag een dag vrij en merk dan echt dat ik er veel meer mee bezig ben, kan beter aan het werk zijn....
    Goed weekend allemaal en voor de mensen die gaan testen, ik duim voor jullie

4. Tina85

Tina85 Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.501
    0
    36
    Ja Sandra...ga jij het volhouden als je de testen eenmaal in huis hebt? :D Ik kan je nu al zeggen dat het heel erg moeilijk is ;)

Ik heb mezelf ook even een bannertje aangeschaft...
    Ben benieuwd of hij werkt :)

Groetjes!

5. sandra2

sandra2 Bekend lid

10 nov 2010
    528
    0
    0
    Overijssel
    @Tina: Ik heb de testen al ruim 1 week in huis, tot nu toe gaat het goed, maar er valt ook nog niet veel te testen........
    Maar ik denk dat wanneer mn NOD in zicht kom ik wel erg ongeduldig wordt... (Zou toch super zijn als het de 1e ronde raak is)......
    Je banner werkt. (Je hebt wel een lange cyclus.....) Is dit je 1e ronde?

6. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    ...Ik da dadelijk es neuzen in de brievenbus, of de testen al bezorgd zijn...:D Maar ik ga vandaag nog niet testen, is toch nog niks op te zien mocht ik zwanger zijn..Misschien maandag hahaha Weet inderdaad zeker dat ze zullen 'lonken' vanuit de kast ;)
    Tina, je banner doet t, maar wanneer ga jij nou testen? Maandag of dinsdag samen met mij??? :D

@Madeliefje; Ja gaat ook wel moeilijk worden denk ik...en heb er inderdaad toch genoeg...haha..leuk he, als iemand gaat testen :D Wanneer kan jij?? Is Madelief trouwens je echte naam? Dat vind ik echt een superleuke naam!!!
    Jij hebt al een dochtertje toch? Had je toen zwangerschapskwaaltjes voor je NOD?

@Sandra2, spannend! Je eerste maand zonder de pil! En wie weet is het meteen raak...En ach, als je dan toch die testen in huis hebt, kun d'r deze maand net zo goed alvast eentje tegenaan gooien :p

7. Tina85

Tina85 Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.501
    0
    36
    @ Sandra 2: mijn eerste cyclus was 40 dagen. Zit nu in mijn 2de cyclus, dus ben er maar even van uitgegaan dat deze ook 40 dagen is. Zou op zich ook wel kloppen als ik vorige zaterdag mij eisprong heb gehad.

@ Sandra: Ik weet nog niet wanneer ik ga testen...misschien dinsdag, dat is dan 4 dagen voor mn NOD... Pfff, nog niet teveel aan denken...duurt nog zoooooooo lang :(

8. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Allemaal spannend hier :D Die testen van testjezelf.nu zijn goed hoor!!! Heb ze nu van zwanger&kids, nog goedkoper en zelf ook erg tevreden over! Die van de Kruitvat 2 voor 5 euro nooit meer voor mij ze geven tegenwoordig lekkere indrooglijntjes maar dan wel binnen de 5 min...
    Nou ik ga nu nog ff de laatste sint inkopen doen! Wat doen jullie met sinterklaas? Wij vieren het morgen bij mijn ouders!

9. sandra2

sandra2 Bekend lid

10 nov 2010
    528
    0
    0
    Overijssel
    Wij gaan voor het eerst het sinterklaas dobbelspel doen, ben benieuwd. Wij vieren het morgenavond bij mijn ouders en zondag bij mn vriend zn ouders, dus een heerlijk sinterklaas weekend voor de boeg.....
    Ben blij dat ik dit jaar geen gedicht enz hoef te maken, was er wel een beetje zat van.
    Groeten

10. Tina85

Tina85 Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.501
    0
    36
    Wij hebben weer surprises gemaakt :) Vanavond is weer zover.
    Morgen hebben we afgesproken met vrienden...
    Heb er wel zin in, hoewel het soms wel heel hard nadenken is ;)

11. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij mogen morgen weer sinterklaasen..En heb al een suprise-avondje met het werk erop zitten. Morgen hebben we iets (unisex) van €15,- gekocht waarvoor we gaan dobbelen. Gezellig...:)
    Iedereen in ieder geval alvast heel veel plezier en uitpak- fun!

12. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    @sanda Ik kan pas 27 dec. testen helaas!:(Dank je maar Madeliefje is mooie nickname en niet mijn echte naam. Maaike was een verrassing.Voor nod geen signalen gevoeld of op gelet!Dus voor mij ook allemaal nieuw!:)

13. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voeding en zwangerschap

Zeer belangrijk is om tijdens de zwangerschap voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Tekorten in de baarmoeder hebben gevolgen voor later! Deze gevolgen zijn gerelateerd aan het orgaan/ organen van het kind die op dat moment in ontwikkeling zijn.

In principe neemt de energiebehoefte van de zwangere toe met het trimester;
    1ste trimester: +/- 100kcal meer dan normaal
    2de trimester: +/- 200kcal meer dan normaal
    3de trimester: +/- 300kcal meer dan normaal

Vaak is dit vrij lastig om bij te houden. Zorg dan dat je in ieder geval aan de basisvoeding voldoet (zie onderaan de pagina).

Tijdens de zwangerschap is de behoefte aan bepaalde micronutriënten verhoogd. Hieronder valt:
    - Ijzer
    - Magnesium
    - Zink
    - Vitamine C
    - Vitamine B (bijv. Foliumzuur B11)
    - Vitamine D

Belangrijk: voldoende vet eten! Maar wel de goede (onverzadigde) soort. Deze zit vooral in vette vis (zalm, makreel, tonijn, haring), olie, noten, zachte vetten (halvarine). DHA uit vis zorgt o.a. voor bouwstenen van de hersenen. Deze neemt tijdens de zwangerschap af. Te weinig DHA kan uiteindelijk effect hebben op de ontwikkeling van het kind, waaronder:
    - gezichtsscherpte
    - motorische ontwikkeling
    - intelligentie
    Eet daarom 2x per week vis of neem DHA- suppletie. Tonijn, max. 1 blikje per week. Neem minimaal 1 eetlepel vloeibaar vet per dag.

Om ijzergebrek te voorkomen neem extra vlees; 125gram per dag. Voor vegetariërs; let op extra suppletie ijzer en vitamine B12! Laat je tevens controleren op het vitamine B12- gehalte in je bloed. Bij tekort; injecties of suppletie.
    Om de ijzeropname te verhogen; eet/ drink bij elke maaltijd iets met vitamine C (bijv. sinaasappel(sap), groenten, fruit)
    Foliumzuur (B11) zit veel in groenten. Maar neem ook (voornamelijk in eerste trimester) aanvullende suppletie. Om de vitamines in de groenten te behouden, kook eerst het water, doe daarna pas de groenten erbij. Rauwe groenten: goed wassen en niet te lang bewaren! I.v.m. listeria bacterie.

Tijdens de zwangerschap wordt aangeraden dagelijks 10 microgram extra vitamine D te slikken voor een goede botopbouw van het kind. Deze hoeveelheid moet in de vorm van suppletie ingenomen worden, is niet mogelijk om met je voeding in te nemen.

Om de kans op allergieën bij kinderen te verkleinen; ZELF tijdens de zwangerschap juist wel pinda’s en/of melkproducten innemen. Bedenk ook, het kind zal een makkelijkere eter worden wanneer jijzelf tijdens de zwangerschap gevarieerd eet, met veel groenten en fruit.

Tips bij misselijkheid;
    - eet kleinere porties op een dag, beter 6 keer kleine porties dan 3 keer grote porties
    - eet iets voor het opstaan (niet te vet of zuur)
    - de nadruk ligt op de basisvoeding! Laat dit zo min mogelijk weg.
    - op gember kauwen of een gembersupplement nemen
    - voldoende drinken

De onderstaande basisvoeding is gemiddeld per dag nodig tijdens de zwangerschap:
    · Brood: 6 sneetjes (210 gram)
    · Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 opscheplepels (200 gram)
    · Groente: 4 opscheplepels (200 gram)
    · Fruit: 2 stuks (200 gram)
    · Zuivel: 450 ml melkproducten en 30 gram (1 1/2 plak) kaas
    · Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 125-150 gram (gaar gewicht)
    · Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 30 gram halvarine (5 gram per sneetje brood), 15 gram bak-, braad- en frituurproducten of olie (1 eetlepel)
    · Dranken: 1,5-2 liter (inclusief melk)
    Vind je het moeilijk om deze hoeveelheden op een dag te eten, bijv. i.v.m. misselijkheid? Eet het dan verspreid over de dag. Bijv. 6 keer op een dag 1 boterham. Of gebruik groenten/ fruit als broodbeleg, of doe fruit in je yoghurt. Probeer niet te beperken op deze basisvoeding.
    Voor meer betrouwbare info:
    http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/zwangerschap.aspx

14. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, ik heb even een heel verhaal getypt over voeding tijdens de zwangerschap! Voor de geinteresseerden :)

15. Tina85

Tina85 Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.501
    0
    36
    Sandra, bedankt voor de info...

Ik wist niet dat je zoveel mocht eten :$
    Ben bang dat de kilo's er nogal zullen aanvliegen als ik zoveel eet...
    Ik zit nu al in de categorie zwaar-overgewicht. 6 boterhammen...(zoveel eet mijn man geeneens :))
    Geldt dat ook als je een fulltime kantoorjob hebt? Ik heb nl niet veel beweging... En als het mogelijk is zou ik wel zo lang mogelijk full-time blijven werken tijdens mijn zwangerschap.

16. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja tis eigenlijk wel belangrijk dat je dit eet tijdens je zwangerschap. Maar bedenk ook dat wanneer je 6 boterhammen op een dag eet, en 2stuks fruit, 200gram groenten etc. je goed vol zal zitten, en daarom dus ook minder of geen calorierijke tussendoortjes/ extraatjes zal nemen. Want de basisvoeding heeft een hoge voedingwaarde (dus veel vitaminen/ mineralen) maar levert relatief weinig calorieen. Dus je zal waarschijnlijk niet meer aankomen. Sterker nog, 6 porties per dag eten met daarin deze basisvoeding verwerkt, helpt de stofwisseling op gang komen en geeft je een verzadigd gevoel.
    Het grootste knelpunt bij mensen die willen afvallen is dat ze juist die basisvoeding te weinig nemen; dus te weinig brood, zuivel, groenten, fruit. Hierdoor blijft men veel trek houden tussendoor, met als gevolg bijv. een eetaanval/ bui. Weet natuurlijk niet of dit voor jou geldt. Maar ik denk dat het ivm je kantoorbaan wel verstandig is om min. een uur per dag matig/ intensief te bewegen. Dit wordt geadviseerd voor mensen die willen/ moeten afvallen. Ook tijdens je zwangerschap is bewegen belangrijk.

Ik type ook nog even een (algemeen) voorbeelddagmenu voor iedereen die wil afvallen momenteel :) Moment.... ;)

17. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    #197 Sanda, 3 dec 2010
    Laatst bewerkt: 3 dec 2010
    Voor degenen die willen afvallen!!

ONTBIJT
    2 sneden volkorenbrood/ roggebrood
    besmeerd met (dieet)halvarine
    belegd met bijv: magere vleeswaren (bijv. achter-, schouder-, beenham kalkoenfilet, rosbief, kipfilet)
    20+/30+ (smeer)kaas, Hüttenkäse, magere kwark
    groente of fruit of groentespread
    Een glas zuivel: magere/ halfvolle melk, karnemelk of Optimel
    Water of koffie/thee zonder melk en suiker (mag wel zoetje)

TUSSENDOOR 1
    Een stuk fruit
    Water/ koffie of thee

LUNCH
    2- 3 sneden volkorenbrood/ roggebrood
    besmeerd met (dieet)halvarine
    Mager beleg
    Een glas zuivel

TUSSENDOOR 2
    Een stuk fruit
    Water, koffie of thee

DINER
    · eventueel bouillon of heldere soep
    · een stukje ( ± 100 gram) mager vlees of kip (bijv. kalkoen, tartaar, vleesvervanger; valess, tahoe etc.)
    2x per week een stukje vis
    · 4 grote lepels groente (200 gram)
    Let op de soort saus! Rauwkost eventueel met azijn, kwark, magere yoghurtsaus, balsamico
    · 150gr gare rijst of pasta (= 75gr ongaar) of 3 kleine gekookte aardappelen
    · voor de bereiding: 1 eetlepel dieetmargarine, vloeibaar bak en braadproduct of olie

TUSSENDOOR 3
    Nagerecht:
    - een schaaltje magere yoghurt/kwark
    - een stuk fruit
    Fruit kan uiteraard ook in de yoghurt gedaan worden.

Drink minimaal 1,5- 2 liter vocht per dag (ongeveer 10- 15 glaasjes), melkproducten inclusief.
    Onbeperkt kun je rauwkost zoals komkommer, snoeptomaatjes, worteltjes etc eten.

18. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Ben benieuwd!! En die mag ook tijdens een zwangerschap?

19. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee dan kan je beter die hoeveelheden aanhouden die ik op de vorige pagina bij 'voeding en zwangerschap' had geschreven. Maar de structuur kun je natuurlijk wel zo aanhouden.

Zorg trouwens dat er ongeveer 2- 3 uur tussen de eetmomenten zit!

Zo, nou houd ik op, dadelijk heb ik geen clienten meer op mijn werk :p :D

20. DutchDiva

DutchDiva Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.304
    0
    0
    @Sanda: Super bedankt voor de voorbeeldlijsten! Ik ben trouwens al sinds april gestopt met de pil, dus ik denk dat mijn menstruatie wel weer goed op orde zou moeten zijn...

Deel Deze Pagina