Hallo meiden, Ik hoopte hier nooit meer wat te hoeven te vragen of neer te zetten.. Maar helaas is gister miskraam nummer 3 een feit geworden.. Wat voel ik me ellendig.. Maar klinkt raar ook aan de andere kant opgelucht.. Ik stond ook niet voor de volle 100% in deze zwangerschap.. Misschien voelde ik het aan of uit zelf bescherming ik weet het niet.. Nu mijn vraag ik heb in 2010 een miskraam gehad met 8 weken.. Afgelopen april een missed abortion met 12 weken en nu dus een miskraam met net 6 weken.. Nu word ik door verwezen naar de gynaecoloog om een gesprek aan te gaan.. Nu is dus het zwanger worden het probleem niet.. Het blijven dus wel.. Gelukkig hebben we een pracht van een zoon van net 2 jaar dus ergens kan het wel! Nu ben ik bang dat dat misschien een gelukje is geweest.. Wie heeft er hier meerdere onderzoeken gedaan? En is er ook echt wat uitgekomen? Ik had al gehoord van de gyn dat 9 van de 10 keer er niks word gevonden hoe het nou kan en dat moeder natuur gewoon z'n werk doet als het niet goed is..
Ik heb na mijn 2e mk 2 onderzoeken gekregen: stollingsafwijking en chromosonenonderzoek. Er is niets uitgekomen, zoals bij de meesten. Nu ik 3 mk'en heb gehad, ben ik doorgestuurd naar een ander ziekenhuis waar een miskraamspreekuur is. Hier kunnen ze nog meer onderzoeken doen. Ik heb deze onderzoeken (nog) niet gehad, aangezien ik weer zwanger blijk te zijn, maar ga morgen wel naar het spreekuur zodat ik goed in de gaten gehouden kan worden. Sterkte!
Wat naar Iris. Ik heb ook 3 miskramen gehad en heb ook een aantal onderzoeken laten uitvoeren. Lange gesprekken over familie en andere persoonlijke ervaringen. Zowel bij manlief als bij mij is er van alles nagekeken en getest (kan me helaas niets concreets meer herinneren, sorry), maar in elk geval kwam er uiteindelijk niets uit. Op zich prettig, maar ook frustrerend, want we konden niets 'doen' om een volgende miskraam te voorkomen. Net als jij hebben we een gezonde zoon en nu ben ik nu voor de 5e keer zwanger, ruim 11 weken. Spannende weken. Eigenlijk heb ik niets zinnigs te zeggen. Het is zo rot hè? Rustig aan, wees lief voor jezelf en volg je gevoel. Doe wat nodig is om gerustgesteld te worden. Dat heeft mij wel geholpen. Sterkte!
Dankjewel voor de reacties! Het is zeker rot.. Je maakt elke keer voorzichtig 'plannen' voor de toekomst.. Al aan het fantaseren.. En dat allemaal word dan in 1 keer onderuit gehaald.. Het stelt me wel gerust dat jullie wel weer zwanger zijn! ( en natuurlijk hopen op een goede zwangerschap!! ) Ik ga het wel horen van de gyn hoe of wat.. Hij wilde iig wel kijken in m'n baarmoeder omdat hij al een keer had laten vallen dat ik een t vormige baarmoeder heb.. Marja zal het daar aan liggen? M'n zoontje is er toch ook gekomen? Het is afwachten.. Fijn om andere ervaringen te lezen!
Hoi Iris, Ik weet niet of ik nu een gekke optie geef, maar als je de onderzoeken laat doen en daar komt niets concreets uit, zou je dan niet kunnen vragen naar Utrogestan? Ik krijg dit vanwege mijn IVF poging en dat is progesteron om de innesteling te bevorderen. Maar ik lees hier en daar op internet dat Utrogestan wordt voorgeschreven bij meerdere miskramen. Misschien iets om te onthouden. Google er maar eens op. Voor nu veel sterkte, het lijkt mij heel frustrerend en verdrietig...
Ook wij krijgen onderzoeken na 2 miskramen.denk ook niet dat daar iets uit gaat komen.heb ook van iemand advies gekregen om te googelen naar Utrogestan.
@iris, wat rot zeg! Sterkte. Hier twee miskramen (1bbz; 1vmk) gehad, we zijn mbv medicatie zwanger geraakt dus ik liep al in het zkh. Na de tweede mk heeft de gyn gezegd het nogmaals te proberen, na de derde keer konden we onderzoek laten doen. Het lijkt me dus in jouw geval wel zinvol om verder te kijken! Hopelijk mogen jullie nogmaals een wonder ontvangen net als jullie zoon!
Ja het woord utrogestan kwam al vaker voorbij! Ga daar idd dan eens even op googelen, kan beter er alvast in verdiept zijn en misschien eventueel voorleggen bij de gynaecoloog. Bedankt voor de tip! Ja het is frustrerend.. Maar ik blijf ook positief en hoopvol! M'n gyn zei ook al, je zult heus nog wel een keer een voldragen zwangerschap meemaken maar ja dat kan binnenkort zijn maar ook over een paar jaar. Dat weet je natuurlijk niet. Donderdag heb ik een echo staan om te kijken of m'n baarmoeder goed schoon is! En dan zullen we het gesprek aan gaan! Ben benieuwd of ik er wat wijzer van word en wat er word geadviseerd! Ik heb al een pracht van een zoon. Dus het bewijs is er wel!
Hier helaas ook geen oplossing of iets wat handig is voor je om te weten Ik wil je alleen sterkte wensen en probeer je vast te houden aan het feit dat jullie idd een gezond kindje hebben en het dus wel mogelijk is! Zelf heb ik drie keer een mk gehad, we hebben stollingsonderzoek, chromosomen onderzoek en standaard bloedonderzoek en baarmoederonderzoek enzo gehad, bij ons kwam hier ook allemaal niets uit Maar de hoop dat we al een kindje hadden, en dat het daardoor vast nog eens moest lukken maakte voor mij een hoop goed!
He wat naar... ik heb er inmiddels ook 3 gehad. Op mijn verzoek doorgestuurd naar UZ Gent. Ze doen daar meer onderzoeken en interpreteren waardes anders. In NL kwam er niets uit de onderzoeken en was bv mijn schildklierwaarde akkoord. Echter in België vinden ze deze veel te hoog en geven ze aan dat dit de miskramen zou kunnen veroorzaken. Inmiddels hier medicijnen voor gekregen en de waarde is nu prima. Of het dit werkelijk was weet ik niet aangezien ik nu verklevingen heb gekregen na de curretage.. Maar vraag of je gyn je door verwijst. Bij mij was dat geen enkel probleem.
Ik kreeg gister van mijn gyn trouwens ook Utrogestan voor de zekerheid. Het is nog niet zeker of dit helpt, maar is het proberen waard.
na drie miskramen op een half jaar tijd hebben wij een aantal onderzoeken laten uitvoeren en het bleek dat mijn lichaam het vruchtje afstootte,een auto-immuunreactie die niet eens te verklaren is.we gaven de moed een beetje op toen ik voor een tandprobleem antibiotica moest nemen,een hele maand lang en omdat ik daarop allergisch reageerde moest ik er medrol 32mg bijnemen,cortisone dus.en toen ben ik wél zwanger gebleven.omdat ik cortisone nam wat afstoting tegengaat.puur toeval en we waren erg ongerust omdat het kindje was blootgesteld aan zowel de antibiotica als de medrol maar alles oké gelukkig!dankzij die cortisone wou mijn lichaam het vruchtje wél houden. maar los daarvan:ik was ook heel erg bang dat het na drie miskramen voor ons niet meer was weggelegd en nu zijn we al zover...geef de moed niet op!