Nee, nooit. Wel eens om 20.00 uur, als we ergens geweest zijn (normaal om 19.00 uur), maar nooit later. Als het later wordt, leggen we ze vast op bed en halen we ze eruit zodra we gaan. Ik vind die regelmaat erg belangrijk en merk ook dat de kinderen er niet vrolijker op worden als ik ze later op bed leg.
Héél soms en dan heb ik de volgende dag zo de balen er van want dan zijn ze alle twee of is één van de twee niet te genieten. Zoals met koningsdag 20:45 op bed volgende ochtend school/psz heb ik ze zo lang mogelijk laten liggen 7:30 en de jongste was niet te genieten. Wij moesten beiden de hele dag werken en oma zou 's middags oppassen op de jongste die was de hele tijd aan het huilen geweest, heb haar gezegd tv aan te doen en toen was hij zo vertrokken. Hier hebben ze echt hun slaap wel nodig, het is niet zo dat ze de avond dat ze lang mogen opblijven aan het jengelen/dreinen zijn maar alleen de volgende dag.
Mijn oudste van bijna 6 is echt een avond mens net als ik. Als ie op normale tijd (half 8/8 uur) op bed gaat slaapt ie meestal wel meteen, maar als hij op mag blijven (voor voetbal of als we eens een feestje hebben oid) blijft ie gewoon leuk en gezellig wakker en dit is al vanaf kleins af aan zo. Onze jongste (bijna 3) is juist helemaal geen avond mens. als hij niet voor 8 uur op bed gaat dan word ie chagrijnig en is hij de volgende dag ook niet te genieten. We proberen hier natuurlij kwel rekening mee te houden en gaan nooit heel laat naar huis (als het al voorkomt dat we ergens heen gaan wat iets later wordt) maar af en toe moet ie (en wij) het er maar mee doen. Zolang hij wakker is gaat het nog wel, maar we hebben bijv. laatst gehad dat ie met mijn vriend mee was omdat hij de hele dag zn zus ging helpen met klussen en kids gingen met haar op pad (ik moest werken) maar ze kwamen pas om 9 uur terug. mijn zoontje was in de auto in slaap gevallen en werd wakker toen ik hem in bed wilde leggen. we hebben een uur lang drama huilen krijsen gillen hyperventileren gehad. en om wat? omdat ie zn natte onderbroek, waar hij in de auto in had geplast, niet meer aan mocht maar een luier om moest (wat ie nog elke nacht aan heeft). Dat vind ik wel zielig, komt gewoon door oververmoeidheid, maar goed, volgende dag was alles weer goed. Maar deze situties vermijd ik dus wel liever....
Hier wel, vanaf t begin al flexibel mee geweest. Haar normale tijd ligt ergens tussen half 7 en 8 u (afhankelijk van of ze smiddags geslapen heeft), op de dagen voor ze naar psz gaat ligt ze er sowieso op tijd in. Evenals dat e straks op dagen voor ze naar de gastouder gaat op tijd moet slapen. Maar ik ben alleenstaand en lastig om savonds oppas te regelen dus ze gaat eigenlijk altijd overal mee en bij dagjes uit, etentjes of feestjes word het al gauw 21/22 u. Avond voor koningsdag lag ze er pas om 23u in. Ik kijk heel goed naar haar, zodra ze hangerig word en gaat jengelen gaan we naar huis. Volgende dag is ze vaak ook vrolijk. Straks op vakantie zal ze ook rond 22u erin liggen, k ga echt niet vanaf 8u op de kamer zitten haha
Mijn kinderen gaan wekelijks wel erg laat naar bed.. Wij hebben eerlijk gezegd geen regels over bedtijden enzo. Wanneer ik zie dat ze moe is dan stuur ik haar naar bed en dat gaat altijd zonder problemen gelukkig.. de ene dag is het 7 uur dat ze gaat slapen de andere dag 11 uur..
Ja hoor.. En in de zomer regelmatig. Straks op vakantie hebben we een heel ander ritme dan ligt ze niet voor 21 op bed.. Veel te warm!