Gaat de bevalling van een tweede kindje sneller?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Wollig, 22 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.443
    4.581
    113
    Laat ik dan met en zonder opwekkers vergelijken ;)

    1e: week overtijd na strippen, bevalling zonder weeënopwekkers, 4u11m
    2e: ingeleid met weeënopwekkers, 24 minuten
    3e: ingeleid met weeënopwekkers, 57 minuten
    4e: ingeleid met weeënopwekkers, 1u27m
    5e: prematuur na langdurig gebroken vliezen, 12 weeën (in een uurtje of zo)
    6e: 39wk, spontaan, vliezen braken pas tijdens het persen (ben ervan overtuigd dat dat de weeën qua kracht tegenhield), drie uurtjes ‘voor het echie’ denk ik, weet het niet precies. Vanaf het moment dat ik wist dat het ‘toch echt serieus begonnen was’ in ieder geval een half uurtje.

    Als je de drie inleidingen vergelijkt, duurde het dus juist steeds een beetje lánger. Van de drie spontane bevallingen zou je kunnen zeggen ze vergelijkbaar waren (afgezien van de bevalling van de oudste maar de eerste baant dan ook de weg).
     
    Wollig vindt dit leuk.
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.134
    1.052
    113
    Eerste was 4 uur + 20 min persen.
    Tweede was 2 uur + 2 min zuchten (floepte er vanzelf uit...).
    (Derde was 8 uur + 2 min zuchten/persen en door een weeenstorm meest pijnlijke van allemaal)

    De tweede was pijnlijker dan eerste en vooral de naweeën waren bij de tweede heel heftig. Ik was heel snel bevallen ja, maar heb daarna nog 24 uur weeën weggepuft :rolleyes:...
     
    Wollig vindt dit leuk.
  3. Lelie89

    Lelie89 Fanatiek lid

    4 sep 2014
    3.355
    2.081
    113
    Vrouw
    Gelderland
    1e: begon met gebroken vliezen rond 22:45u, tijdje later begonnen de weeen. Uiteindelijk 10:36u bevallen dus bijna 12 uur later.

    2e: eerste wee rond 4:30u en om 7:29 is hij geboren. Drie uur dus.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  4. Esila

    Esila Fanatiek lid

    17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    1e en 2e bevalling ongeveer gelijk 6/7 uurtjes.
    (Tweede wel pijnlijker)
    3e bevalling 24 uur en meest moeilijk en pijnlijk :(
     
    Wollig vindt dit leuk.
  5. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    Eerste 6 uur 45 min persen.
    Tweede 4,5 uur 20 min persen.
    Het ging vlotter maar ik vond het wel veel heftiger dan de eerste.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  6. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.840
    1.660
    113
    Vrouw
    Gerekend vanaf 3cm ontsluiting.

    1e: 17,5 uur - 45 min persen.
    Hij was een sterrekijker en hij lag er niet goed voor dus de ontsluiting vorderde niet.

    2e: 3,5 uur - 6 min persen.

    De 2e dus een stuk sneller. Had bij allebei wel een aanloopje met voor weeën.
    Benieuwd hoe de derde bevalling gaat zijn!
     
    Wollig vindt dit leuk.
  7. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Hier duurde de bevalling van de eerste ongeveer 17 uur en de tweede 22 uur. Dus nee, niet sneller. Al hoefde ik bij de tweede niet zo lang te persen, dat ging wel sneller.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  8. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.904
    1.184
    113
    Nederland
    1e 9uur na het doorzetten van de weeen. Tijd is wel incl een uur persen.

    2e binnen 2,5 uur na het doorzetten van de weeen, ook incl 10 min persen.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.013
    2.156
    113
    1e begon rond 9 uur met wat achteraf bezien de slijmprop moet zijn geweest. Rond half 10 beetje buikpijn. Niet herkend als wee want het hield aan en werd alleen maar erger. Om 11 uur kwam de verloskundige en had ik 8 cm ontsluiting. Kwart over 12 was de baby er. Dus bijna 3 uur na de eerste wee, denk ik.

    Tweede begon juist met een enorme wee om kwart over 4. Binnen een kwartier kwamen ze om de 3 minuten.
    Om half 6 was de verloskundige er en had ik nog maar 3 cm ontsluiting. Om half 7 was dat 4. En om kwart voor 7 was ie er. Dus 2 5 uur na de eerste wee. Laatste kwartiertje was wel heftig.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.414
    13.025
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Succes met de laatste loodjes mocht je nog niet bevallen zijn!
     
  11. pienvd90

    pienvd90 Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.198
    608
    113
    Vrouw
    Eerste: 9 uur waarvan 75 min persen.
    Tweede: 9 uur waarvan 7 minuten persen, maar de weeen kwamen pas echt op gang toen ik me ging bewegen/lopen. Toen ging het binnen 3 uur van 4 cm naar 10.
     
  12. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.655
    976
    113
    Tweede duurde het langste, maar was wel de 'fijnste' bevalling.

    1e: van eerste wee tot geboorte: 3,5 uur (direct om de 3 minuten weeën)
    2e: van eerste wee tot geboorte: 8 uur (weeën begonnen om de 15 minuten, toen 12, 10 en uiteindelijk om de 5 minuten, daardoor kon je tussendoor 'bijkomen', ze waren ook lang niet zo heftig en pijnlijk als bij de oudste.)
    3e: van eerste wee tot geboorte: 4,5 uur. Vond ik de pijnlijkste bevalling en duurde gevoelsmatig het langst. Had rugweeën, meneertje daalde maar niet in, dacht echt dat ie nooit zou komen. Achteraf ontdekte ik dat het maar 4,5 uur had geduurd, maar was zo pijnlijk en 'lang'.
    4e: van eerste wee tot geboorte: 2 uur. Direct hele pijnlijke weeën, amper tijd ertussen om bij te komen. Was kapot na die 2 uurtjes (kapot in de zin, dat alle energie op was, qua hechtingen viel het reuze mee:D).

    Ondanks dat de tweede het langst duurde, is dat wel de bevalling die (als het zou moeten) ik over zou doen, door de rustige opbouw heb ik die toch echt als het meest 'relaxed' ervaren.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  13. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ik vond mijn bevalling van 8 uur inderdaad ook prima qua tijd. Zeker omdat ik 's ochtends vroeg wakker werd met weeën en ze 's middags al kwam. Voelde als een "ochtendje".
     
  14. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    1e 6 uurtjes
    2e 2 uurtjes
    3e 30 min maar.. ik had al 1 week af en toe een wee dus er was al veel voorwerk gedaan
     
    Wollig vindt dit leuk.
  15. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.678
    3.464
    113
    #55 EdN, 30 jan 2021
    Laatst bewerkt: 30 jan 2021
    1e: rond een uur of 3 ‘s nachts de eerste weeën, gelijk om de 10 minuten, maar dat stelde niet veel voor. Vanaf een uur of 8 ‘s ochtends ‘echte’ weeën en om 15.00 is hij geboren. De ‘echte’ bevalling duurde dus zo’n 7 uur.

    2e: rond 18.00 uur begonnen de weeën en om 23.00 uur is hij geboren. Totaal een uur of 5.

    3e: Rond 23.30 uur begonnen de weeën en rond 5.30 uur (‘s ochtends) is ze geboren. Totaal een uur of 6.

    Mijn tweede bevalling was zeker het snelst en makkelijkst. De derde vond ik daarna juist weer heel erg tegenvallen, die duurde (iets) langer, maar ging moeizamer en ik had opeens, voor het eerst rugweeën. Die vond ik niet leuk. :oops:
     
    Wollig vindt dit leuk.
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Een uur persen bij de eerste is normaal hé ;)..

    Eerste vanaf eerste wee 10 uur. Maar ik tel maar 6 uur want eerste uren stelden niet zoveel voor. 2 uur geperst na grote! knip uiteindelijk geboren waarbij ze mijn stuitje brak. ( ziekenhuisbevalling ivm medische indicatie)
    Tweede bevalling vanaf eerste wee 2 uur ongeveer. In 15-20 weeen bevallen incl 3x persen en paar kleine haarscheurtjes.
    2e bevalling een stuk pijnlijker maar stond 2 uur na de bevalling een boterham te smeren om vervolgens weer heerlijk m’n bed in te duiken. ( thuisbevalling )
     
  17. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ja weet ik ;) zou het toch niet erg vinden die fase de volgende keer in te korten.

    Te korte bevalling is ook niet fijn, hoor ik vaak. Dat jij na 2 uur weer een boterham stond te smeren vind ik wel knap :eek: toen lag ik na de eerste net goed en wel gedoucht op bed.
     
  18. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    bij de eerste was dit bij mij echt geen optie hoor. Hechten alleen al duurde bijna een uur.. daarbij ondragelijke pijn aan m’n stuit.

    2e bevalling was thuis scheelt al veel.. ik voelde me echt prima. Energie voor 10 en een baby die heerlijk bij papa lag te buidelen. Wij hebben badkamer beneden dus ik kwam door de keuken en heb onderweg naar boven onder toeziend oog van de kraamhulp een boterham gesmeerd. Om vervolgens naar bed te gaan en er de eerste uren echt niet meer uit te komen.
    Zo’n groot verschil met de eerste keer
     
  19. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Dat de eerste zo anders was snap ik, met een knip en gebroken stuitje.. Maar na de tweede, alsnog hoor! Ik beviel ook thuis van de eerste, beetje gescheurd en dus wat hechtingen. Maar alsnog een redelijk wrak de rest van de dag :p
    Het lijkt wel vaker of moeders na een volgende bevalling sneller weer op de been zijn. Ik zie het ook bij youtubers met meerdere kinderen, dat ze na een week een poetsvideo plaatsen. Ik vind ze knettergek :p haha, maar ook wel knap dat ze zo snel weer zo actief zijn.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  20. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.718
    15.148
    113
    Ja en nee. Ik vond mijn tweede bevalling (47min vanaf eerste wee) vooral mentaal pittig, ik kon het echt niet bijbenen, moest echt even wennen aan “huh een baby?!”. Lichamelijk gezien waren de naweeën écht écht niet grappig. Nog dagen last van gehad en echt zo heftig als tijdens de bevalling zelf, de hele eerste dag.
    Maar de ontsluitingsfase vond ik echt reuze meevallen, die vond ik dan weer véél heftiger bij mijn eerste (3u50min vanaf eerste wee)

    Mijn derde bevalling (ook behoorlijk kort met anderhalf uur vanaf eerste wee) daarentegen was echt peanuts, die zou ik zo 10x over doen :) Lekker vlot, maar geen weeënstorm, de pijn was prima te handelen, ik was mentaal al voorbereid op een vlotte bevalling dus daar deze keer geen last van gehad, na afloop maar een enkele nawee gehad.
    Ondanks sterrenkijkerligging van mijn dochter echt een super fijne, relaxte bevalling gehad.
     

Deel Deze Pagina