(ja, ik heb de rest ook gelezen. Maar mijn post sluit het beste hierop aan.) Juist omdat Nederland vergrijst moet je NIET gaan bezuinigen op kinderen. Je moet het aantrekkelijker maken/houden om kinderen te krijgen. Waarom? Anders krijg je uiteindelijk Deense toestanden, doordat mensen steeds langer gaan wachten waardoor de kans dat het NIET lukt steeds groter wordt. In Denemarken staan ze te springen om kinderen om die reden. De vergrijzing is daar zo groot, en het geboortecijfer zo laag, dat ze in de problemen komen. De verhouding is gewoon weg. En dus proberen ze nu met campagnes mensen eerder aan kinderen te laten beginnen. Je ziet die trend hier ook(sterker nog... De gemiddelde leeftijd hier ligt voor het krijgen van het eerste kind hoger dan in Denemarken, verder komen de cijfers aardig overeen). Mensen wachten langer. En als je veel gaat bezuinigen, zoals kinderbijslag afschaffen of ook dat nog eens inkomensafhankelijk maken, dan gaan nog meer mensen langer wachten. En dan wordt de kans dat het lukt dus ook steeds kleiner. Met dezelfde resultaten als gevolg als waar Denemarken nu mee kampt. Denemarken heeft trouwens wel maar iets meer dan een derde van ons aantal inwoners. Daarom is het, ondanks dezelfde cijfers, daar eerder een probleem dan hier. We hebben nu namelijk nog geen probleem, maar die gaan we wel krijgen als er teveel bezuinigd wordt. Bronnen voor wie wilt; The average dane: Key Figures - Statistics Denmark Geboorte: Wat is de huidige situatie? - Nationaal Kompas Volksgezondheid CBS - Meer vrouwen kiezen voor moederschap - Webmagazine Gemiddeld kindertal per vrouw | Compendium voor de Leefomgeving
Ja dikke doei, kinderbijslag inkomensafhankelijk maken. Dat valt de grootste groep, nl die tussen de 30 en 50.000 verdienen uiteraard er weer buiten. Daar valt nl. het meeste te halen. Wij zitten dus in die groep en wij krijgen al niets, ja, we hebben 'recht' op 7 euro kind gebonden budget, nou, joepie. Als dn ook al de kinderbijslag eraf gaat is dat echt zuur. Wij verdienen bruto gewoon normaal, maar doordat we werkelijk niets extra krijgen en alles moeten betalen hebben wij echt niet zomaar geld 'over'. We gaan volgend jaar na 3 jaar eindelijk hopelijk eens 2 weken kamperen. En dan wordt het ws. NL. Want ja, stel je hebt een tegenslag. Leuk hoor. Hopelijk gaat ML over een tijdje weer wat meer verdienen, hij zit al 4 jaar op de 0 lijn, salaris bevroren wegens, ja, bezuinigingen. Dus nee, laat ons alsjeblieft iig. de kinderbijslag houden. Geen geklaag verder hoor, we hebben heus geen naar leven, maar die kbs is wel erg welkom.
En hier ben ik het ook helemaal mee eens Het is van de zotte dat je soms meer over houd als je niet werkt dan wanneer je wel werkt. Er zal altijd overlap zijn, maar die zou zo klein mogelijk gehouden moeten worden. Ik hoop dus zeker niet dat ook dat inkomensafhankelijk wordt.
Dat is het grote nadeel van het beleid van afgelopen 10-20 jaar, het geld dat al ingestoken was om de bevolking te ontlasten ging en gaat naar de lagere inkomens. Aangezien deze aanvullingen vervolgens betaald worden door de werkende klasse, die al jaren gekort worden op alles is het in Nederland: - steeds onaantrekkelijker om te gaan werken voor de grootste bevolkingsgroep (middenklasse) - deze groep wordt, behalve met kbs, op geen enkele wijze door de overheid gemotiveerd om zich voort te planten. Natuurlijk zijn de kinderen een wens en verantwoordelijkheid van hun ouders, maar zo is onze maatschappij niet ingericht. Kinderen zijn namelijk gezamenlijk de groep die later voor de economie en inkomsten moet zorgen, in NL wordt je als oudere niet direct onderhouden door je eigen kind. De hele maatschappij heeft kinderen nodig. - Nederland wordt steeds aantrekkelijker voor de groepen die niet/nauwelijks werken en kinderen krijgen. Deze groep heeft vrijwel dezelfde bestedingsruimte als de werkende middenstand. Deze ontwikkeling kan m.i. de maatschappij alleen bergafwaarts helpen...
Heeft er trouwens iemand die zegt het nu niet nodig te hebben en t wel op een andere manier besteeds kan worden wel eens nagedacht iver dat de situatie wel eens kan veranderen, dat je er wel afhankelijk van wordt, hoewel het hoogtepunt van crisis voorb is wil niet zeggen dat alles koek en ei is.. En nog veel bedrijiven op de tocht staan, van ouders doe nu geen kbs nodig hebben.. Maar dan zonder werk in een heel ander kaliber zitten... Ook inkomensafhankelijk slaat nergens op, de toeslagen waar al geen recht op is, de hogere inkomensbelasting die er betaald wordt, dus een rijkere wil niet per definitie zeggen dat ie een landhuis heeft met butler.. Zolang ik niet in zijn portomonnee kan kijken, en hij niet in de mijne, vind ik dat je geen uitspraak kan doen over iemand waar iemand recht op heeft...
Amen!! Ook ik heb soms het gevoel dat het loont om minder/niet te werken! Kinderopvangtoeslag is ook al loonsgebonden! Hoe minder je verdiend hoe meer je "krijgt". En je studeert toch niet voor niets tot je 24e door! Wij kunnen ook geen sociale huurwoningen krijgen, hebben daarom gekocht (hopelijk een investering voor onze oude dag) Even op een rijtje voor de mensen die denken dat "wij (Jan modaal) het zo goed hebben: Inkomen pm 3100 (man en ik samen werken allebij 4 dagen) Kinderopvangtoeslag: 300 p.m Totaal in: 3400 pm Woning pm 950 pm Zorgverzr. 250 pm Gwl: 200 pm Gemeentebelastingen 60 pm Autobelastingen 40 pm Kinderopvang 3 dagen pw. 938 euro pm Tv/Internet/telefoon 50 pm Mobiele abb (2 stuks voor) 50 pm Waterschapsbelasting 40 pm Verzekeringen: 150 pm Totaal: +- 2700 euro Wij hebben dus ondanks dat we allebij werken, elke maand +- 700 euro over om van te leven.. Dit hebben we ook hard nodig want mijn man moet elke dag met de auto naar het werk en zeker 240 euro gaat op aan benzine (ongeveer een tank per week) reiskostenvergoeding zit bij zijn loon in. Boodschappen a 400 euro pm (incl douchespul/babyvoeding/luiers) Houden we 70 euro pm over voor o.a. kleding, verjaardagen, leuke dingen. De kindertoeslag is dus een fijne bijkomstigheid voor kleren of te sparen voor later! Want dat zit er nu absoluut niet in. Afijn back to topic: fijn als de kinderbijslag omhoog gaat
Je vergeet nog je belastingteruggave . Onze bedragen zijn zo ongeveer hetzelfde. Wij sparen de belastingteruggave om de hypotheek af te lossen. Kindertoeslag is kgb (staat zo op mijn aanslag die ik laatst binnen kreeg) en kinderbijslag is kinderbijslag
Dat ligt echt niet alleen aan de kinderbijslag die gegeven wordt. Er zijn zat zaken waarop er bezuinigd kan worden zodat de ouderen weer goed verzorgd hun dag kunnen doorkomen. En zo n "luier" noemen ze trouwens een inco.
Bewust hierbuiten gelaten omdat wij die 1 X pj ipv maandelijks terugkrijgen en dan ook gebruiken voor de aflossing vd hypotheek !
Aha vandaar . Maar ik vind het wel een luxe dat dat kan . Wij krijgen het per maand, toch een extra potje wat we kunnen aanspreken mocht 1 van ons zijn baan kwijtraken ofzo. Gelukkig niet nodig geweest dus eind van het jaar lossen we braaf af
Als er geen kinderen bij komen dan blijft die vergrijzing doorgaan. Als mensen geen (voor velen nodige) tegemoetkomingen voor hun kinderen krijgen dan is voor heel veel er noodzaak om (meer dan) fulltime te werken. Waardoor er niet nog een kindje bij zal komen. Er moet verjongt worden, dat proberen ze zo te stimuleren. Al ben ik het absoluut met je eens dat er meer geld naar de zorg moet.
Door een foutje van de belastingdienst zijn al mijn toeslagen stop gezet. Ik heb een contract voor 25 uur op werk ( werkte vaak meer ) maar omdat het nu rustig is dus "maar" 25. Omdat ik alleenstaande moeder ben krijg ik best veel kgb ( hier zit tegenwoordig je eenouderkorting in?! ) Ik loop door dit foutje al 2 mnd heel heeeeel veel geld mis zo veel dat ik "maar" 100 euro heb per mnd om te eten met 2 kindjes. ( dit omdat ik anders mijn rekeningen niet kan betalen ) Gelukkig wordt dit foutje van de belasting dienst met spoed behandeld ( sarcasme all over ) en kan dit nog 8/12 weken duren let wel in totaal dus 16/20 weken! Ik ben onwijs ( lees super dankbaar) dat er een vangnet bestaat en dat er zoiets is als kinderbijslag zodat ik straks toch wat kleertjes kan kopen voor mijn kindjes ik zou toch echt wel heel heeeeeel erg hard gaan huilen als dit weg zou vallen
Klopt die kinderopvangtoeslag wel dan? Ik vind het zo weinig, zoveel verdienen jullie niet? Zoals ik het lees betalen jullie zelf nog 600 voor de kinderopvang? Wij betalen dat ook, maar dan van de 1355 euro en verdienen wel wat meer.
Eens! Wij verdienen iets meer. Met 1 kind, 4 korte dagen betaalden we zo'n 400 euro per maand zelf. Met 2 kinderen, evenveel uren zo'n 450. 1100 toeslag nu voor twee kinders. Verder: als je zoveel rijdt, loont het misschien om een diesel te nemen?
Bij ons was het ook zo. Ik verdiende 1000. Daarvan moest er 600 naar de opvang. Vervolgens betaalde ik mijn eigen benzinegeld a 100 per maand om op mijn werk te komen. Nu krijg ik mijn heffingskorting van 100 (3 jaar terug nog 150) per maand gestort van de belastingdienst. Ik ben dus thuisblijfmoeder geworden. Ik ga nl niet voor 200 salaris per maand elke ochtend de kids afleveren op de opvang (ik werkte 5 ochtenden).
Dat kan, maar dan verdient jouw man vast wel een aardig bedrag? Dat is bij die ander namelijk niet zo en dan kunnen die kosten haast niet zo hoog zijn.
Helemaal mee eens! Blij om te lezen dat niet iedereen altijd maar vindt dat alles inkomensafhankelijk moet worden. Hier ook een modaal gezin en ik vind het van de zotte dat mensen die niet werken dezelfde levensstandaard aan kunnen houden als mensen die wel werken. Fijn dat de kinderbijslag daar in ieder geval niet in mee gaat.