Hoi, Onze dochter van 4 maand slaapt al vanaf dat ze een week of 6/7 is de nachten prima door (23:00 tot 07:00) Het slapen overdag en 's avonds ging op het begin erg moeizaam. Regelmatig had ik een oververmoeid popje wat van hysterie niet meer zelf in slaap kon vallen. Toen ze anderhalve maand was zijn we daarom begonnen met inbakeren. Dit hielp haar enorm om beter in slaap te vallen en vanaf toen is het slapen veel beter gegaan. (Toen ze 3 maanden oud was zijn we gestopt met inbakeren, het was niet meer nodig ) Eigenlijk mag ik helemaal niet 'klagen' over het slapen & vind ik dat ze het prima doet verder maar waar ik me soms wat onzeker over voel is het volgende; Ons meisje wordt met name overdag altijd wakker na +/- 45 minuten. De eerste 2/3 maanden werd ze dan vaak overstuur wakker. Ze was dan duidelijk nog moe maar leek ons echt nodig te hebben om weer in slaap te komen. We zijn dan ook altijd naar haar toe gegaan wanneer ze wakker werd. We hebben haar nooit uit bedje gehaald maar gaven haar d'r speentje, een kusje, muziekdoosje aan etc. (jullie kennen het vast) Nu is ze 4 maanden en ze blijft wakker worden na 3 kwartier. Ze is eigenlijk nooit meer overstuur dan maar brabbelt/jengelt wat.. Ik ga vrij snel naar haar toe en krijg direct een grote glimlach. Ze oogt niet moe meer maar ik haal er ook nu nooit uit. (3 kwartier slaap lijkt me écht te weinig voor een baby van 4 maand) Ze krijgt haar speentje, een kusje en eigenlijk valt ze na een haf uur altijd wel weer in slaap voor nog eens 3 kwartier/een uur. Niet onbelangrijk om er bij te vermelden; We hebben haar vanaf het begin af aan moe maar wakker in bed gelegd. Met als resultaat dat, wanneer ze nu naar bed gebracht wordt, vrijwel direct zelf in slaap valt (met speentje en muziekdoosje). Hier zijn wij heel blij mee! Dit is trouwens globaal genomen haar dagritme; 7:00 | flesje 8:00 tot 10:30 | slapen (met dus een wakker moment er tussen) 10:30 tot 12:00 | wassen/badje - flesje - knuffelen/spelen - box 12:00 tot 15:00 | slapen (met wakker moment er tussen) 15:00 tot 16:30 | flesje - knuffelen/spelen/wandelen - box 16:30 tot 17:30 | hazenslaapje, meestal in de box of kinderwagen 17:30 tot 18:30 | in schommelstoeltje tijd rekken tot de fles. Vaak jengelt ze wat. 18:30 | fles 19:00 tot 23:00 | slapen ('s avonds is ze vaak heel kort wakker na 3 kwartier) Om 23:00 uur maken we haar wakker, krijgt ze haar flesje en slaapt ze heel vlot weer in om vervolgens de volgende ochtend wakker te worden. Ik lees op internet vaak dat wanneer baby's naar 3 kwartier blijven wakker worden ze óf te moe zijn om in slaap te komen of dat ze niet weten waar ze aan toe zijn. hmm.. Ik lees ook dat de slaapcyclus van een baby 45 min duurt dus met dat in mijn achterhoofd vind ik het logisch dat ze wakker wordt. Mijn vraag blijft dan wel; waarom komt ze overdag niet zelf weer in slaap en 's nachts (en soms 's morgens ook) wèl? Nog meer vragen die soms opspelen; - moet ik niet vrijwel direct naar haar toe gaan maar haar overdag laten jengelen/huilen? - Heeft ze meer slaap nodig overdag en blijft ze daarom wakker worden? Nou.. Ik ben heel benieuwd naar wat er bij jullie naar boven komt wanneer jullie mijn verhaal gelezen hebben; Alle opmerkingen/feedback/kritiek zijn welkom.. Ook op onze aanpak/dagritme etc. Alvast bedankt!
hoi, onze dochter was vergelijkbaar. 's Nachts sliep ze heel snel door en ook zelf. Overdag vaak na 45 min wakker. Zij deed overdag meestal 6 slaapcycli verdeeld over 3 slaapjes (vaak 1 van ruim 2 uur, en dan 3 van maar 45). Ze had dus gewoon veel korte slaapjes. Pas vanaf een maand of 6 had ze netjes drie slaapjes op een dag (en dan trouwens weer 1x45 min in de ochtend en 1x 45 min in namiddag, tussen de middag 2 uur) en vanaf een maand of 8.5 2 slaapjes. Ik hoorde laatst van iemand dat haar kind op wat latere leeftijd ook nog veel korte slaapjes had. Ik vond het zelf dus niet zo'n probleem, maar ze ging dan overigens wel na ruim een uur alweer terug naar bed. Ik vind het al een heel mooi ritme hoor. Zou er denk ik niet heel veel aan proberen te veranderen voor nu, behalve niet te snel naar haar kamer gaan (zolang ze niet huilt).
Hier kan dat ook gebeuren, maar ik ga nooit naar haar toe. Ik laat haar zelf wat aan rommelen en dan valt ze weer in slaap. Het is een leerproces om zelf weer in slaap te vallen. Dus als ze rustig wakker is help je haar het beste door niet naar haar toe te gaan. Hier slaapt ze nu meestal 1,5 uur, dus 2 slaapcyclussen achtereen. Waarom ze dit 's nachts niet doet? Vanwege het dag en nachtritme. 's Nachts heb je melatonine wat je in slaap houdt.
Ik herken dit wel. Het schijnt dat een slaapcyclus van een baby ook zo'n 45 min. duurt. Als ze verder niet vermoeid is zou ik me niet zoveel zorgen maken. Mijn dochter had ook meerdere korte slaapjes op eend dag. Met nu 9 maanden doet ze twee langere slaapjes. Ze komen vanzelf wel in een soort vast ritme.
Mijn dochter heeft dit het eerste jaar gedaan. Sliep nooit langer dan 45 min. Meestal zelfs 30 min. Alles geprobeerd en niets werkte. Nu slaapt ze max 1,5 uur ( 1x per dag) en ze is nog geen 2 . Ik heb het maar geaccepteerd. Voorkomt een hoop frustratie. Edit; laten huilen zou ik nooit doen, helemaal niet bij zo'n jonge baby Als je kindje verder tevreden is en zich goed ontwikkelt, zou ik het gewoon zo laten.
Hier werkte t bij de oudste om haar weer in slaap te helpen. Na een tijdje pakte ze t vanzelf over en viel ze zelf weer in slaap. De jongste sliep altijd een uurtje en was niet meer in slaap te krijgen. Ikhaalde haar er gewoon uit. Rond 7 mnd ging ze vanzelf langer slapen. Ze slaalt nu nog best veel, 15-16u per dag.
Bedankt voor jullie ervarings-verhalen! Het laten jengelen blijf ik lastig vinden. Mijn gevoel zegt; ga er maar heen om haar gerust te stellen vóór ze overstuur raakt & helemaal niet meer de rust kan pakken om in slaap te vallen. Ik ga proberen me er niet al te druk om maken.. Ze is verder heel tevreden, een ontzettend vrolijke baby!
Heel herkenbaar. Mijn zoontje heeft dit ook. Eerder raakte hij overstuur en viel niet meer in slaap na die 45 min. Resultaat was aan het einde van de dag een oververmoeid kind. Nu gaan we er niet meer naar toe als hij wakker wordt. Hij valt vaak zelf weer in slaap. Langer dan 2x 45 minuten achter elkaar overdag wil vaak nig steeds niet maar accepteren we maar. Voorkomt idd een hoop frustratie.
Komt vanzelf goed. Zelfs hier Hier ook het eerste half jaar slaapjes van 30-45min. Huilend wakker maar niet meer willen slapen. Ik hem hem nooit langer dan 2 min laten huilen. Soms wiegde ik hem weer in slaap en zo sliep hij dan nog een uurtje verder bij me. Maar vaak vond ik het wel best. Ondanks dat hij wel moe was, was hij niet miepig. Dat scheelde ook wel. Van de een op de andere dag sliep hij ineens 1,5 uur achter elkaar. En hij wordt nu kletsend wakker. Loslaten is het beste voor jezelf. Dat scheelt veel frustratie.