afbouwen borstvoeding opbouwen kunstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lin1989, 4 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lin1989

lin1989 Fanatiek lid

27 sep 2014
    1.215
    181
    63
    hoe moeilijk ik het vind omdat ik gewoon weet dat er een hoop goeds in borstvoeding zit... en mijn dochter het zo goed erop doet!
    Het is beter dat ik ga afbouwen. ik zelf val veel af. en over 5 weken kan ik op het werk niet echt kolven. zodoende deze beslissing!

maar ik zit met iets.. hoe laat ik mijn dochter aan kunstvoeding wennen? of hoe hebben jullie dat gedaan?
    gemengd? of gewoon in 1x een fles kunstvoeding gegeven?

verder krijgt mijn dochter nu 7 voedingen en straks met kv mag ze volgens de verpakking er 5. gaat die omschakeling vanzelf?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    1 voeding per keer overschakelen, telkens het liefst een tussenliggende. Dus als je bv 7x voed, kun je de 4de voeding een fles gaan geven, als dat goed gaat, ga je ook de tweede voeding vervangen, daarna de vijfde. Dan heb je dus 7 voedingen met afwisseld bv en kv. Het kan zijn dat ze dan zelf al richting bijv 5 voedingen gaat en die tussenliggende bv-momenten vanzelf afvallen. Dan is het even kijken hoe het gaat 's ochtens en 's avonds, afhankelijk van jouw stuwing etc.

Mijn oudste dronk kv meteen, hoefde niet aan de smaak te wennen. Haar darmen moesten wel enorm wennen, wij stapten tijdelijk over van bv naar speciale dieet-voeding en dus in 1x die overstap. Als je het geleidelijker doet, hebben de darmpjes ook meer de rust er aan te wennen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je een goed afbouwadvies op maat wilt kun je het beste even bellen met iemand van VBN of LLL. Zij kunnen naar je situatie kijken en je helpen iets te doen wat bij je past.
    VBN: 0343-576626. LLL: 0111-413189.

Wat je snelle afvallen betreft: dat waarschijnlijk niet door de bv. Je kunt liever even bij de huisarts je bloed laten checken op je HB, je schildklierfunctie en je vitamine D en B12 status. Die dingen veranderen vaak o.i.v. een zwangerschap en kunnen zorgen voor snel afvallen, enorme vermoeidheid, depressieve gevoelens.

Je hoeft natuurlijk niet compleet af te bouwen als je op je werk niet wilt kolven (je werkgever is wettelijk verplicht om dat mogelijk te maken, dus 'kan niet' bestaat niet!). Je hoeft alleen de voedingen die onder werktijd vallen af te bouwen, de rest geef je zelf.
    Je kunt er ook voor kiezen je kind onder werktijd zelf te voeden. De wet heeft het over 'voedrecht' geen kolfrecht. 25% van je werkdag mag je daar aan besteden. Dat kun je ook invullen door later te beginnen en/of eerder weg te gaan.

Die 5 grote voedingen op de verpakking is onzin. Je kunt je kind gewoon 7 voedingen blijven geven. Maak de flessen niet te groot. Een fles van 120cc water met 4 scheppen poeder of 150cc met 5 scheppen poeder is groot zat. Het maximum aantal scheppen op een dag is 30. En die mogen over zoveel voedingen je maar wilt verdeeld worden.
    Ook met een fles is voeden op verzoek beter dan op schema.

Als je een voeding afbouwt dan geef je i.p.v. de voeding een fles van 120cc water met 4 scheppen kunstvoeding. Wil je kind daarna nog even borst dan geef je die gewoon. Verder voed je de rest van de dag gewoon op verzoek. Als je 10-14 dagen lang 1 fles geeft dan kun je met de volgende fles beginnen.

Als je uitgaat van een 9-5 werkdag dan kun je voor je gaat werken je borsten leeg laten drinken. Onder werktijd krijgt je kind 2 keer een fles. Als je uit werk komt leg je weer aan. En verder geef je avond- en nachtvoeding. In principe hoef je dus maar 2 voedingen te vervangen.

Zolang je borstvoed ook a is het gecombineerd met kunstvoeding heb je recht op voed of kolfpauzes!

4. lin1989

lin1989 Fanatiek lid

27 sep 2014
    1.215
    181
    63
    dirksmama bedankt voor je tips!
    Ik ga daar zeker wat mee doen!
    Ik heb al contact met een lactatiekunde gehad voor een afbouwschema! super fijn om een goed schema te hebben!

Deel Deze Pagina