operatie gehad>nu kiezen tussen iui of ivf...wat te doen?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by uptowngirl, Nov 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. uptowngirl

Aug 17, 2013
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren heb ik mijn operatie gehad. Het valt uiteindelijk allemaal een beetje tegen. Mijn linkereileider zat helemaal verkleefd aan mijn darmen en hebben ze ook niet allemaal kunnen verwijderen. Eileider is dus afgeklemd ipv verwijderd. 2 cystes in één eierstok zijn verwijderd. Ook zijn er een aantal endometriosehaarden verwijderd.
    Rechts ziet er goed uit...... Moest wel een nachtje blijven. Zitten ging nog niet goed, laat staan lopen of plassen. Werd dan heel naar in m'n hoofd en moest ook overgeven. Lag met 2 andere dames op zaal, allemaal later geopereerd en al naar huis. Was nog als enige over 😭
    In december gaan we het vervolg traject bespreken. Ik mag kiezen tussen iui of ivf...😰. Leuke keus hè..... Hoe weet ik nu wat ik moet kiezen? Mijn gevoel zegt eerst iui, maar wat zouden jullie adviseren?

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Ik weet zo niet wat de kansen voor je zijn en hoeveel 'haast' je hebt..

Maar ivf is toch een soort van het 'eindpunt' mbt zwanger worden en het is veel belastender dan iui.
    Als je nog een redelijke kans hebt om zwanger te worden mbt iui dan zou ik dat eerst proberen. Je kunt na een aantal behandelingen altijd nog overstappen naar ivf.

Moeilijke keuze, succes ermee!

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik zou eerst IUI proberen. Dat is niet zo "heftig" als IVF en je kunt daarna nog altijd IVF kiezen als de IUI niet aanslaat.

4. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hoop dat je snel hersteld..klinkt erg pijnlijk!

Wat ik zou doen is beginnen met iui, ik zou dat zien als allemaal extra kansen. Ivf/icsi is gewoon het eindstation.

Geef de iui de kans, lukt dat niet kan je de heftige behandeling van ivf/icsi ingaan...

Beterschap!

5. Esther15

Esther15 VIP lid

Apr 20, 2006
    7,918
    7
    38
    thuis
    Ik kan eigenlijk niks anders doen dan je sterkte wensen met je herstel en me aan te sluiten bij de dames.

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    IVf eindstation. Zo heb ik dat ook heel lang gevoeld.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij (alleen verklevingen door een andere oorzaak). Links alles verkleefd, incl darmen ed. Deel van de eileider kunnen verwijderen, maar niet alles. Mijn gyn zei: 'Je mag doorgaan met IUI (we hadden er al 8 gehad), maar ik geef je weinig kans. Je rechter eileider is doorgankelijk, maar er is links zo veel schade, dat het bijna niet anders kan dan dat rechts ook is aangedaan. Vaak zijn de trilhaartjes die het eitje/embryo moeten vervoeren naar de baarmoeder toch beschadigd'
    Ik voelde me vreselijk, want na IVF zou daar het grote gat zijn.

De gyn was echter heel positief. IVF is ontworpen voor vrouwen die, zoals ik, problemen hebben met de eileiders.
    Om kort te gaan: Ik ben gegaan voor IVF. Ik had 'slechts' 9 eitjes, waarvan er 6 werden bevrucht. 4 waren er top. 1 werd teruggeplaats: Dit werd onze oudste dochter. 9 maanden na haar geboorte lieten we 1 van de 3 cryo's terugplaatsen: Dit werd onze jongste dochter. En in januari gaan we weer voor een cryo. We hebben er immers nog steeds twee uit de eerste poging.

Dus, laat je niet afschrikken door het 'eindstation' IVF.
    Voor ons geen eindstation, maar een nieuw begin.
    Voor ons was het precies de juiste formule. Ik zou willen dat we niet eerst anderhalf jaar hadden verprutst aan IUI's!!!

7. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Ik zou denken dat ivf je de meeste kans geeft.
    Het is ook niet zo dat je na ivf nooit meer iui kan doen.
    Met endometriose wil je denk ik ook geen tijd verspillen.
    Succes!!

8. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

Jan 29, 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Na 4 IUI 's bleek dat m'n man zijn zaad niet goed genoeg was. Dus was het advies door voor ivf. Ik heb daar zelf wat moeite mee gehad omdat ik dus persoonlijk het hele idee van ivf niet zo fijn vind. Als ik dus dat niet wilde kon ik ook de IUIs afmaken als soort van afsluiting. Tijdens gesprek kreeg ik een beetje mee dat men IUIs doet omdat het inderdaad minder belastend is, resultaten zijn ten opzichte van ivf eigenlijk slecht. Sommige mensen hebben er baat bij maar successcore is elke keer maar 10%. Het is voor mij voorbereiding op ivf geweest. Overigens viel het ivf traject voor mij tot nu toe mee.

9. ster80

ster80 Fanatiek lid

Nov 17, 2012
    1,104
    0
    0
    noord brabant
    iui schijnt minder belastend te zijn dan ivf. je zou eerst een paar keer iui kunnen proberen en als het dan na 4 pogingen nog niet gelukt is kunnen overstappen naar ivf.
    als jou arts denkt dat er een kans is met iui zou ik dat zeker eerst proberen.
    het is wel zo dat de meeste vrouwen met endo zwanger raken met ivf en niet met iui. maar dat wil niet zeggen dat het niet lukt.

veel sterkte met herstellen van de operatie. rust goed uit en laat je lekker verwennen door je man.

ik vind het trouwens raar dat ze je laten kiezen... kan de arts niet zeggen wat hij / zij het beste vind voor je

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik sluit me aan bij de dames;
    eerst iui vanwege de mindere belasting maar ook omdat je in je achterhoofd dan nog hebt zitten dat je nog een andere optie hebt (ivf) en dat doet veel voor je gemoedsrust.

11. sankyra

sankyra Actief lid

May 5, 2011
    377
    1
    18
    Female
    Pesaja
    HeescH
    Hey meid

Minder .. heel veel beterschap hopelijk knap je snel weer op ...

Wij hebben die keuze in Augustus gekregen ... I.U.I of IVF ..
    IK heb eerst voor I.U.I gekozen wat mijn arts ook heel verstandig vond .. want na IVF was er geen weg terug naar de I.U.I zijden ze ....

Dus als ik je iets mag aanraden probeer eerst I.U.I .. als dat na 3 x niet gelukt is kan je altijd nog overwegen omdan IVF te gaan doen ...

Heel veel succes.

xxx

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bedenk, als je de adviezen van de meesten hierboven gaat opvolgen, dat je met je endo er mogelijk niet goed aan doet het al te lang te proberen (IUI).
    Ik blijf erbij (zeker nu je net geopereerd bent) dat je een goede basis hebt voor IVF en dat je kansen (zeker met verklevingen rond en in eierstokken) echt een stuk minder zijn met IUI. Al is natuurlijk niets uitgesloten.

Iedereen schrijft dat IVF zoveel heftiger is dan IUI. Ik vond dit echt reuze meevallen! Ik vond IUI juist erg stressvol omdat we elke maand maar weer moesten afwachten of er niet te veel eitjes gingen groeien. Jij zult dit ook krijgen, want een eitje aan de verkeerde kant betekent een verloren maand, zeker met verklevingen. Ik heb echt totaal geen last gehad van de hormonen bij IVF. De punctie viel echt 200% mee. IVF hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Ik begreep van het UMC dat uit enquete is gebleken dat de grote meerderheid van de vrouwen de punctie prima te doen vond.

Succes met je beslissing!

13. ettol

ettol Actief lid

Aug 21, 2013
    233
    56
    28
    ten eerste heel veel beterschap!
    En wat een moeilijke keuze.

Het lijkt me dat de behandelende arts je ook wel iets zou kunnen vertellen over wat je slagingskansen zijn bij IUI dan wel IVF.
    Zelf heb ik slechts 1 eileider (aangeboren afwijking van baarmoeder en eileiders) en desondanks werd mij bij het ene ziekenhuis IUI aangeraden, terwijl ik achteraf gezien denk ik daarmee mijn tijd heb lopen verdoen. Al heb ik slechts een IUI poging gedaan.

IUI is absoluut minder belastend qua hormonen prikken en zelf heb ik het als een mooie overgangsfase ervaren naar IVF toe.
    ik was heel bang voor IVF, maar uiteindelijk heb ik maar 5 dagen hormonen hoeven te spuiten en ik vond de punctie heel erg meevallen.

Op basis van mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat je moet doen wat voor jullie nu het beste voelt. Het is allemaal al spannend genoeg en het lijkt me geen goed idee om met extra veel tegenzin aan een traject als IVF te beginnen (ik vond het meevallen, maar daarmee zeg ik niet dat het iets leuks was).

Veel sterkte!

14. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Goh, ik had natuurlijk geen problemen met mijn eierstokken (ik had geen eisprong zonder medicatie), maar bij mij was de eerste IUI-poging raak. Met endometriose is elke maand dat het langer duurt, natuurlijk ook weer een vermindering van je kansen. Moeilijke vraag vind ik. In elk geval succes met welke behandeling je ook kiest.

15. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Dat bedoelde ik zo idd.

Plus dat je maar 3 pogingen vergoedt krijgt van de IVF dat bedoel ik in de zin van eindstation. Zo zag en zie ik dat wel, mijn psygische dingetje denk ik ;)

16. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Zelf heb ik 4 icsi behandelingen gehad en 5 iui s. Ik vond de ICSI al zwaarder omdat ik tig keer heen en weer moest voor de FM. En maar weer ophogen en ophogen en nog maar een keer FM.

Daar moet je je hele werk en leven eventjes om heen plannen en kost gewoon meer energie van je.

Iui was in mijn geval erg makkelijk, ik gebruikte alleen pregnyl en kreeg 1 keer echo + bloedafname en dan de iui.

Wat iemand zelf zwaarder vind kan niemand anders voor haar bepalen natuurlijk.

Hoop dat je snel een beeb in je armen mag houden!

17. uptowngirl

Aug 17, 2013
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties. Fijn dat jullie zo met me/ons meedenken en jullie ervaringen delen. Lief!!!
    Ondertussen heb ik me een beetje verdiept in het verschil tussen iui en ivf. Zoals ik er nu in sta, gaan we denk ik eerst een paar keer iui proberen. Wel ga ik aan de gynaecoloog vragen hoe lang ze ons daarvoor geeft. En wat volgens haar de slagingskansen voor ons zijn. Als dat heel veel lager dan ivf is, gaan we nog even hernadenken ;)

18. PrettyMuffin

PrettyMuffin Bekend lid

Feb 25, 2012
    937
    0
    16
    IUI wordt meestal 6 keer gedaan. Als je dan nog niet zwanger bent zetten ze je meestal door naar ICSI of IVF. Ik wil je zelf ook aanraden om eerst IUI te proberen. De mmm ingaan is al gigantisch heftig en IVF is zeker niet het makkelijkste proces. Wij hebben zelf al heel veel moeite gehad met IUI en na twee pogingen 4 maanden pauze in moeten lassen om weer even adem te kunnen halen. Al die hormonen die continue door mijn lichaam gingen waren slopend.

Heel veel sterkte in ieder geval!

19. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Wij hebben nooit iui gedaan, omdat onze fertiliteitsarts ons geen kans gaf. Wij hadden dus maar 3 kansen op een biologisch kindje en alleen via icsi. Dat vond ik eng. Maar het was de enige keuze. Geen idee hoe iui is dus, maar overleg goed met je arts of iui kans heeft, en hoeveel, anders heb je alleen maar maanden van stress en hoop en verdriet voor de boeg en dat is een vermoeiende basis voor ivf. Dan beter meteen goed.

Moeilijk hoor. Veel succes en sterkte!

20. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

Jul 15, 2009
    2,743
    3
    38
    Voor jezelf is het inderdaad wel een rustigere stap, eerst iui en dan evt. ivf. maar voor de endometriose is iui met hormonen niet zo geschikt, door de hormonen gaan de cystes en verklevingen harder groeien en de kans op een zwangerschap met iui en endometriose is klein.

Ik heb in 2011 een kijkoperatie gehad i.v.m. endometriose en ik heb daarna iui gedaan. Binnen 2 behandelingen was de endo terug en een half jaar na de eerste operatie werd ik weer geopereerd. Daarna meteen 3 maanden in de overgang om de endo rustig te houden en dan ivf. Met een fantastisch resultaat!

Ik begrijp dat de meeste iui adviseren, maar ik denk dat weinig meiden met endometriose je dat zouden adviseren.

Share This Page