Ik zit nog in de kraamweek, op dag 6, en de baby gaat als een trein. Ik produceer enorm veel borstvoeding, zo veel dag het voor mij echt pijnlijk is. Mijn nieuwbakken zoontje drinkt zich een slag in de rondte (10 voedingen per 24 uur), maar hij krijgt één borst per voeding nooit leeg waardoor bij mij de druk nooit helemaal van mijn borsten af is. Sinds de productie zo veel is (stuwing vanaf dag 3-4), spuugt hij regelmatig na het drinken heel veel uit en heeft hij de hik. Hij heeft dan gewoon echt te veel gegeten, en zit al binnen 5 tot 10 minuten vol. De melk stroomt er zo snel uit, dat hij tussendoor echt even een pauze moet nemen. Hij was met het wegen op dag 4 vrijwel niks afgevallen, en nu op dag 6 is hij zelfs al zwaarder dan zijn geboortegewicht. Ook aan de plas en poepluiers merk ik het, ze zijn erg zwaar en zitten tjokvol. Nu vraag ik me af: kan je een baby ook overvoeden? Hij krijgt zó veel melk binnen, dat hij er zichtbaar last van heeft na het eten. Of is dat met borstvoeding helemaal niet mogelijk?
Wat te snel / te veel binnen komt, komt er ook wel weer uit is mijn ervaring. Zolang je niks opdringt (gaat ook eigenlijk niet) zal hij sowieso niet te dik worden ofzo. Wel kan het zo zijn dat de zuigbehoefte niet bevredigd wordt doordat hij zo snel al vol zit en dus maar kort drinkt. Dan kan hij dus hongersignalen geven, terwijl hij eigenlijk al vol zit en alleen wil zuigen. Je kunt dat proberen door je (schone) pink aan te bieden en te kijken of hij daarmee al tevreden is. Wij hadden hetzelfde probleem en zijn daarom al vroeg gestart met een speen. Het wordt eigenlijk afgeraden i.v.m. tepel-speen verwarring. De oudste heeft nooit gespeend en hij had inderdaad duidelijk een betere drinktechniek dan de jongste. Maar of dit nu toeval is of inderdaad aan de speen ligt? Ik weet in ieder geval dat het voor ons een hoop rust heeft gebracht (en nog steeds brengt) Hij heeft het gewoon echt nodig. Verder kun je het spugen verminderen door aan het begin van de voeding even wat melk weg te laten stromen. De grootste melkstroom ben je dan alleen beetje kwijt. Bovendien wordt de melk verder in een voeding ook wat vetter. Daar schijnen ze minder krampjes e.d. van te krijgen dan van die waterige voormelk. Verder heb ik in de kraamweek twee keer 's avonds mijn borsten helemaal leeg gekolfd. De meningen daarover verschillen (het zou de productie ook kunnen stimuleren.) Maar het heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik sowieso twee avonden gewoon in bet kon liggen en volgens mij zijn mijn borsten daarna ook soort van 'gereset' want daarna werd de productie al wat minder.
Ik kreeg van de lactatiekundige ook het advies om met stuwing voor een voeding wat af te kolven en 1 a 2x per dag alles leeg te kolven. Zeker als ze zo snel drinken is dat wel fijn Bij mij drinkt ze namelijk mijn borst niet helemaal leeg.
Eerst even afkolven, dat is dus een tip die meer vrouwen hebben gekregen. Dat is goed om te weten. Omdat ik er toch behoorlijk veel last van heb, heb ik vanavond nog contact opgenomen met een lactatiedeskundige. Zij vind het prima dat ik nu nog even met de hand afkolf, om zo de spanning te verlichten. Morgenmiddag hebben we dan een afspraak, en kan ik alle vragen stellen en kijken wat voor mij het handigste is. Ook heb ik al een elektrische kolf besteld. Dat wilde ik eerst pas doen als ik ga werken, maar nu was de tip om hem eerder al aan te schaffen. Dan hoef ik niet eerst een kolf te huren, maar kan ik gewoon meteen al de medela freestyle gebruiken. Volgens de webshop is hij vandaag nog verzonden, en heb ik hem mogelijk morgen al in huis. Dat zou fijn zijn!
Ja overvoeden kan zeker. Niet in de zin dat hij er te dik van wordt maar wel dat hij zich er minder comfortabel bij kan voelen. Laat je begeleiden door een goede lactatiekundige, je productie is Nog niet stabiel en kan snel omslaan van teveel naar te weinig dus het kan zijn dat je een paar keer moet aanpassen van een borst maar twee vorsten aanbieden etc.
Hier wil eerst afkolven niet om de druk eraf te halen. Als het meisje wakker is wil ze eten en wel NU Het aanpassen ken ik wel, ene keer drinkt ze een borst niet helemaal leeg en de keer erop moet ze de 2e er ook echt bij hebben. Om daarna heerlijk in een voedselcoma te belanden!
Hallo Micera, Gefeliciteerd met je kindje. Wat betreft je teveel aan melk en je vraag over 'overvoeden' via de borst, ik zit in precies hetzelfde schuitje... M'n meisje dronk bij me aan de borst om de 2 uur tot ze zo'n 7 weken oud was... Ook 's nachts... Ze leek ook altijd erg snel en gulzig te drinken en trok en sleurde aan m'n borst... Ze gaf heel vaak (alles) terug over, en had tweemaal daags de hik... Ik dacht dat ze gewoon een gulzig kindje was... Ook kwam ze enórm bij. Ze woog na een maand 1,5 kilo zwaarder dan haar geboortegewicht (was 3510 gr). Ik maakte me zorgen want dit was aan de extreme kant volgens de statistieken... Maar kijk, toen ontdekte ik samen met de lactatiekundige dat ik te veel melk heb en een erg hevige toeschietreflex... Dochterlief werd door die melkfontein gedwóngen -7 weken lang- om snel en onrustig te drinken... Vandaar ook dat ze de tepel vaak loste... ze 'gleed' erover door de melk... Sindsdien voed ik liggend en dat helpt al goed, ook drink ik geregeld saliethee (al blijkt het iets om niet mee te overdrijven, wegens invloed op de hormonen). Mn baby drinkt véél rustiger én ook het teruggeven is verminderd... Qua gewichtstoename zitten we nu op 5,8 kg, wat nog steeds veel is, máár het is niet meer exponentieel toegenomen de laatste 2 weken. De vroedvrouw zegt dat het gewicht zich aan het 'stabiliseren' is, wat helemaal volgens haar verwachting was. Nog in dit verband: de pediater sprak van 2 soorten vet die je in je lichaam kan opstapelen, goed en slecht vet. Een dikke bv-baby heeft enkel veel 'goed' vet. Een dikke kv-baby moet daarentegen wél op 'dieet'... Hopelijk heb je hier wat aan! Succes! P.s. Sowieso is het zo dat hoe ouder je kindje wordt, hoe makkelijker het omkan met je genereuze melkmachine!
Nog dit: eerst de druk er even afkolven werd mij ook aangeraden, maar vind ik erg onpractisch... Je baby wacht heus niet even, en bovendien kan je je productie ongewild stimuleren... Bij mij lukt het zonder dit te doen!
Ik had precies hetzelfde. Dochter verslikte zich in de melk, gaf veel terug en was onrustig. Wat hier ontzettend hielp was blokvoeden. Dus dan geef je maar 1 borst binnen een cyclus van 3 uur (hier kwam ze vaker dan om de 3 uur). Na 3 uur wissel je en geef je de andere borst. Op deze manier kon ze de ene borst goed leegdrinken en kreeg ze ook de vettere achtermelk goed binnen. Met 2 borsten, met een enorm heftige tsr en overproductie, kreeg ze alleen voormelk binnen,met als gevolg weinig verzadiging, onrust en meer krampjes. Na het blokvoeden was het een totaal ander kind. Ik heb altijd zo gevoed en met uitzondering van een klein dipje rond 4 maanden altijd meer dan genoeg melk gehad (heb gevoed tot 15 maanden). Op advies van de vroedvrouw ben ik met blovoeden begonnen toen ze 2 weken oud was. Liggend voeden heb ik ook gedaan, dat hielp ook. Met saliethee zou ik wel oppassen, want dit remt je productie terwijl je het ook zo zou kunnen controleren.
Mee eens! Ik geef afwisselend een borst, behálve als ze plots vaker komt (kwam). blokvoeden is dé oplossing tijdens clusterdagen! Zeker doen!