Haha doe maar niet. Ik heb eindelijk het vooruitzicht van 2 kinderen full time naar school en ik full time tijd voor mezelf. Daar heb ik het laatste jaar echt naar toe geleefd. Als dat nu word aangepast naar nog maar 50% zou ik flink balen.
Mijn kind ook, maar ik een stuk minder met een groep 8'er en kleuter thuis. Blij als straks weer een "normaal" ritme in zit.
Hier nog geen nieuws (zou vrijdag komen maar is niet gebeurd). Ik verwacht bij ons geen grote veranderingen met normaal/voor corona. Misschien wat verspreide breng en haal tijden maar er zijn 3 in en uitgangen en 4 schoolpleinen op een school van 180 leerlingen dus verwacht niet dat het lastig word dit te plannen.
Dat chaotische mis ik niet, de wekker ook niet maar wel het ritme en de structuur. Ik krijg nu al maanden veel minder gedaan op een dag omdat ik een beetje lui word van het niets moeten.
Vraag aan de docenten hier. Wij hebben afgelopen week mail gehad over de bezetting van docenten op de klassen voor volgend schooljaar. Er zijn bij ons op school 2 docenten die in de risico groep vallen en tot de zomervakantie niet op school zijn maar vanuit huis ondersteuning bieden aan collega's en onderwijsassistenten. Ik zag in die mail dat deze docenten na de zomervakantie weer full time op een klas staan. Worden bij jullie risico groepen voor het nieuwe schooljaar alweer ingepland? Want als het er dan nog zo voorstaat als nu beginnen ze het jaar al met leraren tekort omdat deze docenten niet mogen werken.
Goeie vraag! Hier eigenlijk geen leerkrachten binnen het team die niet komen werken. Wel een onderwijsassistent e waarvan haar dochter binnen een risicogroep valt. Zij is al een tijdje niet op school. Zij wordt wel meegenomen in het ondersteuningsrooster, zij doet veel vanuit huis. Ik weet niet hoe het technisch gezien zit hoor... Maar ik kan mij wel voorstellen dat er een moment gaat komen waarop ook risicogroepen weer ‘moeten’ werken.
Ik vind het wel een uitputtingsslag. Door de weeks krijg ik niet gedaan wat ik normaal zou willen doen, maar uiteindelijk ben ik veel bezig. Om in de weekenden te vliegen voor de dingen die ik door de weeks zou doen. Voor nu gaat dat zo slecht nog niet. Maar ik zou het geen eeuwigheid kunnen volhouden. Wbt jouw volgende post. Ik ben geen leraar. Maar september is op dit moment nog ver weg. Het zal een beetje afwachten worden hoe het er dan voor staat.
Ik zou het voor 1 van die docenten sneu vinden. Al op leeftijd, vorig jaar zomer hartstilstand gekregen (en bleek een hartafwijking te hebben) en ook nog niet acute leukemie. Tot corona heeft ze deeltijds doorgwerkt het hele schooljaar maar sinds 11 mei nu dus thuis. Vraag me af of voor haar eventueel ziekmelden uit angst voor de risico's een gegronde reden is.
Ah wat sneu... ik denk dat zij alleen al door de leukemie een hele goeie reden heeft om thuis te zitten. Bij ons gaat dit in overleg. Met directie, maar ook de bedrijfsarts en je eigen arts. Het is hier niet zo dat iemand ‘zomaar’ thuis kan blijven. Het wordt goed bekeken. Als dan besloten wordt dat iemand beter thuis kan blijven, wordt er gekeken of er andere werkzaamheden zijn die diegene kan doen. Wat ik al zei: bij ons onder de leerkrachten niet aan de orde maar het hele stappenplan is naar ons gemaild. Wat betreft het lerarentekort: ik denk wel dat er een extra probleem zit. Leerkrachten moeten nu sneller thuisblijven met klachten en wie gaat dit opvangen? In ons stappenplan gaat deze klas dan naar huis. Maarja, dit kan ook niet eeuwig doorgaan.
Zo ging dat hier altijd al tenzij een ouder een opvang probleem heeft dan worden die leerlingen verdeeld onder de andere klassen. Mijn dochter zal geen les krijgen van een risico docent dus zal er weinig mee te maken krijgen. Was vooral nieuwsgierig.
Iedereen wordt gewoon ingepland bij de groepsindeling. Dat is altijd zo, ook als bijvoorbeeld al bekend is dat iemand er bij de start van het schooljaar (nog) niet is vanwege zwangerschapsverlof, burn-out of wat voor reden dan ook. Mensen zijn verbonden aan de school, staan op de loonlijst. Je kunt ze niet, niet inplannen. En zeker in het basisonderwijs geef je iemand ook niet zomaar een niet-lesgebonden taak. Je moet ze dus wel inplannen voor een groep. En dan natuurlijk op zoek naar vervanging.
Mijn moeder heeft nu al te horen gekregen dat ze volgend jaar geen groep krijgt (ze gaat wel met pensioen halverwege volgend jaar), maar vind het wel vreemd als ik dit zo lees.
Bij ons ook een collega die geen groep krijgt. Ze zit al langer in de ziektewet en het is voor de school beter te regelen zonder haar op een groep. Klinkt super onaardig maar zo is het wel. Je zit toch met vervanging zoeken en alles. De groep heeft nu duidelijkheid ipv haar naam te zien staan terwijl ze al het hele schooljaar niet voor de groep staat. Als ze ooit terugkomt zal ze sowieso eerst een tijdje ondersteunende taken uitvoeren. Dit is overigens geheel in samenspraak gegaan met deze collega!
Maar is er dan zoveel ruimte in de formatie dat jullie een leerkracht vrij kunnen plannen? Dat lukt bij de scholen van onze kinderen echt niet. Altijd passen en meten km het rond te krijgen. Hier ook wel gevallen van langdurige ziekte gehad, maar dan wordt betreffende leerkracht wel ingeroosterd met de mededeling dat leerkracht X uit de invalpool in eerste instantie de uren overneemt.
Wij hebben het ‘geluk’ dat dit kan ja. We hebben momenteel ook een ‘volle’ bezetting zonder haar. Want ja, er is iemand gezocht toen, die haar plek kon opvullen.
Als al bekend is door wie een collega vervangen wordt, staat uiteraard ook die naam op de indeling. Maar iemand niet inplannen? Dat kan bij ons echt niet.
Ik ken de Nederlandse situatie natuurlijk niet. Maar in België kunnen we zelfs leerkrachten die ziek zijn, niet zo maar vervangen. Ten eerste mieten ze minstens aansluiten 14 dagen ziek zijn. En ten tweede vinden we geen vervangers. Laat staan dat we vooraf al mensen zouden vervangen die eventueel zouden moeten van thuis uit werken (want risicopatienten zijn immers niet ziek) als de situatie nog zo zou zijn. Dus ja, we moeten het doen met wie we hebben. Extra's zitten er niet in.
Mijn dochter heeft alleen nog een paar toetsen op school volgende week en dan is eigenlijk wel klaar..
Hier een top school en top geregeld deze week 3 keer naar school dinsdag, woensdag en vrijdag van 8.30 - 14.30 uur. Ene week 3 keer andere week 2 keer en prima huiswerk voor thuis. Hoe het gaat na 8 juni horen we na morgen dan vergaderen ze erover. School waar ik zelf werk hebben we ook morgen vergadering erover daarna worden de ouders geïnformeerd.
Hier is het plan al gedeeld en ik ben meer dan tevreden, 4 dagen van 9:00 - 15:00 uur continuerooster en op woensdag een ochtend. Deze week maar 1 dag, maar nu mijn zoontje verkoudheidsklachten heeft, maakt dat voor ons niet heel veel uit.