Ben nu 27 weekjes zwanger..en moet dus nog ongeveer 13 weekjes. Nu heb ik vanochtend bij de verloskundige een beetje mijn bevalling besproken.. Ik wil graag in het ziekenhuis, en wil gewoon graag een ruggensprik als ik het niet meer trek! Maar nu is het niet zeker of dat wel kan.. Omdat er niet 24 uur zo iemand aanwezig is die dat kan doen.. :x En als ik een ruggenprik krijg,dan wordt de bevalling overgenomen door een gynocoloog geloof ik,en is de verloskundige uit beeld... vind ik niet echt een probleem,maar hun denk ik wel.. daarom willen ze het ook niet snel doen denk ik.. Maar ik wil gewoon een ruggenprik kunnen nemen als ik dat wil! :x Is dit zo gek ofzo.. Nederland is gewoon bijna nog t enige land waar het hier zo moeilijk kan.. vind ik belachelijk hoor! Waarom zou je pijn gaan leiden als het anders kan... Maar hoe moet ik nu naar die bevalling toe.. ik wil in het ziekenhuis,en als ik om een ruggenprik vraag,dat ik die dan gewoon kan krijgen! ????? En ik weet wel dat er allerlei andere dingen zijn die de pijn minder maken..maar niet die de pijn wegnemen! Het is toch mijn bevalling,dus ik kan toch bepalen wat ik wil! En mischien ben ik dan een mietje..nou dat is dan maar zo! Wat kan ik nu doen?? HELP!!! Zie er nu nog meer tegenop... Liefs,Diamaria
Mij is uitgelegd dat als je, bijvoorbeeld, 's nachts bevalt je inderdaad niet 'zomaar' een ruggenprik kan krijgen omdat er dan niet standaard een anesthesist is. Overigens zijn ze er in ziekenhuizen nog steeds niet heel happig op, ook al wordt er steeds meer op gehamerd dat het wel mag als er om wordt gevraagd. Het is ook afhankelijk van de ontsluiting die je op dat moment hebt, als je al 'veel' ontsluiting hebt wordt het ook niet meer gedaan. Dat is wat ik uitgelegd heb gekregen iig. Wellicht kan je het bespreken met het ziekenhuis waar je wilt bevallen? Misschien kunnen zij je een beetje zekerheid geven.
Dat gevoel/ wens herken ik. Ik wilde ook een ruggeprik!! Maar lees toch vaak dat bevallen met een ruggeprik zwaar kan zijn. Dat je geen persweeen kan voelen!!! Toen ik beviel van Julia (nov 2009) heb ik vrij snel pijnverlichting gevraagd. Ik kreeg een middel (?) via een infuus. Ik voelde de weeen nog wel, maar minder fel. Het was goed te doen! Je hebt wel gelijk hoor....in vele landen is het normaal om een ruggeprik te krijgen. Mijn suggestie is blijf hierover praten/ vragen. Laat de verloskundigen/ gynaecologen niet over je hen lopen. Succes met de bevalling, ik vond het een super ervaring!!!
gelukkig heb ik er niet om hoeven smeken. mn vkundige begon er juist zelf over en tijdens de bevalling vroeg ze het nog een keer en kreeg ik het gewoon. geen ruggenprik maar morfine. je hebt er gewoon recht op. als je het krijgt wordt de bevalling overgenomen door de gyn. en is je v.kundige eingelijk gewoon klaar met jou alles is nu in handen van de gyn. het zo niet eens zo moeten zijn dat je erom moet smeken! je hebt er recht op klaar. jij moet bevallen en niet zij. zij hebben in principe niks hierover te zeggen. jij wilt het en zij moeten het dan geven als je verder gewoon gezond bent en de baby het ook aankan. geef het wel tijdig aan tijdens de bevalling want bij 6 cm kan het niet meer.
Toen ik na uren en uren weeën nog vrijwel geen ontsluiting had, heb ik gezegd: en NU wil ik een ruggeprik. Ik kreeg hem zonder pardon, ook al was het 1 uur in de nacht. Nu was dit wel in een groot ziekenhuis, misschien dat daar altijd mensen zijn om te zetten. Ik zou het zeker nog eens zeggen en anders kijken of je in een ander ziekenhuis kunt gaan bevallen tzt.
Dat klopt, een vriendin is bevallen met ruggenprik en voelde de persweeen niet aan. Dat is lastig, maar voor de rest zou zij het zo weer doen. Ze kreeg de ruggenprik overigens zonder zeuren en direct op verzoek! (Erasmus in R'dam).
Er wordt vaak een uur gewacht na de ontsluiting, zodat de ruggeprik uit kan werken (die wordt dus uitgezet). Ik voelde de persweeën wel, zij het niet zo overweldigend als sommigen hier als ik het zo lees.
Ik kreeg ook geen persweeën dus heb ik hem er op eigen kracht uitgepoept. Zonder verdere enge dingen ( tangen, pompen ) Ik vind het ook belachelijk dat ze moeilijk doen. In het ziekenhuis waar ik ga bevallen is ook geen anesthesist aanwezig. De gyn begon er ook een beetje moeilijk over te doen. Dikke vette pech, heb een formulier ingevuld, en de anesthesist kijkt me binnenkort even na. Als ik dan midden in de nacht aan het bevallen ben dan komt hij direct. Ik hoop dat ik het zonder kan doen, en aan de PCA pomp genoeg heb, maar als het net zo'n bevalling als bij de 1e wordt dan EIS ik een ruggenprik. Zij hebben niets te willen! JIJ moet bevallen, niet zij. Gewoon eisen dus.
ik heb het zonder prik gedaan als ik hem echt wilde konik heb krijgen ik heb der in totaal 16 uur over gedaan ik werd bij 37 weken ingeleid maa rik moet zeggen het is bets te trekken en ben trots dat ik het zo heb gedaan
Met eisen bereik je niet altijd wat je wilt hebben. Je kan het ook bespreekbaar gaan maken. Als je zeker weet dat je dmv een ruggenprik wilt bevallen dan moet je klinisch bevallen. Dat wil dus zeggen onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog. Kan goed zijn dat er dan toch een klinische verloskundige aan je bed staat. Lijkt mij dan handig om sowieso naar een voorlichtingsavond van het ziekenhuis te gaan en een afspraak te maken met één van de gynaecologen. Bespreek dan je verhaal. Echter, (helaas) nog niet alle ziekenhuizen in Nederland prikken een epiduraal buiten kantoortijden. Daarom is het belangrijk om je wensen kenbaar te maken. In sommige gevallen kan je bijvoorbeeld ook eerst andere pijnmedicatie krijgen zoals pethedine. Dit ook allemaal afhankelijk hoe snel je bevalling gaat. Allerbelangrijkste dus om je wensen bespreekbaar te maken met een gynaecoloog. Kwebbel
Wat een fijne reacties van jullie allemaal Dit doet me zeer goed! Dankjulliewel!!! Zit er echt mee anders.. En inderdaad, IK moet bevallen,hun niet! Maar laat dan denk ik een beetje snel over me heen lopen.. het is ook maar me 1ste... en kan er zelf als moeilijk tegen als ik niet weet wat me te wachten staat..nu weet ik dat ik mijn bevalling niet precies kan plannen, maar doormiddel van die ruggenprik,kan ik het toch een beetje sturen dacht ik zo.. Ik zal me moet bij mekaar moeten rapen,en het dan nog eens overleggen met mijn verloskundige..heb over 3 weken weer een afpsraak. En ja ik zit bij zo een ziekenhuis,waar er nog niet 24uur per dag een ruggenprik gedaan kan worden... balen! :x Maarja,mischien als ik het van te voren goed aangeef inderdaad.. Zit bij een ziekenhuis in Friesland.. Of zou ik ook buiten de verloskundige om, in het ziekenhuis kunnen informeren?? Of mischien naar mijn dokter gaan?? Vind het zo moeilijk allemaal... Liefs,Diamaria xxx
Ik heb het tijdens een gesprek met VK besproken en die deed niet moeilijk. Uiteindelijk geen ruggeprik gehad omdat toen de VK aan kwam ik al 8cm ontsluiting had. (daarna snel naar kraamhotel) Nou snap ik de reden van: "je voelt de persweeen dan niet" niet helemaal omdat ik ook geen persweeen had en ik had nota bena geen ruggeprik. Heb het ook op eigen kracht gedaan. Tip is om met ziekenhuis te praten wat hun reactie is.
Je mag natuurlijk naar elk ziekenhuis gaan waar jij heen wilt! Is er geen alternatief? Ik persoonlijk zou niet willen bevallen in een ziekenhuis waar niet 24/7 een anesthesioloog aanwezig is, wat nou als je een spoedkeizersnee moet?
Ik kreeg op medische indicatie een ruggeprik, zodra de weeën zouden beginnen. Uiteindelijk ben ik ingeleid en gelijk een ruggeprik gezet, heb dus een heerlijk dagje verloskamer gehad... Uiteindelijk zou de ruggeprik uit bij 7 cm ontsluiting om goede persweeën te krijgen. Maar ineens had ik 9 cm én flinke persdrang, mét ruggeprik dus! Die laatste cm heb ik ook even moeten wegzuchten en na een kwartier persen (nog steeds mét ruggeprik, en de laatste 'pers' op eigen kracht omdat de wee afgelopen was) is ons dochtertje geboren. Mijn ervaring met een ruggeprik krijgen en hebben is zeer positief! (bevallen in het AMC)
hier in eindhoven zetten ze de prik pas uit na het hechten, je perst er dus ook mee. ik heb het gedaan en vond het zalig, ik kan me haast niet voorstellen dat je zulke krachtige weeen er niet doorheen voelt.
@ Aszz Ja daar zit ik dus ook :x Sneek. Hoe en wat heb jij dit aangepakt?? En wat zei jouw verloskundige?? Heb jij gewoon contact opgenomen met sneek ziekenhuis ofzo?? Ik zal en moet gewoon die ruggenprik hebben als ik dat wil!!! :x Vind het zo belachelijk hoe t nu gaat Voelde me ech klote erdoor vandaag zag het allemaal helemaal niet meer zitten.. Inderdaad het is toch MIJN BEVALLING!!! Maar hoe breng ik dat die lui aan hun verstand!!! :x Liefs, Diamaria xxx
Ik loop al in het ziekenhuis bij de gyn. Dus heb weinig met de VK te maken. En omdat ik bij de vorige ook al een ruggenprik heb gehad zijn ze misschien iets makkelijker? Ze hebben wel die PCA pomp, die moet ook goed helpen heb ik gelezen. Dat wil ik dus eerst proberen, lukt dat niet dan de ruggenprik.
volgens mij is in de meeste ziekenhuizen niet iemand 24 uur aanwezig.. maar wel oproepbaar.... ik ben bevallen zonder wat dan ook en dat ging ook prima...
Ik denk niet zozeer dat je over je heen laat lopen maar je bent een beetje te snel dicht geklapt. Gewoon opnieuw aangeven wat je wil bij je vk en je vragen van te voren op papier zetten. Ik ben thuis bevallen en vond de weeen een eitje. Helaas had ik geen pers weeen dus heb alles op eigen kracht gedaan. Daardoor duurde het persen wel anderhalf uur maar door mijn minimale weeen had ik energie genoeg.