Gaat hij ooit beter eten en drinken?

Discussie in 'Voeding' gestart door azucena, 28 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    #1 azucena, 28 feb 2014
    Laatst bewerkt: 28 feb 2014
    Ik kan het tegenwoordig goed van mij afzetten, het bere slechte eetgedrag van zoontjelief, maar geregeld denk ik na over de toekomst en of we hem ooit aan het normale voedsel krijen.. En of hij ooit iets anders wil gaan drinken dan zijn (dieet)melk.

Q heeft een sonde omdat hij flink ziek is geweest, veel is afgevallen en hij niet meer wilde drinken. Ondertussen drinkt hij zelf best aardig, het wisselt nogal. De ene dag gaan al z'n flessen leeg, de andere dag moeten we elke fles een deel van zijn voeding bijgeven via de sonde. Maar we krijgen er niks anders in dan zijn melk. Geen thee, geen koemelk, geen ranja/diksap, geen chocomelk, geen vers sap. Niks! In z'n fles bijt hij op de speen, laat het drinken in z'n mond lopen en spuugt het weer uit. Héérlijk. Rietjesbeker snapt meneer niet net zoals een tuitbeker (hard of zacht), 360 graden beker en open beker. En ja, we hebben alles geprobeerd en oefenen geregeld met een open beker, maar hij kán het gewoon niet. (Waarschijnlijk slechte mondmotoriek door een hersenbeschadiging.)

Ook eten is voor hem gewoon niet leuk. Hij geeft er niks om. Z'n fruit (gladgepureerd, stukjes gaat nog slechter) eet hij maximaal 50 gram. Avondeten (glad gepureerd) mogen we blij zijn met drie happen. Daarna slaat hij de lepel gewoon weg en hij doet z'n lippen stijf op elkaar. Z'n toetje is het enige wat redelijk gaat (50-75 gram danoontje of volle kwark). Dan krijgt hij nog een volkoren boterham met boter en beleg (jam, appelstroop, smeerkaas..), dat zijn vaak 2 hapjes en dan laat hij het uit z'n mond vallen. Met een beetje geluk eet hij een halve boterham.. En dan nog een tussendoortje, nijntje koek/liga/goodies/cracotte oid, dat wil hij de ene dag wel, andere dag is het leuk om op de grond te gooien.
    De meeste dagen kan ik het prima van me afschudden, als hij niet eet, eet hij niet. Ik kan hem niet dwingen. Maar soms zit er een dag tussen dat het me zo frustreert dat ik het ook niet meer weet.

Technisch gezien is er niet veel mis met zijn mondmotoriek. Hij kan prima stukjes eten, hij kan prima glad gepureerd eten, alleen geen puree met stukjes, maar hij vertikt het gewoon. En ik snap gewoon niet waarom. Waarom kan hij geen plezier in het eten hebben? Genieten van iets lekkers.. Enthousiast zijn als je met een koekje aan komt zetten. Fatsoenlijk drinken zodat we van die rot sonde afkomen. Gewoon lekker normaal en gezond :).

Kortom, een intake van ongeveer 600cc vocht/melk, beetje fruit, paar happen brood, soms tussendoortje, 2 happen avondeten, redelijk toetje.. Niet heel erg veel ;).

In de hoop dat iemand nog iets nuttigs weet te veranderen aan het schema, zal ik deze ook nog precies even neerzetten (tijden zijn uiteraard niet helemaal precies zo elke dag):

07:30 200cc infatrini (dieetvoeding) + jbpm
    11:00 fruit
    12:00 boterham
    13:30/14:30 fles 200cc + jbpm + forlax
    16:00 tussendoortje
    17:30 avondeten + toetje
    19:00 fles 200cc + jbpm

Uiteraard lopen we bij een kinderarts, diëtiste en logopediste voor al dit (en andere dingen), maar ook die weten het niet meer. Volgende week moeten we weer naar de kinderarts en dan zal ik alles weer bespreken. Het lijkt af en toe wel of hij gewoon geen honger signaaltje heeft.

Geregeld lees ik topics van mama's die vinden dat hun kind slecht eet, maar bij de meeste van die dag intake's zou ik een gat in de lucht springen :(. Zoontje eet gewoon bijna helemaal niks, ook niet eén eetmoment wel.

Nouja, doel van mijn post; tips, herkenning en gewoon even frustratie eruit! Dus mocht iemand iets te zeggen hebben, graag :)!

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter at en dronk ook erg weinig rond die leeftijd (nu nog steeds maar geen sonde) maar ook haar melk flessen waren toen erg klein bood 120+4 aan en was blij als ze 100ml dronk.

Ik ben toen in overleg met de KA begonnen met eerst brood enzo te geven en dan de fles erna, op die manier wist ik eigenlijk zeker dat ze niet vol kon zitten van melkvoeding. Ik gaf dan de fles voor de slaapjes. Heb je zoiets al geprobeerd?

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Quinten eet en drinkt eigenlijk altijd al slecht, het is dus niet echt periode gebonden bij hem.

We kunnen niet minder melk aanbieden, want dan krijgt hij veel te weinig vocht binnen. Hij zit nu al krap in zijn vochtintake (sinds gister koorts door prikjes en vandaag diarree, moeten nu 50-60cc vocht per uur extra geven via z'n sonde). En iets anders dan melk krijgen we er, zonder sonde, gewoon niet in.

Zijn flessen krijgt hij voor z'n slaapjes. En er zit genoeg tijd tussen z'n flessen en eetmomenten om daar niet meer vol van te zitten. Combineren, dus eerst brood direct daarna fles, werkt ook niet voor Quinten. Dan weigert hij z'n fles gewoon ;).

Had ik al gezegd dat ik een errug koppig kind heb?

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    #4 LieseLeentje, 28 feb 2014
    Laatst bewerkt: 28 feb 2014
    Ik geloof je gelijk, wij hebben namelijk ook een errug koppig kind. :D

We moesten van de ene kinderarts de nacht fles afbouwen/stoppen in de hoop dat ze overdag meer of grotere flessen ging drinken, nou dit had dus vanaf het moment dat zij haar fles wilde de rest van de nacht niet slapen tot gevolg, ze stopte gewoon niet met huilen. ;) :D
    (Overigens zei een andere kinderarts van de praktijk dat ik dus de fles maar gewoon moest geven want blijkbaar had ze het wel nodig, ahum dat doen we al...)

Overigens heeft zij nog vrij lang een stuk of 3 flessen op een dag/nacht gehad maar wel na jet eten en voor slaapjes en maximaal 120+4 meestal dronk ze maar 100 ml ervan.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Puree met stukjes is heel onnatuurlijk, zeker voor kinderen. Puree kunnen ze doorslikken en op stukjes moeten ze kauwen, maar wat moeten ze dan met puree met stukjes? Kauwen op alles of alles zo doorslikken? Een tussenweg kennen ze niet.
    Mijn kinderen hebben/hadden dat ook.

Verder geen tips of herkenning.
    Heel veel sterkte!

6. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Lieseleentje, gelukkig voor hem ben ik nog veel koppiger. Jij vast ook :)!

Wij komen niet van de flessen af.. Hij eet niet genoeg om zijn vaste voeding als hoofdmaaltijden te zien, dus dat zijn z'n flessen nog steeds. Zonder die krijgt hij te weinig vocht en calorieën binnen (flessen zijn goed voor 600 kcal). Dan gaat hij weer afvallen, hij weegt sowieso al erg weinig voor z'n leeftijd en lengte, 79cm bij bijna 8,5 kilo. We kunnen zijn flessen gewoon niet compenseren met iets anders.

Onze kinderarts is ook voor het honger opwekken enzo, maar hij heeft z'n flessen echt nodig. En als hij 100cc laat staan, krijgt hij al te weinig vocht binnen. Dus zonder de sonde kunnen we ook nog niet echt.

'S nachts krijgt hij geen fles meer gelukkig. Wel regelmatig wakker, maar dan is knuffelen prima. 's Ochtends is hij ook niet hongerig (na een nacht van 12-13 uur), hij kan dan nog prima zonder z'n fles. Dat is ook zo raar.. Voor hij ziek werd, wilde hij wel direct z'n fles anders bleef hij gillen.

Averlhach, dat gepureerd met stukjes weet ik. Dat vind ik ook echt niet vreemd! Alleen kan hij daardoor dus wel geen vlees als we het zelf maken, dat krijg ik niet glad, en blijft hij in 6 maanden potjes hangen.
    Dankjewel :)!

7. adi

adi Niet meer actief

Ik zou eerlijk gezegd een voorkeur hebben voor een nachtfles voor zijn intake, en dan overdag infitrini minderen. (is echt een caloriebom en verzadigend)

Zo kun je overdag meer ruimte houden om honger te creëeren.
    Wij hebben dat gedaan bij mijn zoon in de periode van heel slecht eten en afvallen. Ik heb zijn intake verspreid over 24 uur in plaats van over 12 uur, en dan 's nachts 1 fles slapend gegeven, of desnoods via de sonde.

Succes!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa heeft ook een sonde gehad (een half jaar, door reflux en virus gestopt met drinken met 10 weken). Wij zijn uiteindelijk begonnen met 'uithongeren', aangezien we het idee hadden dat ze best kon eten. Als ik jouw stukje zo lees, kan jouw zoontje ook prima eten. Ik denk dat hij ook veel te vol zit om te eten. Lisa pikte het snel op, het was 1 middagje huilen en toen begon ze echt goed te eten. Een paar weken later kon de sonde eruit. Lisa was van te voren wel 'vet gemest', ze kon het dus ook makkelijk hebben, maar is niet veel afgevallen, ze bleef wel heel lang op hetzelfde gewicht. Wat hij bij 'uithongeren' niet aan vocht binnenkrijgt, zou ik net zoals Adi zegt, 's nachts geven.

En ik snap dat de stap heel moeilijk is om te zetten, maar het wordt steeds moeilijker hoe ouder hij wordt. Wij hadden geluk dat Lisa met 8 maanden alweer at, met 13-14 maanden begon ze weer moeilijk te doen met eten, maar wij hadden inmiddels wel het vertrouwen in haar na 4 maanden zonder sonde. Maar ze kreeg toen ook maar zo'n 550-600 aan vocht binnen in totaal. Maar voor een korte periode is dat niet erg. Ze drinkt nu, net als Eva, helemaal niet veel, het verschilt ook erg per kindje, gewoon geen natnekken hier ;)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk trouwens dat als hij gewoon stukjes kan eten, zijn mondmotoriek wel goed is. Hij moet alleen het foefje van drinken uit iets anders dan een fles doorkrijgen. Er zijn meer kindjes zonder problemen die daar met die leeftijd moeite mee hebben. Wij hebben met Lisa gewoon geluk gehad dat ze met 8 maanden alles uit een gewone beker dronk (vind het nog bizar als ik eraan terugdenk).

10. missguit

missguit Bekend lid

17 mei 2011
    886
    1
    16
    Hoi hoi,
    Senn drinkt vanaf 3mnd oud ook slecht z'n flessen.is veel ziek/kwakkelt veel en lopen ook bij de kinderarts daarvoor.hij heeft maar drie avonden warm gegeten in een maand... Tekort aan voedingsstoffen zei de kinderarts.. En ze zei je moet de visuele cirkel echt doorbreken..dus pureer het maar weer. Tip meegekregen;lepel volgen bij z'n mond en zeggen nee Senn hap steeds herhalen.. Handjes rustig vastpakken... En hij eet nu sinds 11 dgn weer dmv van deze methode..kost even strijd maar we zijn er nu redelijk doorheen...
    Ik werk zelf op een Kdv en heb werkelijk waar alles geprobeerd om het erin te krijgen..erg frustrerend gewoon!senn is nu 19 maand oud. Je merkt dat hij minder huilerig is en veel beter in zijn velletje zit.
    Met sonde oid heb ik geen ervaring mee of tips... Knijpzakjes fruit/kwark gaf ik ook wel eens..vindt ie erg lekker...juist ook voor het extra beetje vocht wat ze dan maar weer hebben..
    Heel veel succes en wijsheid gewenst... Je mag me altijd pb en.

11. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn meisje had trouwens heel snel het drinken uit een rietje door, dit is minder zwaar als een tuitbeker had ik het idee. Ik heb de rietjesbekers van de Hema.

Qua drinken is ze altijd moeilijk geweest ik ben toen begonnen met de rooibos orange thee van de lidl en daar deed ik dan ook wat poeder van haar melkflessen doorheen. Ik begon met vrij veel poeder en bood dit dan aan tijdens de broodmaaltijden. Dit bleef ik dus elke keer aanbieden en dus ook niks anders. naarmate ze dit beter ging drinken ben ik het poeder gaan afbouwen. Al heeft ze nu nog steeds een voorkeur voor thee met melk, (maar dat had ik ook als kind dus daar geef ik aan toe, half thee en half ( er gaat dus volle melk in de thee) melk.

12. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Adi, 's nachts kan ik hem ook niet warm krijgen voor een fles. Dit hebben we geprobeerd, omdat hij soms ook niet meer wil slapen 's nachts. Honger is het dan niet en als meneertje geen honger heeft, kan ik hoog en laag springen want drinken zal hij niet doen ;).
    Wat ik ook vreemd vind is dat hij voor zijn ziek zijn wel heel goed dronk, zonder moeite dronk hij toen zelfs nog 4x 200cc.. Af en toe wel wat laten staan en het eten was niet veel, maar hij had toen wel écht honger steeds. Dat heeft hij nu niet meer terwijl hij minder binnen krijgt.
    De nachtvoeding hebben we 4 weken moeten geven in de hoop dat hij net wat meer aan zou komen en die hebben we moeten afbouwen juist om honger te provoceren. Ik neem je tip mee naar de kinderarts, ben benieuwd naar zijn mening daarover..

Snoopy, even op inhaken, hij kan wel stukjes eten, maar het kost hem wel veel moeite. Het meeste kauwt hij op en dan laat hij het uit z'n mond vallen omdat hij het niet weggeslikt krijgt. Hij kokhalst ook veel, maar alleen bij dingen die niet smelten of helemaal klef worden. Worteltjes, rookworst, sperzieboon, kip etc eet hij niet, dat spuugt hij weer uit of het komt er weer uit door kokhalzen. Dat had ik nog niet duidelijk aangegeven.. Brood en een Nijntje koekje gaan er wel in, omdat die helemaal zacht worden.
    Fijn dat bij jullie het honger provoceren het gewenste effect had! Heerlijk lijkt het me om vooral na zo'n lange periode van de sonde af te zijn :).
    De periode van weinig vocht is bij hem niet tijdelijk, maar altijd maar zo'n 600cc. Niet meer bij geven zou voor een standaard intake van 500cc zorgen en op dagen zoals vandaag op 400cc. Als dat structureel gebeurd, is het dus niet zo gezond. En hij krijgt wel wat vocht uit z'n fruit etc, maar dat zet geen zoden aan de dijk.
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik er absoluut geen vertrouwen in heb dat hij binnenkort uit iets anders dan een fles leert drinken :). Hoe vaak we het ook proberen, hij snapt er niks van. En motorisch is hij niet soepel genoeg om zelf een beker naar z'n mond te brengen, wij moeten hem dus sowieso helpen. Dat maakt het drinken uit een open beker niet makkelijker, want hij wil wel graag zelf vasthouden, maar dan duwt hij de beker eigenlijk alleen maar weg. Niet heel handig als je in je eentje bent..

missquit, de methode die jij beschrijft zie ik hier niet zo snel werken. Ik doe al redelijk wat je zegt, rustig nee zeggen als hij de lepel weg wil slaan of z'n hoofd weg draait (oke, en soms wat minder rustig, op de frustratiedagen ;)). Z'n handen vastpakken pikt hij niet, dan raakt hij over de zeik. Was dat bij jullie ook op het begin? In ieder geval wel heel fijn dat deze methode geholpen heeft voor jullie en Senn nu weer (wat?) beter eet! Dat is veel waard :).
    Knijpzakjes vond Quinten de eerste keer heel interessant en gingen helemaal leeg, tweede keer was het al wat minder leuk en at hij de helft. Derde keer had hij dat al wel weer gezien, want mama moet het de hele tijd in mijn mond knijpen en ik kan niet helpen. Saahaai! Knijpzakjes eet hij beter van een lepeltje dan uit een zakje tegenwoordig :p.
    Dankje voor het delen van je ervaring :).

LieseLeentje, rietjesbeker (of losse rietjes) snap hij helaas ook niet. Ik denk zelf dat hij de techniek niet beheerst om zijn mond om het rietje te sluiten, te zuigen en te slikken terwijl hij rechtop zit en de zwaartekracht niet mee helpt.

Ik heb al 10 verschillende soorten thee geprobeerd, maar alles is even vies. Maar de tip om het aan te lengen met melk is misschien wel een goede! Dat ga ik eens proberen!

13. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Natuurlijk is thee in het begin vies, aanbieden, aanbieden en vooral blijven aanbieden heeft hier geholpen. Zelfde als met op nieuwe manieren drinken. :D

De tuitbeker kon mijn meisje pas nadat ze uit een rietje leerde drinken, je kan ook met een gewoon rietje beginnen, dan kan je het drinken alvast omhooghalen zodat de afstand kleiner is, dan dichtknijpen en het rietje in zijn mondje doen.

Ik heb heel lang extra water of kookvocht aan haar eten moeten toevoegen om het wat smeuïger te krijgen anders kokhalsde ze ook om het er weer uit te krijgen. Heb je dat al geprobeerd?

14. missguit

missguit Bekend lid

17 mei 2011
    886
    1
    16
    Ja dat was bij ons ook... Maar ze zei je moet de visuele cirkel echt doorbreken!en die strijd kan soms lang of kort duren... Eerste keer duurde het ook even maar nu weet hij gewoon dat hij niet meer de baas daarover is zeg maar hij moet.... Anders wordt ie opgenomen in eetkliniek..dus daN zelf maar de strijd aan:) hoe leuk dat soms niet is maar we bereiken wel het gewenste resultaat;)
    Succes....

15. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Klinkt erg als ons zoontje, vooral dat gevoel dat er geen hongersignaal in zit heb ik ook wel eens. Hij vraagt nooit om eten, als we een ochtend op stap zijn en hij krijgt niks is er geen man over boort. Bij avondeten valt ie aan alsof hij de hele dag niks gehad heeft, neemt een hap of 5 en dan is het klaar. Eten is hier niet leuk, als we niet oppassen draait alles om iets in hem krijgen en dat is iets waar we nu heel hard voor proberen te waken anders blijft het straks een dingetje. Drinken doet ie ook bar weinig, ik denk 200 ml per dag of zo. Tot 2 maanden geleden moesten we er nog regelmatig uit voor een nachtvoeding en dan was hij door het slechte eten ook afgekoeld naar 35 graden. Hij heeft het altijd koud en een erg droge huid.
    Ik heb een keer een topic geopend bij de voedingsdeskundige en die adviseerde afwisseling in eten en dat doen we nu en het lijkt echt wat te verbeteren. Als je ervaringen uit wil wisselen mag je altijd een pb sturen.

Succes bij de kinderarts volgende week!

16. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    LieseLeentje, haha, ja vooral zonder suiker :). Maar sap, chocomelk en roosvicee zouden dan toch beter in de smaak moeten vallen.
    Pakje met rietje heb ik ook geprobeerd, maar hij snapt niet dat z'n mond om het rietje heen moet sluiten, dus alles liep direct weer naar buiten ;).
    Wat vocht toevoegen betreft heb ik inderdaad altijd gedaan, maar nu krijgt hij gewoon 6 maanden potjes. Daar zit tenminste AGV in en helemaal glad. Dat krijg ik met mijn babycook niet voor elkaar. Vlees blijft kruimelig en dat krijgt hij niet weg. En stukjes sabbelt en kauwt hij wel op hoor, maar hij slikt het 9 van de 10 keer niet door. Ik snap ook niet goed waarom.

missguit, eigenlijk vind ik dat hij wel de baas is over zijn eten :). Het stoot mij tegen de borst om hem te dwingen te eten.. Ik wil juist van eten geen strijd maken, want dan leg ik er voor mijn gevoel juist meer druk op. En hij weigert al snel, dus bij dwingen gaat dat alleen maar sneller (logopedie is er erg bang voor dat hij alles gaat weigeren als we hem gaan 'dwingen' te eten).
    Hij heeft in december 2 weken opgenomen gelegen met z'n eetproblemen, maar ook in het ziekenhuis wisten ze niet veel meer toe te voegen of te veranderen. Dus toen maar met sonde naar huis.
    Ik vind jouw methode heel lastig om een juist gevoel bij te krijgen. Aan de ene kant zou het super zijn als het werkt, dat hij gewoon gaat eten.. Maar vind het ook erg lastig! Ik bespreek het vrijdag gewoon sowieso.

SmurfjesMama, drinkt hij echt maar 200ml per dag :)? Als dat zijn enige vochtintake is (op fruit/avondeten na) is dat wel echt heel erg weinig. Dat kan niet gezond zijn voor zijn nieren..
    Z'n eten wisselen we al best af. Hij krijgt elke avond een ander potjes smaakje en hij eet ook met ons mee. Vandaag bijvoorbeeld stukjes mango 'op', gister stukjes rookworst en andijviestamp erbij etc. Als wij avondeten hebben wat Quinten ook mag (dus niet te pittig of zout), dan krijg hij ook wat om te proberen. Maar helaas beland het meeste net zo hard weer in zijn slabber.
    Balen he, dat het eten gewoon niet leuk is. Daar kan ik wel verdrietig om worden, dat het manneke gewoon geen plezier uit eten haalt. Bedankt voor het delen van je ervaring!

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Betreft vlak pureren. Heb je het al eens met een staafmixer geprobeerd? Ik het een sterke staafmixer (van braun, maar pwel een iets duurdere versie met meer W.) en hiermee kan ik het net zo pureren als ik zelf wil. Dus net zo 'vlak' als een potje.

Ik stoomde de groente en afhankelijk van de soort gooide ik wat stoomvocht erbij. Dan goed pureren en klaar.
    Als het niet heel vlak wordt, iets meer vocht erbij gooien.

18. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nee, nooit geprobeerd. En als ik heel eerlijk ben, heb ik ook geen zin om er al die moeite in te stoppen voor 2 happen ;). Dat is ook een reden waarom ik gestopt ben met vers maken (tot 1 jaar heeft hij alleen maar vers gehad). Ik ga niet meer elke dag tijd in een vers prutje steken als hij het toch alleen uit m'n hand slaat :).

19. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Wat doet hij als je wat eten voor hem neerlegt. Bijvoorbeeld gekookte pasta, banaan of zachte groenten als bloemkool of wortel (lang gekookt). Gaat hij dan op een gegeven moment niet wat in zijn mond stoppen. Hem lekker zijn gang laten gaan en desnoods ermee laten gooien?
    Misschien raar idee hoor, maar soms als Luc niet meer van een lepel wil eten laat ik hem maar lekker zijn gang gaan. De zooi ruim ik daarna wel weer op.
    Maar ik kan niet inschatten of Quinten dat kan? En misschien heb je het al lang geprobeerd.

20. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Zelf eten vind hij helemaal geweldig! Dat laten we hem ook zoveel mogelijk doen :). Koekjes krijgt hij gewoon in de hand en dat gaat prima, tot het te klein is, dan weet hij niet hoe het in zijn mond moet.
    Maar dingen zoals bloemkool knijpt hij fijn en krijgt hij vervolgens niet in z'n mond. Pincetgreep kent hij bijvoorbeeld niet, het gaat in z'n vuist en als het daar in zit, weet hij niet hoe het in z'n mond moet. Heel aandoenlijk om te zien hoe hij het steeds neerlegt en opnieuw oppakt, maar het niet voor elkaar krijgt om het gewenste effect te krijgen :). Van een vorkje eten kan hij wel prima, zo geven we zijn brood vaak. Maar een vork is ook heel leuk om mee te trommelen :). En dan vliegt het brood de woonkamer door :p.
    Oh en een wortel bijvoorbeeld hapt hij dan dus een stuk van af, vervolgens kauwt hij op de wortel en spuugt het uitgekauwde stukje weer uit. Hij krijgt het niet doorgeslikt..

Lief dat je meedenkt!

Deel Deze Pagina