gaat hij ooit nog praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zonnebloem92, 27 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lootje80

lootje80 Niet meer actief

Ik heb niet alleracties gelezen.
    In een grijs verleden was ik logopedist, nu is Dat een beschermde titel, dus ik ben nog steeds logopedist, maar werk niet meer zodanig.

Als een kind 18 maanden is is het 'normaal' dat het naast papa en mama nog een paar woorden kent, denk aan ongeveer 10 woorden in totaal. Dan wordt deze woordenschat uitgebreider, bij het ene kind gaat dit sneller dan bij het andere kind. Wanneer een kind 50 woorden actief gebruikt gata het opeens heel snel en worden er zinnen gemaakt. Normaal gebeurt dit rond 2 en een half jaar. Maar bij sommige kinderen pas rond 3 jaar en bij sommige al bij 2 jaar.

Als een kind bij 2 jaar nog helemaal geen woorden zegt, dan moet je echt aan de bel trekken. Als een kind rond 2 jaar ongeveer 10-25 woorden zegt zou je er ook voor kunnen kiezen om zelf de taalontwikkeling te stimuleren. Denk aan spelletjes doen zoals 'kiekeboe', 'kwam een muisje aangelopen zomaar in .... Nekje/armpje/oortje/..... Gelopen', etc.
    Verder is voorlezen erg belangrijk, dit blijft belangrijk tot groep 8, ouders stoppen vaak te vroeg met voorlezen.
    En benoem de dingen die je doet, bijv tijdens het koken. 'Mama pak de vergiet' 'even de tomaatjes wassen' etc.

Wanneer je toch kiest voor een behandeling bij een logopedist vraag dan om een taalbehandelimg en niet om een oraal myofunctionele behandeling, die je nu krijgt met mondmotoriek oefeningen.
    Het is normaal dat een kind van nog geen 2 jaar mondmotorisch nog niet zo sterk is en af en toe kwijlt. Voor jou is taalontwikkeling nu belangrijker dus vraag daar na.

Succes

2. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Geef het de tijd. Mij zoon begon pas goed verstaanbaar te praten met 2,5 jaar.
    Het ging snel toen gij naar de psz ging.

Het cb adviseerde ons de logopedie maar ik ben blij dat wij hier toendertijd mee gewacht hebben want met een half jaar dus toen hij 2,5 ging hij als een speer.
    zelfs het cb stond versteld van het kunnen. De moeilijkste woorden zoals consultatiebureau sprak hij zonder moeite uit :)

Het enige wat wij deden:
    - Voorlezen
    - Zingen
    - Woorden vaak herhalen wel 5x

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik probeer me er ook niet al te druk over te maken. Met haar hele ontwikkeling loopt ze helemaal prima op orde of zelfs wat voor allemaal dik in orde behalve haar actieve praten, ze begrijpt alles wat we van haar vragen zegt ook wel wat woordjes maar niet veel. Ze brabbelt ze hele dag door vanalles en nog wat maat daar versta ik echt helemaal niks van. Ze kan ook wel wat woordjes zeggen maar niet veel. hopelijk komt het snel want als ik de andere kinderen op de peutergym weleens hoor poe zover zijn wij nog lang niet......

Deel Deze Pagina