Gaat jullie kind bij 4 jaar volledig naar school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chaarr, 24 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moto

Moto Bekend lid

5 dec 2019
    592
    537
    93
    Ik heb niet alle berichten gelezen. Slecht weer of geen zin of iets dergelijks vind ik geen goede reden om thuis te blijven en ook niet het goede voorbeeld geven aan je kind. Dat zou ik dus niet doen.

Mijn oudste ging direct alle dagen naar school. En nu in groep 3 is het nog steeds huilen als hij ziek is want hij gaat echt heel graag.
    Mijn tweede trekt een hele week nog niet. Hij is dus iedere woensdag thuis. Op di en vrij hebben ze school tot 14.45 en bso. Op woensdag heeft hij nu dus een rustige ochtend thuis met zijn zusjes. Op deze manier raakt hij niet oververmoeid en geloof mij, dat is voor iedereen in huis beter haha. We houden hem gewoon dit hele jaar thuis op woensdag, behalve als er een keer iets speciaals is op die dag, dan houden we hem op de donderdag thuis of kijken we of de hele week lukt. Dat laatste nog geen succes gebleken. Ook met 5 jaar mogen ze nog 5u per week verzuimen geloof ik, mits een goede reden.
    Dit thuishouden is overigens in overleg met de juf gegaan en zij staat daar ook helemaal achter. (We hebben gekozen voor een Jenaplan school.)

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Klopt, mijn dochter kon zo nog een jaar de woensdag thuisblijven. Was voor haar echt heel fijn die break in de week.

3. Moto

Moto Bekend lid

5 dec 2019
    592
    537
    93
    Super fijn!

Weet je, ze zijn nog zo klein met 4 en 5 jaar. Ik ben helemaal voorstander van het kind volgen. Wij houden J dus structureel op woensdag thuis. Maar dat is dus imo anders dan je kind thuis houden vanwege slecht weer of geen zin. Ik wil mijn kinderen zelf leren dat ze ook in zulke omstandigheden "verplichtingen" hebben. Overigens kan ik mijn goed voorstellen dat je met stromende regen geen 20min wilt fietsen, maar dat is inherent aan de school die je dan gekozen hebt.
    Veel succes gewenst voor de topic starter!

GroeneBomen en Spectre vinden dit leuk.
  4. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Je vraag is hoe anderen dit doen? Nou, mijn dochter sliep tot aan de zomervakantie waarin ze 4 werd nog 3 uur tussen de middag. Ik had er dus een hard hoofd in dat ze het rooster op de basisschool zou redden. Hoe anderen dit doen? Door het bespreekbaar te maken met de juf. Niet reactief (ziek, moe, geen zin, regen) afmelden maar door te kijken naar het kind, wat kan ze aan en welk rooster (met dus absolute regelmaat) zou daar bij kunnen passen. En dat alles in overleg met school. Wellicht kan ze 75% rooster aan. In samenspraak met school overleggen hoe dat uitziet: standaard dagelijks eerder ophalen, 1 dag minder etc etc. Hier bleek het uiteindelijk mee te vallen en is ze gewoon gewend aan het ritme. Ik let wel streng op ontprikkelen na schooltijd. Weinig prikkels, weinig verwachtingen, op tijd naar bed. Is het niet zo dat school het overleg met jou mist en er daarom naar vraagt?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.151
    3.791
    113
    Ik heb niet alles gelezen.

Hier is de school (voor de kinderen) een halfuur lopen en 20 minuten fietsen. Iets dichterbij dan bij jou dus. Ik vind het ook zwaar, een kind achterop, dus vanaf 4,5 jaar of zo fietsten ze hier zelf (maar meestal lopen we).

Deel Deze Pagina