ov jaarkaart, hoe zit dat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door yinte, 24 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn dochter doet op dit moment examen. volgend jaar doet ze de andere helft van haar vmbo tl examen. dit heeft 2 redenen.

ten eerste omdat ze al bijna 3 jaar herstellende is van pfeiffer en hier cvs aan heeft overgehouden. ze volgt nu een revalidatietherapie hiervoor.
    ten tweede omdat ze pas 15 is en het roc waar ze naartoe wil liever heeft dat ze toch 16 zijn.
    deze 2 dingen in aanmerking genomen hebben we met school besloten dat ze volgend jaar blijft voor 3 vakken en een extra stage of iets dergelijks in de uitvallende uren gaat volgen. ( mits ze slaagt natuurlijk ;) )

affijn, wat wij ons afvragen is het volgende. een jaarkaart van de ns kost schijnbaar 4.000 euro per jaar. maar we kunnen geen wegwijs worden hoe het nu zit met zo'n ov jaarkaart. of je die tegenwoordig nog krijgt en wanneer. heeft iemand misschien ( in duidelijke taal. want die sites zijn zo ingewikkeld ) antwoord voor haar. over hoe en wat als je straks ( ze is dan dus wel 16) naar het roc gaat. gelden bijv. dezelfde tarieven van de ns kaart, of je 10 min met de trein moet of anderhalf uur. enz enz. en hoe dat eventueel met die ov chipkaart zit. en vanaf wanneer je recht hebt op die ov jaarkaart als die nog bestaat ( en zijn dat dan leningen die terug betaald moeten worden ) iemand ervaring?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik weet alleen dat ik voor het mbo pas een ov studentenkaart kreeg toen ik 18 werd, voor die tijd had ik een maandkaart voor de bus en de trein.

3. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    de ov jaar kaart kreeg ik ook pas toen ik 18 werd en daarvoor is het eigen geld.
    Is het niet een idee om telefonisch contact met ze op te nemen en je vragen bij hun neer te leggen?

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.608
    113
    Handig is een jaar- of maandtrajectkaart. Je betaalt dan alleen voor het stuk dat je reist. Dat zal waarschijnlijk vele malen goedkoper zijn dan die 4000 euro. Dat is nl een NS-jaarkaart, waarmee je onbeperkt op alle trajecten kunt reizen. Kijk even ook hoeveel maanden je denkt gebruik te maken van de kaart. Een jaarkaart is 12 maanden reizen en 10 maanden betalen, maar als ze minder reist, dan is een maandtrajectkaart weer voordeliger. Kijk ook even naar de schooltijden. Hoeft je dochter vaak pas na 9 uur weg, dan is een voordeelurenkaart waarschijnlijk voordeliger. Dit dan in combinatie met losse kaartjes of de OV-chip.

5. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Zoals gezegd, ov jaarkaart krijg je op het mbo pas als je 18 bent. Ik zou sowieso geen NS-jaarkaart kopen, trajectkaart is meestal goedkoper.
    De vraag is ook, hoe vaak moet ze naar school. Als ze niet zo vaak naar school hoeft is een trajectkaart denk ik aan de dure kant.
    Ze blijft volgend jaar naar dezelfde school gaan als nu? Hoe doen jullie het nu dan met de vervoerskosten. Mij lijkt het handiger als je het sowieso per maand gaat bekijken, want de examens zijn al in juni en met een trajectkaart betaal je volgens mij voor het hele jaar. En daarnaast zijn er best wel veel vakanties en perioden waarin weinig lessen zijn en dan betaal je met een trajectkaart gewoon door.

6. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    lotte 82@ de school waarop ze nu zit heeft voor ons geen kosten qua vervoer. we zijn zoekende naar een oplossing voor als ze naar het roc moet het jaar erna dus. ik was benieuwd of iemand wist hoe dat tegenwoordig allemaal geregeld is vandaar.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    vogellinnetje@ ja daar zaten wij dus ook mee. het traject met de trein is een kwartier dus ik vond het ook nogal bezopen om daar 4.000 euro voor te betalen. maar omdat we geen wijs worden of je tegenwoordig nog maandkaarten enzo kunt kopen omdat ze bezig zijn met het invoeren van chipkaarten? of hoe heten die dingen. ik las dat buskaarten straks ook niet meer geldig zijn. ik wordt echt oud geloof ik :(

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ov jaarkaart is pas als je 18 bent.

ze moet dus zelf voor vervoer zorgen en dit zelf betalen, simpel.

Welk traject moet ze met de trein?

9. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    vanuit hier kan ze met de fiets naar het station. dan een kwartier met de trein en dan op de bus naar de school stappen en daar ongeveer 10 lopen schatten we. met de bus is het vanuit hier echter anderhalf uur en moet ze ook nog op de goede bus naar haar school stappen.

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Je kunt geloof ik op de website van NS laten berekenen welke optie voor haar het goedkoopst is.

11. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ok dat wist ik niet. we hebben gister die sites helemaal uit zitten pluizen je wordt er kippig van. ik zal eens kijken Yukl.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #12 Devilschase, 24 mei 2010
    Laatst bewerkt: 24 mei 2010

welk traject dan, welke plaatsen?

vanaf welke woonplaats naar welke plaats de school is?

Bij ons kost een NSjaartrajectabonnement van almere buiten naar almere centrum (10 min) 557 euro per jaar.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

14. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    #14 yinte, 24 mei 2010
    Laatst bewerkt: 24 mei 2010