In december ben ik bevallen van mijn zoontje. Hij is tien dagen opgenomen geweest. Vorige week is mijn verlof afgelopen. Ik heb mij ziek gemeld bij het UWV i.v.m klachten die ik heb overgehouden aan de zwangerschap/bevalling. Vandaag ben ik gebeld door een medewerkster van het UWV. Zij stelde wat vragen en gaf aan dat een reïntegratiemedewerker contact met mij gaat opnemen. Er is mij verder weinig van het gesprek bij gebleven en ik heb ook niet aan gedacht om verder te vragen. Wat kan ik verwachten van een reïntegratiemedewerker en hoe gaat het verder met de uitbetaling van mijn uitkering. Krijg ik nu uitbetaald vanuit mijn WW of ziektewet.
Beste Dinla, Je wilt weten wat je kan verwachten van UWV met betrekking tot jouw re-integratie. Daarnaast wil je weten of je vanuit de WW of Ziektewet wordt betaald. UWV ondersteunt jou bij je re-integratie. Ben je langdurig ziek, dan nodigt UWV je uit voor een gesprek met de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige. Deze bespreekt met jou de klachten en wat nodig is voor re-integratie. Van dit onderzoek wordt een Probleemanalyse gemaakt. Na de Probleemanalyse maakt de re-integratiebegeleider van UWV een Plan van aanpak. Hierin staan afspraken wat je precies gaat doen om weer aan het werk te gaan en hoe UWV jou kan ondersteunen bij je herstel en re-integratie. Tijdens de Ziektewet-uitkering krijg je regelmatig contact met de re-integratiebegeleider. Deze houdt in de gaten of het Plan van aanpak goed wordt uitgevoerd. Hoe dit Plan van aanpak precies wordt ingevuld kan ik niet aangeven. Dit plan is onder andere gebaseerd op jouw wensen en ideeën en welke afspraken de re-integratiemedewerker met jou maakt met betrekking tot je herstel en mogelijkheden om te kunnen werken. Ik ga er vanuit dat je jezelf aansluitend aan je bevallingsverlof ziek hebt gemeld omdat je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Je hebt dan geen recht op WW, maar mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. De beslissing ontvang je binnen 4 weken na ontvangst van je ziekmelding. Deze kun je terugvinden in je persoonlijke MijnUWV omgeving op www.uwv.nl onder Mijn documenten. In deze brief staat wanneer je de eerste betaling mag verwachten. Vaak is dit ook binnen 4 weken na ontvangst van je aanvraag. Denk erom dat als je hersteld bent je zelf de WW weer aanvraagt. Dit gaat niet automatisch. Vergeet dan niet om jezelf ook in te schrijven als werkzoekende. Het inschrijven als werkzoekende en aanvragen van de WW-uitkering doe je op www.werk.nl Hiervoor gebruik je jouw DigiD code. Actuele informatie over re-integratie van de Ziektewet vind je hier en betaling hier. Ik wens jou en je zoon heel veel gezondheid toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare