Speelgoed in woonkamer

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 28 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Een paar vragen:
    Tot welke leeftijd heb jij speelgoed van je kind in de woonkamer bewaard? Vanaf welke leeftijd heb je al heel speelgoed naar boven gedaan? En waar staat het nu dan: eigen slaapkamer, speelkamer, zolder?
    En als er nu nog speelgoed beneden staat: wat staat er dan nog? En hoe heb je het opgeborgen?

De situatie hier (dochter; 8 jaar):
    * een dubbele hoge kast van Ikea (Trofast) met daarin allerlei knutselspullen;
    * in de buffetkast: spellen en puzzels;
    * in dressoir: stapel kinderdvd's;
    * stapel bibliotheekboeken;
    * en om en om in de huiskamer: Playmobil, Barbie, winkeltje, Lego.

Ik ben benieuwd, want ik twijfel soms om toch nog meer naar boven te brengen.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier staat best veel beneden. Spelletjes in een kast, knutselspullen in de trapkast. Verder nog wat losse ‘zooi’, ook allemaal in kasten. En het keukentje...voor de visite, want onze eigen kinderen spelen er nooit mee.

3. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113
    Mijn zoon is pas bijna 2 dus kan je vraag niet beantwoorden maar ik denk dat je best al wat naar boven kan doen als ze 8 is.
    Waar speelt ze het liefst mee? Die dingen zou ik beneden laten en de rest naar boven. Zij kan daar toch ook iets ophalen.

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben al lange tijd geen speelgoed meer beneden. Knutselen en gezelschapsspelletjes wordt nog wel veel beneden gedaan, maar beide kinderen zijn vanaf de periode dat ze op school zitten (veel) meer boven gaan spelen. Vanaf die leeftijd (4 jaar) ging hier ook het speelgoed naar boven. Puur omdat ze dat zelf willen. Zo kunnen ze gezellig met hun vriendjes en vriendinnetjes op hun kamer spelen zonder gestoord te worden door klein broertje of grote zus.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze allebei een supergrote slaapkamer (tevens speelkamer) hebben waar o.a. ook een grote Lego tafel in staat. Daarop kunnen ze hun Lego bouwwerken laten staan. Ze hebben allebei ook een heerlijke lounge hoek waar ze kunnen relaxen, lezen, muziek luisteren, etc. Dat nodigt ook wel uit om boven te spelen. Klas- en buurtgenootjes komen graag mee. Natuurlijk mogen ze hun speelgoed ook mee naar beneden nemen, maar dan gaat het 's avonds weer mee naar boven als ze gaan slapen. In het weekend of in vakanties blijft het speelgoed overigens wel langer beneden liggen. Dan zijn ze soms dagenlang een Legostad aan het bouwen. :D

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Alleen de jongste van 5 heeft nog wat beneden staan en er staan nog wat knutselspulletjes omdat dat vaak gebruikt wordt. De rest staat allemaal op hun kamers.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben heel veel speelgoed beneden, wat ivm mijn werk ook wel handig is. Maar buiten de houten garage zie je daat niks van:)
    Speelgoed zit hier achter de deurtjes. Die regenboog van grimms is buiten dat het speelgoed is ook gewoon een mooi ding, dus die heeft hier altijd een prominente plaats. Het hoekje rechts op de kast is mijn themahoekje. Niet altijd per se speelgoed maar wel geschikt voor kleine kinderhandjes;)
    Vanaf woensdag komt er een klein kerstboompje en de little people kerststal.

20171129_090922.jpg

owly vindt dit leuk.
  7. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier is alles zoetjes aan naar boven gegaan, behalve algemene knutselspullen en spelletjes.
    Vanaf 8 jaar heb ik geen speelgoed meer beneden staan. Wel nemen ze het mee vanaf hun kamer naar beneden, maar dat met naar bed toe gaan hup weer naar boven!

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn kinderen zijn 7 en 9 en hier staat ook vrijwel alles nog beneden. We hebben een grote kast voor spelletjes en puzzels, in de televisiekast (dezelfde als Tuc ;)) zitten knutselspulletjes, games en ander klein spul. Dan nog een kast met Lego en kapla en verkleedkleren en het buitenspeelgoed ligt in de schuur.

tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

O ja en ik heb de voorraadkast ingericht als knutselkast. Die staat helemaal vol. Maar daar zie je met de deur ervoor ook niks van.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben een serre en dat is een speelkamer. Hoewel, het is er nu al vaak vrij fris dus ik merk dat de jongens nu vaak met wat speelgoed naar de woonkamer verhuizen. Dat vind ik prima, zo lang het ook maar weer teruggezet wordt.
    In de serre staat vooral Heul Veul Duplo, de oude autootjes van mijn man en ik heb er een kast met knutselspullen staan. Dat is meer voor mij dan voor de jongens :rolleyes:

Daarnaast hebben ze veel speelgoed op hun eigen kamers staan. De lego van de oudste blijft altijd op zijn kamer. Ook heeft hij daar nog auto's en een verzameling knuffels.
    Op de kamer van de jongste staan nog meer auto's en zijn spullen van brandweerman Sam en zijn playmobil. De playmobil komt geregeld naar beneden. Maar moet dan 's avonds weer mee terug naar boven.

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dat heb ik met mijn overige kasten ook hahahaha

Miss T vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.739
    113
    Vanaf een jaar of 5/6 (geloof ik) heb ik al het speelgoed naar boven gedaan. Op hun eigen kamer staat het prima en kunnen ze er daar lekker meespelen ook met speelafspraakjes. Knutsel- en tekenspullen staan wel nog beneden. En inmiddels staat er natuurlijk wel weer het speelgoed van mijn zoon. Die is nog te jong om op zijn kamer te spelen. Maar daar heb ik dan weer wisselkratten voor. Zo staat nu een poppenhuis van little people met toe behoren beneden. En dat wissel ik bv om met de duplokrat. En zo heb ik nog een paar kratten. De kratten die ik niet gebruik, staan dan wel op zijn kamer.
    Wat overigens nog wel wat langer beneden heeft gestaan (in lades in de trapkast) zijn strijkkralen, playdoh en supersand. Dat was beneden makkelijker op te ruimen dan op hun kamers :D

13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Bedankt voor alle reacties. Duidelijk hoe jullie het doen.

Diaantje88 vindt dit leuk.
  14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik heb eigenlijk alleen nog speelgoed van de jongste beneden staan. Met vriendjes en vriendinnetjes wordt meestal boven of buiten gespeeld. Soms nemen ze wel speelgoed mee naar beneden, maar dat gaat s avonds of de volgende dag gewoon weer mee naar boven.

Ik merk wel dat de oudste sowieso minder met speelgoed speelt, behalve met zijn Lego. Dat blijft wel favoriet.

Onze dochter is wel echt van het speelgoed nog, maar sinds ze op dansles zit is dat ook minder geworden. Meestal danst ze op haar kamer als ze met niemand speelt. Als er een vriendinnetje is trekken ze wel al het speelgoed van de kant boven :D

15. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Vorig jaar dit huis gekocht, en een van de dingen die ons aantrok tot dit huis was dat er in de woonkamer een aparte hoek (maar dan dus echt een hoek met een muurtje ervoor) is die we ingericht hebben als speelhoek. De andere huizen in ons rijtje hebben daar de keuken, maar die hebben wij beneden. Zo kan ze toch in de woonkamer spelen (wat ze heel graag wil), maar zit ze wel uit het zicht, zodat ze toch haar eigen 'ruimte' heeft. De slaapkamer houden we rustig. Er staat alleen een bureautje (zodat ze daar tzt haar huiswerk aan kan doen), een boekenkast, kledingkast en haar bed. Al het speelgoed en knutselspul staat in de woonkamer. (in de woonkamer hebben we ook nog een kleine tafel staan waar we spelletjes aan doen en knutselen) In haar hoekje staan drie Trofast lage kasten naast elkaar. En een hoge Stuva kast. En haar speeltent.

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn oudste heeft heel weinig beneden in een kast liggen. Dat zijn eigenlijk alleen wat potloden en stiften. De rest ligt allemaal op haar kamer. De jongste heeft in de woonkamer een speelgoedkist, waar eigenlijk vrij weinig in zit, en in de keuken staat nog een bak speelgoed en een krijtbord. Het interesseert haar eigenlijk ook niet zoveel. Ze loopt het liefst de hele dag te sjouwen met het één of ander. Maar ja, ze is ook nog naar net 2.

17. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij wonen gelijkvloers, en spullen van dl staat gewoon tussen onze spullen. Speelkeuken staat in de keuken, boeken in de boekenkast (knutselspullen ook op een plank), etc. Speelgoed op diverse plekken.
    In de speelkamer blijft alleen: speelzand (vanwege de rommel) en lego (omdat ze haar bouwsels nooit wil afbreken).

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Alles wat naar boven gaat, kont net zo hard weer terug naar beneden :confused: Ze vinden beneden spelen gezelliger...

Op de speelkamer staan grote dingen (zoals een uitgestalde hotwheels baan en Playmobil). Op de kamer van mijn zoon staat het meeste lego (hij heeft een bureau van muur tot muur). Verder staat alles eigwnlijl beneden in de trapkast / voorraadkast; speelgoed, knutselspul en spelletjes.

19. maliro

maliro Niet meer actief

Wij hebben praktisch alles beneden. Maar de kinderen spelen eigenlijk nooit boven. Wel alles zo ingericht dat het speelgoed savonds niet zichtbaar is :)

Deel Deze Pagina