Gaat spruw spontaan over?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Medith, 7 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Medith

Medith Actief lid

15 jan 2014
    292
    5
    18
    Mijn dochtertje heeft vanaf de kraamweek al spruw. We hebben twee kuren nystatine gehad, dit werkte niet voldoende. Daarna twee keer achter elkaar (met een week tussen stop) gentiaan violet gebruikt. Ik ging ervan uit dat het nu wel over zou moeten zijn maar bij het verschonen zag ik nog steeds rode vlekjes ondanks de gentiaan violet en al wekenlang het smeren van daktarin. Ook op haar tong zie ik nog wat wits.

Ik raak redelijk gefrustreerd merk ik. We doen alles wat we moeten doen en toch is die rotspruw er nog steeds :$
    - wassen alles op 60gr
    - elke dag speen uitkoken
    - spuugdoekjes na gebruik direct in de was
    - na elke voeding nieuwe zoogcompressen
    - handdoeken maar één keer gebruiken, daarna in de was
    - uiteraard ook mezelf behandelen met nystatine of gentiaan violet (ivm borstvoeding)

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Weer nystatine? weer gentiaan violet? of zou het ook vanzelf over gaan?

Ik heb geen last (meer), zie niks op tepels en voel geen pijn. Heb ook niet het idee dat mijn dochtertje er last van heeft eigenlijk. Soms laat ze los en hapt dan weer wat moeilijk aan aan het eind van de voeding, maar ik weet niet of dat spruw gerelateerd is.

2. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Volgens mij gaat spruw niet vanzelf over.
    Wat je doet is al goed.
    Mijn dochter heeft ook 3 kuren gehad. De laatste kuur hielp pas echt. Was micanozal-creme.
    Misschien kun je die aan de dokter vragen. Sindsdien hedft mijn dochter het niet meer gehad.
    Officieel mag een baby deze pas vanaf 4 maanden maar mijn dochter was ook 1 maand en kreeg het toen. Omdat die nystatine ook niet werkte.

3. groenvlindertje

groenvlindertje Actief lid

25 apr 2014
    158
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ook bij ons was nystatine geen succes. We hebben dan van de dokter daktarin oral gekregen en dit hielp wel. Na een tijdje kreeg hij terug spruw, maar ook hier hielp de daktarin. Nu zijn we gelukkig 'spruwloos'.

4. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Wij hebben destijds ook 2x nystatine gekregen. Dat hielp, maar het ging niet helemaal weg. De Ha adviseerde om er even 2 dagen mee te stoppen. En toen was het weg!

5. PollyBaby86

PollyBaby86 Bekend lid

15 jul 2013
    510
    37
    28
    Bij mijn dochtertje hielp de nystatine ook niet. Ik heb toen van die daktarin gel gekregen, officieel moeten ze daar ouder voor zijn. Maar dat komt doordat je volgens de gebruiksaanwijzing je kind er gewoon een dotje van in de mond geeft, en dat is gevaarlijk bij een kleine baby. Wij hebben het op onze vinger gedaan en door de mond verdeeld. Huisarts durfde het aan, wij ook. Bij de apotheek deden ze nog even moeilijk, maar we kregen het mee. Uiteindelijk was het daarmee met 2 dagen over terwijl we de nystatine 4 weken hebben gebruikt.

6. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Exact dit!
    Mijn huisarts heeft me weken laten klooien en voeden met pijn :x. Inclusief advies om anders maar te stoppen met de bv.. kneus.
    Onze dochter liep ook bij de kinderarts en die hoorde mn verhaal aan en schreef direct dactarin voor. Toen was het over.
    Daarna nog een paar keer gehad maar eigenlijk heel kort want Dactarin hielp direct.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Even een ander geluid misschien: spruw kan zeker wel vanzelf overgaan. Sterker nog, als jullie er geen last van hebben is er ook helemaal geen noodzaak om het te behandelen.
    Candida is een hele normale schimmel. Iedereen heeft het. Alleen als de balans schimmel/bacterie in bv de mond of darmen uit balans is kunnen er echt klachten ontstaan.
    Ik zou eens een week niets proberen. Komen de klachten weer terug, dan pas opnieuw behandelen.
    Verder gewoon blijven doen wat je al doet.

Het loslaten aan het einde van een voeding zou ik niet gelijk als candida-gerelateerd zien. Dan zit ze gewoon vol en zit ze in dubio (zo noem ik het maar). Mijn zoontje doet dat ook.

Hier met alledrie de kids uitgebreid ervaring met spruw. De jongste twee ook al in de kraamweek. Nystatine werkte voor geen meter. Voor m'n ukkie gebruikte ik gentiaan violet en voor mezelf miconazol-crème. Dit laatste is overigens gewoon te krijgen bij een drogist. Je hoeft er niet voor naar de huisarts.

8. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Bij L.ivvy is het vanzelf overgegaan.

Ik heb 2 keer een kuur voor haar mee gekregen maar hielp niet voldoen. Bleef elke keer een beetje zitten.
    Maar omdat ze er geen last van had zo gelaten en even aangekeken.
    Het is toen vanzelf weggegaan. Na ongeveer 4-5 dagen.

9. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Als het in de mond zit helpt thee ook. Elke dag een paar keer, dan gaat het vanzelf over. Hier althans.

10. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Kokosolie werkt ook heel goed. Rauwe kokosolie, staat bij de super foods in de supermarkt. Je gaat met je vinger over de olie heen en dan smeer je het in het mondje. Je tepel kan je er ook mee insmeren en je hoeft het niet weg te vegen.

Ik vond al die chemische middeltjes verschrikkelijk en kreeg deze tip van de lactatiekundige. Heb er hier ooit een topic over geopend en kreeg veel positieve reacties van anderen bij wie het ook had geholpen.

11. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Hier hielp alleen abc dophilius, een probiotica die vanuit de darmen werkt, niet alleen haar spruw maar ook haar schimmeltje om de schaamlippen en billen verdwenen, net als haar verkoudheid. Ik vind het wonder spul!

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Bij mij deed een huis, tuin en keukenmiddeltje wonderen: baking soda (geen bakpoeder, maar echte baking soda)
    Het was gelijk weg

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Volgens mijn HA gaat het ook vanzelf over en kun je in dit stadium behandelen op geleide van de klachten. Dus dat klakkende geluid, vaak loslaten tijdens voeden, eigen klachten. Dat witte in het mondje hebben ze altijd een beetje.

14. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Spruw kan wel vanzelf over gaan. Op CB zeiden ze dat als ik of de kleine er geen last van heeft het gewoon kan blijven zitten en vanzelf weer weg gaat. Alleen dus bij pijn of last willen ze behandelen. Ik had het zelf niet maar zoonlief wel. Hij had er niet echt last van maar ik vond het zo raar staan dus heb ook Nystatine gekregen. Na 1 kuur was het nog lang niet over dus nog een kuur gehad. Aan het eind werd kleine man ziek dus zijn gestopt. Spruw was nog niet over. Inmiddels zijn we 2 weken verder en spruw lijkt bijna verdwenen te zijn.
    Tijdens de behandeling waren we ook extra alert op schone speentjes, handen wassen etc. Maar doen we nu niet meer zo extreem.

15. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Bij Sem ging de spruw ook niet weg met medicatie. Wat ons niet was verteld was dat je na elke voeding het mondje moet naspoelen met een spuitje met water, en dan met een natte doek het tongetje, de wangzakjes en lippen moet schoonmaken.
    Toen we dat gingen doen was de spruw zo weg!

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lw85, moet eerlijk zeggen dat ik daar ook nog nooit van heb gehoord. En ik heb toch heel wat hulptroepen geraadpleegd bij onze drie kids.
    Wel fijn dat het hielp.

17. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    CB en huisarts hadden het ook niet verteld. We belden toen naar de HAP omdat ons flesje leeg was en we een nieuw recept nodig hadden. Toen ze hoorde dat we al lange tijd bezig waren met nicistine en het nog steeds niet minder was vroeg ze of we het mondje wel na elke voeding schoonmaakten. Nee dus.

De schimmel gaat namelijk lekker in de melkresten in het mondje nestelen. Als je de melkresten steeds wegspoelt met water (na de fles/borst dus) en dan ook nog even het mondje schoonmaakt met een doek nestelt het zich minder snel/makkelijk en gaat het sneller over.

Deel Deze Pagina