Hoi, Ik heb even 2 vraagjes waar ik niet zo goed aan uit kom. Vorige week heb ik bij Etos 2 verpakking Dagravit vitamine D gehaald, deze was in de aanbieding met tweede gratis. Althans dat dacht ik, maar het blijkt vitamine K+D te zijn. Op de verpakking staat dat het voor borstgevoede baby's is (ik weet dat flesgevoede baby's alleen vitamine D extra nodig hebben), en onze dochter krijgt FV. Nu vroeg ik me af of dit een probleem is of dat ik dit gewoon kan geven aan haar? Heb helaas het bonnetje niet meer en kan het dus niet terugbrengen, zou het zonde vinden om weg te gooien. In de bijsluiter staat verder niks beschreven of dit kwaad kan, vandaar mijn vraag. Mijn tweede vraag gaat over tussendoortjes. Onze dochter krijgt als tussendoortje een of meer koekjes van Goodies Organix, maar ik merk als zij in de ochtend of middag een tussendoortje krijgt ze haar boterham of avondeten niet zo goed eet als wanneer ze deze niet krijgt. Dit is ook met andere tussendoortjes zo, en ik vraag me af of ik er niet beter aan doe deze tussendoortjes niet meer te geven. Ze heeft wel trek/honger halverwege de ochtend en middag maar om dan al een boterham of avondeten te geven is weer te vroeg. Wat kan ik het beste doen? Hopelijk heeft iemand antwoorden op mijn vragen Groetjes!
Niet doen want K is niet meer nodig! Je kan het toch proberen terug te brengen en anders is het jammer. Maar het lichaam kan nu zelf K aanmaken (darmen)
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit hoor die vit K. Wat betreft de tussendoortjes, ik zou dan fruit smorgens doen als tussendoortje, tenslotte 'moet' dat er toch ook elke dag in. Maar wat is niet zo goed? Hoeveel brood en avondeten eet ze dan?
Tussendoortjes zijn heel belangrijk en onderdeel van de dag. Misschien dan halveren maar wel iets geven.
Advies Gezondheidsraad: Vitamine K toediening zes keer zo hoog Niet doen hoor dit is echt een hoge dosering!
Geef anders gewoon een stukje fruit of bijvoorbeeld een cracotte-crackertje. Daar zit niet veel in, dus worden ze ook niet zo zat van.
Fruit krijgt ze sowieso, in de ochtend of middag dat wissel ik een beetje af. Vaker in de middag overigens, omdat ze er dan wat meer van eet. Het andere tussendoortje-moment krijgt ze dus een koekje. Als ik geen tussendoortje geef in de ochtend eet ze makkelijk 2/2,5 boterham en een beetje melk. Als ik wel een tussendoortje geef eet ze max 1,5 boterham en drinkt ze wat melk. Bij het avondeten eet ze zonder tussendoortje 250 gr en een toetje van ongeveer 50 gr. Met tussendoortje is dit tussen de 150/200 gr en dan wil ze maar enkele hapjes van haar toetje. Van fruit eet ze eigenlijk nooit meer heel veel, hoewel het in de middag iets meer is als 's ochtends vandaar dat ik dit vaker in de middag aanbied dan in de ochtend. Die vitamine K blijft een twijfel voor mij, in dat artikel komt voor mij niet duidelijk naar voren dat het echt schadelijk is omdat ze praten over pasgeboren (borstgevoede) baby's (onze dochter is net 1 jaar geworden) en de norm qua vitamine K.
Ik heb overigens ook niet het idee dat ik het te kort op elkaar doe, tussendoortje en de volgende maaltijd. Haar schema is ongeveer: 7:30 fles 10:30 tussendoortje of fruit 12:30 boterham + beetje melk 15:00/15:30 tussendoortje 17:30/18:00 avondeten 19:30 fles Tussen de ochtendfles en haar tussendoortje slaapt ze 1,5 uur (van 9 tot half 11) en in de middag van 14:00 tot 15:00/15:30.
Als ze toch 1,5 boterham eet (ondanks het tussendoortje) is dat toch prima? Mijn zoon eet ook niet altijd 2 boterhammen (en áls, dan laat hij de korstjes meestal liggen). Ik geef: 8.30u boterham (1 of soms 2) met thee 10.00/10.30u fruit (mandarijntje, paar druifjes, stukje appel). 12.00/12.30u boterham (1 of 2) soms een eitje erbij. 15.00u (na slaapje) bijvoorbeeld een crackertje, doosje rozijntjes, klein peperkoekje. 17.00u avondeten. Gewoon zoveel als hij op krijgt. Meestal niet zo veel meer de laatste tijd En daarna een toetje (appelmoesje zonder toegevoegd suiker of bijv. yoghurt) 19.30 flesje melk. That's it eigenlijk. Soms geef ik hem tijdens het koken of zo door de dag heen nog wel een stukje komkommer, of een cracottecrackertje. Ik heb wel gemerkt dat mijn zoon gevoelig is voor de "manier waarop" eten klaargemaakt is. Zo eet hij geen kleine stukjes appel, maar als ik ze in bootjes snij eet hij het wel. Schijfjes komkommer eet hij niet, maar wel staafjes... Hij laat vaak de korstjes van een boterham liggen, maar eet ze wel als ik het brood rooster Pffff... het is toch altijd puzzelen he PS. even ter info: mijn zoon weegt 13.5 kilo... (hij blijft wel netjes de lijn volgen dus het is verder geen probleem, is ook groter dan gemiddeld). Maar op zich lijkt mij niet dat hij meer eet dan andere kindjes van zijn leeftijd.
Hmm dan kan het volgens mij niet echt aan het schema liggen als ik dat van jouw zoontje zo bekijk. Nu is onze dochter wel iets jonger, maar niet veel. Ze is nooit een echt grote eter geweest hoor, maar de laatste tijd ging het beter. Nu moet ik ook zeggen dat de laatste keer bij het CB haar lijntje qua gewicht iets onder het gemiddelde zat en ze direct begonnen over haar voedingsschema, terwijl ik toch wel probeer te volgen wat hun aangeven. Maarja ik kan er niet meer in krijgen als dat ze zelf wil natuurlijk. En ik denk wel dat ze de laatste tijd meer aangekomen is juist omdat ze die tussendoortjes krijgt (en een toetje na het avondeten) maar als ze dan bij het CB zeggen dat ze meer avondeten en brood moet eten tsja dan ga ik toch weer twijfelen.. Misschien moet ik ook maar eens proberen eten in anders gesneden vormen te geven, altijd het proberen waard natuurlijk
Hoe oud is ze dan? Het advies voor een kind van 1 is 1-1,5 boterham per dag dus 1,5 boterham per keer is prima! En ik vind er genoeg tijd tussen zitten hoor!
Net een jaar lees ik. Vitamine K zorgt voor de bloedstolling; dat kan een babylijfje nog niet dus krijgen ze flink extra. Als je dat dagelijks geeft dan geef je haar dagelijks een overdosering. Je moet het zelf weten maar ik vind het gevaarlijk!
Je moet je niet altijd te veel van CB aantrekken. Zo te lezen krijgt jouw dochter echt wel genoeg binnen hoor (en ook gezonde dingen). Je kunt een kind toch geen eten door de strot gaan duwen!
Sowieso heb ik het haar al 2 dagen niet gegeven nu omdat ik dus niet zeker weet of het kwaad kan. Ik ga denk ik maar even contact opnemen met de HA of apotheek misschien dat zij me meer kunnen vertellen. Vind het overigens wel raar dat er verder niks over in de bijsluiter staat. En idd Veertje84, zo denk ik er ook over, als ze het niet wil ga ik niet pushen want misschien krijgt ze zo wel een negatieve associatie met eten. Bij het CB zeiden ze ook al dat ik de avondfles eraf moest halen, die heeft ze volgens hun niet nodig. (Wat betreft de flessen voel ik me wat zekerder dan qua vaste voeding omdat ze qua flesjes alles goed aangeeft) Nu drinkt ze 'm elke avond tot de laatste druppel leeg dus ben niet van plan die eraf te doen. In plaats daarvan heb ik de middagfles wat kleiner gemaakt omdat ze die toch al niet leeg drinkt, ben benieuwd wat ze gaan zeggen volgende keer
Ons meisje eet/drinkt: 07.30 fles180+ 1 boterhammetje 10.00 fruit Slapen 12.30 1-1,5 boterham + flesje 15.00 koekje o.i.d. Slapen Ong. 18.00 avond eten + yogurt Rond 19.00 slapen Als ze lekker fruit eet en dan 1-1,5 boterham is dat toch prima! Vind 2-2,5 boterham best veel!