Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien slaat dit nergens op: Is het niet zo dat je in een soort van vicieuze cirkel zit?? Doordat ze 's nachts zo veel drinkt, heeft ze overdag minder honger en doordat ze dus overdag zo weinig eet, heeft ze 's nachts weer honger. Is misschien toch de moeite waard om een te proberen om dit te doorbreken en dus 's nachts om te beginnen gewoon minder geven, uiteindelijk minder schepjes totdat je alleen wat water overhoudt? Zal misschien wel even drama zijn, maar doordat ze dan overdag meer honger krijgt zal ze dan misschien ook meer gaan eten??
Kristel: Tuurlijk slaat dat ergens op Al fijn dat je in ieder geval reageert. Maar dat is natuurlijk ook waar t hele topic omdraait. Ik weet dat ze haar dag en nachtritme omgedraaid heeft (hoewel, echt omgedraaid is t ook weer niet, aangezien ze overdag echt wel dingen eet die ze s nachts niet krijgt) maar weet gewoon even niet hoe we uit die cirkel moeten komen. Moet ik ergens iets toevoegen/ergens iets weglaten? Ja de nachtvoeding moet weg natuurlijk. Maar dat is makkelijk gezegd als je denkt dat je kind s nachts honger heeft omdat ze overdag toch niet genoeg neemt. En Paarse80: je bedoelt die fles van 7.00 laten vervallen...zou kunnen maar op zich drinkt ze daar ook maar heel weinig van dus of dat zoden aan de dijk zou zetten...Kan t wellicht proberen. Ware het niet dat ze gisteravond na de fles van 23 uur om 0.00 wakker werd, toen dacht ik vanzelfsprekend: aju paraplu Dat kan niet al na een uur. Na 5 min huilen viel ze weer in slaap en werd ze om 6.30 weer wakker voor een fles! En ja, daar dronk ze natuurlijk goed van en ookd e rest van de dag heeft ze super gegeten en gedronken. Nu ik weet dat ze overdag zo goed gegeten en gedronken heeft kan ik vannacht ook makkelijker wat strenger zijn en wie weet wordt de cirkel de komende dagen wel doorbroken. Wat denken jullie: gewoon in 1 keer doen, dus toch maar laten huilen met troosten tussendoor of toch afbouwen en fles met minder poeder geven als ze komt? Heel erg bedankt voor t meedenken!
Mijn dochter kreeg in die periode smorgens een fles en s'avonds een papfles. Geen potjes e.d meer gewoon fruit(zakje) en at met de pot mee. Ik zou in ieder geval beginnen die middagfles weg te laten zodat ze meer avondeten binnenkrijgt. S'avonds een papfles met een zwaardere speen zodat ze moe wordt. Heb je al geprobeert haar anders gewoon water te geven s'nachts? Het zou zo langzamerhand idd wel gewenning kunnen zijn dat ze om die vaste tijden wakker wordt voor "iets" (in dit geval de fles). Je moet dat proberen te doorbreken, heb ik hier ook gehad, ze kreeg sap s'nachts, nogal dom van mij. Op gegeven moment water gaan geven als ze wakker werd eerste 2 nachten drama maar daarna hebben ze wel door dat het menens is en nu is het klaar ze wordt alleen nog wakker als ze echt dorst heeft vanwege de droge lucht. Zou dus echt proberen even wat weg te halen, waarschijnlijk zal er wel gehuil aan te pas komen maar dan ben je er vanaf.
Wat een hongerlapje . Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Komt ze zelf voor die fles van elf uur of maken jullie haar wakker? Als je haar wakker maakt zou je haar uit haar diepe slaap kunnen halen waardoor ze de rest van de nacht minder goed slaapt. In dat geval zou ik proberen om die fles niet meer te geven en af te wachten wanneer ze zelf komt. Wie weet helpt het.
Ratatosk: was inderdaad al geopperd, maar mijn antwoord daarop was dat ze eigenlijk altijd uit zichzelf wakker wordt tegen twaalven. Om dat voor te zijn maak ik haar inderdaad wakker omdat ik anders 2 keer uit mijn slaap word gehaald ipv 1 keer. Ik heb t echt een aantal weken geprobeerd en ze kwam standaard rond 23.30/24.00. Die fles van 23 uur houd ik er dus liever nog even in, als ik maar van die van 3 uur verlost ben. Inderdaad wat je voorgangster al schreef: toch maar gewoon niet meer geven, al weet ik dat dat hele zware nachten zullen worden...
Wat fijn dat ze een nacht goed geslapen heeft. Hoe is het afgelopen nacht gegaan? Ik hoop dat het doorzet. En tja laten huilen, als ze écht honger heeft blijft ze echt doorhuilen/krijsen. Succes en doe wat je goed lijkt. Hou je ons hier op de hoogte?
Ben wel benieuwd hoe het is gegaan? Houdt er wel rekening mee dat ze wel een uurtje of 2(of langer) kan volhouden s'nachts om toch die fles te krijgen omdat ze het al zo gewend is..
Mijn dochter heeft ook vaak om 4 of 5 uur al een fles, dan geef ik haar om 7u een boterham ipv nog een fles. Misschien is dat nog een idee? (Ook om 23.00 nog vaak een fles ) Het komt ooit goed, maar wanneer!?!
De afgelopen week kwam ze weer trouw rond 3 uur, eergisteren ineens wel een keer of 4!!!! En afgelopen nacht kwam ze niet, pas om6.30. Wie weet was eergisteren wel een laatste opleving, nog even storm voor de stilte.... Nou moet ik wel zeggen dat ze er gisteren een stuk later in lag dan normaal, 20.30 omdat we uit eten waren, waarschijnlijk was ze daaardoor zo moe dat ze doorsliep ( nog wel een fles gegeven om23.30). Misschien is dat de oplossing: later naar bed doen zodat ze een stuk moeier is...maar dat voelt een beetje ontaard, haha. Dreumesmama: dat zou ook kunnen, maar ik wil haar Juist overdag veel melk aanbieden zodat ik zeker weet dat ze overdag genoeg krijgt hiervan en ze t dus eigenlijk 's nachts niet meer nodig heeft, in de hoop dat ze dan niet meer komt. Maar nogmaals: er zal toch ook veel gewenning bij zitten
Hey Riekje "Ware het niet dat ze gisteravond na de fles van 23 uur om 0.00 wakker werd, toen dacht ik vanzelfsprekend: aju paraplu Dat kan niet al na een uur. Na 5 min huilen viel ze weer in slaap en werd ze om 6.30 weer wakker voor een fles! En ja, daar dronk ze natuurlijk goed van en ookd e rest van de dag heeft ze super gegeten en gedronken. Nu ik weet dat ze overdag zo goed gegeten en gedronken heeft kan ik vannacht ook makkelijker wat strenger zijn en wie weet wordt de cirkel de komende dagen wel doorbroken. Wat denken jullie: gewoon in 1 keer doen, dus toch maar laten huilen met troosten tussendoor of toch afbouwen en fles met minder poeder geven als ze komt?" Ik heb BV gegeven tot en met 13 mnd, en de nachtvoedingen waren hier idd ook gewenning. Op een gegeven moment ook zo'n aju paraplu moment gehad en idd na 5 of 10 min (heel hard) huilen gaan slapen. Zo nog een keer dezelfde nacht en sindsdien, slaapt ie door! Over het algemeen dan. Hij wordt heus nog wel eens wakker en wil dan troost, kroelen we (soms wel heel lang) en terug in bed. Een fles zou 'ie dan ook leegdrinken, maar das echt niet van de honger
Hoi Riekje! Ik hoop voor je dat het doorzet. Waarom ben je een ontaarde moeder als je je kind wat later naar bed laat gaan? Onze dochter gaat al heel lang tussen half 8 en acht naar bed, terwijl veel kindjes om 7 uur er echt wel in liggen. Ieder kindje heeft een ander ritme waar hij/zij het het beste op doet. @nachtvoeding: Ik denk ook dat het voor een groot deel gewenning is. Het beste zou zijn om het gewoon af te schaffen die nachtvoeding, maar daar moet je wel zelf achter staan. En nodig hebben. Het is toch niet zo dat je haar alle voedsel ontneemt? Een keer met heel veel honger 's ochtends wakker worden is echt niet erg hoor. Mss dat dan het kwartje snel valt dat ze moet zorgen dat ze voldoende binnen krijgt op de momenten dat ze het aangeboden krijgt. Waar je ook voor kiest, het komt uiteindelijk altijd goed. Succes! MissSporty. P.S. En ik weet hoe lastig het is. Wij zijn momenteel ook in training. Hier ook eentje (7 maand) die het heel gezellig vind 's nachts en denkt dat ie van zijn graadje gaat vallen zonder fles 's nachts. Maar het gaat nu al bijna goed.
Loekie: Wel fijn voor jullie zeg, dat ie nu grotendeels doorslaapt. Maar 5-10 minuten huilen, dat valt op zich best mee... Dat zou ik ook nog wel vol kunnen houden. Heb alleen t idee dat zij t niet zo snel zal opgeven. Miss Sporty: met ontaard bedoel ik vooral dat ik t tegennatuurlijk vind om haar langer op te houden terwijl ik zie dat ze al moe is. Dat rekken voelt niet goed, wil haar gewoon naar bed doen als ik zie dat ze moe is. Maar soms, na een etentje bijv, als t wat later wordt, werkt dat wel in ons voordeel. Maar om t thuis toe te passen vind ik moeilijker. En hoe gaat jullie training in zijn werk? Gewoon laten huilen of afbouwen?
Ik heb alleen je openingspost gelezen, en in mijn idee gaat het zeker niet altijd zomaar vanzelf over. Ons meisje krijgt weliswaar nog bv, maar als ik een periode weer 's nachts heb gevoed (ziek bijv), moet het altijd weer afgebouwd worden. Wij doen dat als volgt: - er snel heen als ze wakker wordt en huilt, en troosten, zeggen dat we niet meer gaan drinken omdat het nacht is, dat iedereen slaapt, etc. - als ze erg overstuur is even naar buiten kijken bijv, zie maar, het is donker, iedereen slaapt. - terugleggen, ook als ze erg boos wordt. Vaak slaapt ze dan binnen 5 minuutjes weer. Als ze echt boos is en blijft en dus langer huilt gaan we na 2 minuutjes weer terug, recht leggen en stellig zeggen dat ze lekker moet gaan slapen. Daarna na 5 en daarna na 10 minuutjes. Het is soms 2 maar meestal maar 1 nacht drama. Daarna wordt ze nog een aantal nachten wel wakker maar gaat na stap 1 gewoon lekker slapen, en daarna slaapt ze door. (Tot ze weer ziek is, een sprongetje, of ik te moe ben en haar weer ga voeden 's nachts etc, helaas gebeurt dat hier tot nu toe steeds weer.) Overigens heb ik dat afbouwen zelf pas voor het eerst na haar verjaardag gedaan. Ze at toen ook wat meer, en werd zo groot, dat ik dacht dat ze zonder de bv 's nachts moest kunnen.