Ik ben 35 jaar en zwanger van mijn derde kindje, nu 14 weken. er is een vergroot blaasje gevonden en zegt de gyn dat ik een vruchtwaterpunctie moet doen omdat ik 20%kans heb op n chromossomafwijking, wie had dit ook en kwam het toch goed?? ze denkt niet aan down, want heeft neusbeentje en nekplooi was maar 1.0mm..trouwens kindje met down zou van harte welkom zijn. ik word gek van dat gestresde gedoen van de gyn, ik heb goed gesprek met huisarts gehad en die vind de bevindingen wel mee vallen, en maakt zich geen zorgen aangezien erst van het kindje helemaal prima is, hij heeft ook echoapparaat, echter zegt de gyn ik neem niks aan van de huisarts. wie herkent zich in 20% kans??
Heb je niet een gewone combinatietest gehad? Want 'een vergroot blaasje' dat zegt mij eigenlijk niks. Hoe/waar is dat vastgesteld? In verband met mijn leeftijd (35+) heb ik beide zwangerschappen een combitest laten doen, dus nekplooimeting+bloedonderzoek, en beide keren kwam daar gelukkig een heel kleine kans op chromosoomafwijkingen uit (1 op 5000 bij oudste, 1 op 1200 bij jongste, geloof ik). Als daar een kans van 1 op 5 uit was gekomen, zou ik inderdaad een vruchtwaterpunctie hebben laten doen. Maar dan wel op basis van een echte berekening, en niet op basis van alleen maar 'een vergroot blaasje'. Verder vind ik het onprofessioneel overkomen van je gyn dat die zo afgeeft op je huisarts.
Hai, nee heb geen combi laten doen,omdat bij ons een kindje met down welkom was. maar omdat de gyn waar ik liep een cyste bij de navelstreng ontdekte stuurde zij me door naar n prof dr witters om dat verder te laten onderzoeken, die constateerde een blaas van 10 mm..ik zou morgen eigenlijk n vlokkentest krijgen maar doordat de huisarts eigenlijk zei ik zie geen probleem, heb ik deze wegens de kans op miskraam afgezegd, ik kreeg dr witters aan de lijn en die zei het chromossomonderzoek moet zowiezo gebeuren want je hebt verhoogde kans van 20%..ik word gek van de onzekerheid die ze daar mee afgeven. en als ik vraag waar ze dan aan denkt zegt ze kan van niets zijn tot niet levensvatbaar en thats it wat je meegedeeld krijg, alsof je geen baas meer bent over je eigen lichaam en baby
Wat vreselijk balen zeg, dat die dr zo onduidelijk is in het verstrekken van informatie. Daar kun je zo'n belangrijke beslissing toch niet op baseren? Misschien kun je via haar assistente laten weten dat je toch echt meer wilt weten voordat je besluit tot verder onderzoek? Er moet sowieso helemaal niets, als jij dat niet wilt. De echoapparatuur die ze in het zkh hebben zal wel veel nauwkeuriger zijn dan die van je huisarts, dus het kan best zijn dat ze iets anders kunnen zien.
Helaas hier een slechte ervaring met die 20%kans.... maar moet er wel meteen bij zeggen dat de nekplooi 4,5 mm was en er was een verkort neusbeentje.... en hier bleek ons zoontje dus trisomie18 te hebben. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.
Bij ons werden bij de 20 weken echo in het UMCG 2 softmarkers gezien, dat zijn aanwijzingen dat er misschien sprake is van een chromosonale afwijking. Onze dochter had vergrote nierbekkens en 2 vaten in de navelstreng. Bij ons werd ook een punctie geadviseerd maar wij hebben het vanwege de kans op MK niet gedaan. Zoals ik het lees is een vergrootte blaas ook een softmarker en ze zullen je leeftijd daar ook wel bij nemen. Ik zou vragen om echo's de komende tijd want alles kan fluctueren, misschien is over 2 weken de blaas weer normaal. Onze dochter had uiteindelijk helemaal niets namelijk en tegen het einde van de zwangerschap waren de nierbekkens bijna op "normaal" formaat. daarbij heb je met een vlokkentest meer kans op een MK als ene vruchtwaterpunctie. Ik denk dat als ik jou was ik voor een second opinion zou gaan
Dank je voor je reactie, ik wil eigenlijk ook helemaal geen punctie of andere ellende, maar die prof die zet vreselijk haar wil door, word er niet goed van, jou idee voor second opion daar had ik nog niet aan gedacht, ja heb me huisarts er is allemaal na laten ijken en die dacht er ook anders over en maakte zich niet zoveel zorgen, softmakers had ik nog niets van gehoord. ben blij voor je dat bij jou alles goed verlopen is, die gedachten dat het hier goed zit heb ik ook wel, en mijn man ook, wil dit kindje voor geen goud kwijt en zo graag hebben, wat zijn precies softmakers?/ kun je me daar meer over vertellen. en ik ga morgen is de ziektekostenverzekraar bellen of ik n second opion mag, bedankt voor je goeie tip!!!
Vandaag ander ziekenhuis gebeld, situatie uitgelegd en die vonden het heel erg wat er gebeurt was, en dat ze me zo n angst heeft bezorgd, ik kan vrijdag al te recht bij hun, ze heeft me er tussen gezet..eindelijk een ander die gaat kijken, en vanuit daar zie ik dan wel verder. ik heb steeds meer het gevoel dat het gewoon goed zit met het kindje..en ik wil genieten van mijn laatste zwangerschap..
Wat goed van je! Je hebt groot gelijk dat je een second opinion vraagt, en hopelijk gaan ze hier wat gevoeliger met je om. Ik hoop dat je gevoel gelijk heeft, en dat je gauw enorm kunt genieten van je laatste zwangerschap!
soft markers zijn overigens aanwijzingen dat er wellicht iets niet goed is met het kindje. ze geven geen zekerheid (bijvoorbeeld iets met dat neusbotje: dat komt veel voor bij kinderen met down, maar niet alle down-kinderen hebben dat, en er zijn ook kinderen zonder down die dat wel hebben), maar de kans is dan wel wat groter dat er iets is.
oke, dat is ff wat duidelijker, ik vraag me af hoe ernstig alleen n vergroot blaasje is, ik heb eigenlijk weinig behoefte aan die puncties, ik wil het risico op miskraam gewoon niet lopen...en nogmaals verders is alles helemaal goed aan die kleine..ik ben heel benieuwd vrijdag
Wat goed dat je al zo snel ergens anders terecht kan, sommige artsen zijn nu eenmaal helemaal gek van onderzoeken. Ik denk dat ze je vrijdag ook wel meer kunnen vertellen, een vergrote blaas zal aanleiding zijn dat ze je onder controle houden om bijvoorbeeld te kijken of het vruchtwater qua hoeveelheden goed blijft en of de baby goed blijft plassen in de buik. Als je uiteindelijk wel zekerheid wil hebben over of er sprake is van een afwijking of niet dan zou ik de vwp zo laat mogelijk doen (als je dat als wil) hoe later hoe minder risico. Ik heb ook wel eens gehoord dat ze het deden in week 34, zodat de artsen en ouders goed voorbereid waren op eventuele complicaties na de bevalling.
ja dat is inderdaad heel fijn, mijn verhaal aan het ziekenhuis daar gedaan en die vonden het verschrikkelijk dat ze me zoveel angst aangejaagd had..die prof in belgie zei alsof het niks was..och het zou kunnen zijn dat het kindje niet levensvatbaar is of doodgeboren word..nou vind dan je rust nog maar is op n goede afloop...vandaar dat mijn man aanraden de papieren van de bevindingen op te pakken en naar de huisarts te gaan, en die zag geen verontrusting erin..ik hoop de gyn volgende week ook niet...ik zelf voel dat het goed zit, en heb gewoon goede hoop..ik weet ook wel dat ik met 35 een iets hogere kans loop, maar aangezien het kindje het verder prima doet en op schema loopt..lijkt mij het allemaal wel mee te vallen, echter is me gewoon enorme angst aan gepraat en was ik de hele moed verloren, en dacht ik echt dat het over en uit was. thanks allemaal voor jullie verhaaltjes