Ik ben een beetje gefrustreerd. Ik heb PCOS en sinds juni vorig jaar begonnen met Clomid. Na 4 maanden clomid en 2 keer een negatieve samenlevingstest, zijn we gestart met IUI. Inmiddels heb ik 6 mislukte IUI's gehad en heb ik twee rondes moeten overslaan ivm cyste/vakantie. Ik heb destijds aan de fertiliteitsarts gevraagd hoe vaak we nog IUI krijgen, want ik begon de moed een beetje te verliezen. Zij gaf toen aan dat ik nog 6 keer IUI krijg met de nieuwe medicijnen (Puregon). Dan kom ik uit op in totaal 10 IUI's. De arts gaf aan dat er bezuinigd moet worden in Nederland en dat er daardoor niet te snel overgestapt mag worden naar IVF, anders worden er in de toekomst nog maar 2 of zelfs maar 1 IVF poging vergoed. Dat wil ik natuurlijk niet, dus als dat het beleid in Nederland is, dan is het zo. Maar nu lees ik nog altijd op verschillende forums dat veel vrouwen na 6 IUI's mogen overstappen op IVF. Ik heb nog weinig vertrouwen in IUI na 6 mislukte pogingen. Iedere keer heb ik netjes 1 follikel en het zaad van mijn man is perfect (80 miljoen/ 145 miljoen) en toch lukt het steeds niet. Daarnaast heb ik gelezen dat het weinig zin heeft om na 6 mislukte pogingen nog met IUI door te gaan. Ik ben dus echt de IUI-pogingen aan het uitzitten totdat ik eindelijk aan IVF mag beginnen. Ik begrijp heus wel dat het IVF-traject geen pretje is, maar de kansen worden dan wel groter. Het frustreert me dat andere ziekenhuizen wel gewoon na 6 IUI's overstappen op IVF. Waarom lijkt mijn ziekenhuis de enige te zijn die langer doorgaat? Wat zouden jullie doen? Aandringen op IVF? Een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis? Doorgaan met IUI? Zijn er vrouwen die na een 6e IUI poging nog zwanger zijn geraakt door middel van IUI? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoi, ik ben zelf na 2 pogingen overgaan op icsi maar het zaad was niet goed. Wil je alleen wel meegeven dat je goed moet kijken hoe je verzekerd bent. Sommige zorgverzekeringen vergoeden onbeperkt iui maar er zijn er ook bij die er maar 6 vergoeden! Een second opinion kan nooit geen kwaad! Succes meid
Iui wordt vanuit de basisverzekering onbeperkt vergoed, bij welke verzekeraar je zit maakt dus niet uit. Ik van 10x iui wel erg veel . Mijn ziekenhuis doet er max 4.
Mijn ziekenhuis doet er max 6. Statistisch gezien wordt de kans na 6 x een stuk kleiner dat het nog lukt. Dat zal dan wel uit onderzoek o.i.d. gebleken zijn. 10 x is wel erg vaak vergeleken met wat de meeste ziekenhuizen doen.
Hier destijds na 6 IUI's doorverwezen voor IVF. Ivm de wachtlijst voor IVF zijn wij echter tot de maand van IVF doorgegaan met IUI. In totaal 11 mislukte IUI's gehad.
IUI moest ik overslaan, in verband dat mijn vriend slechte zwemmers heeft. Jouw man heeft goede zwemmers. Dokters kunnen nog niet bepalen... Ik denk dat ze je stap voor stap met de medicijnen volgorde en dat je hun moet wijze moet behouden. Gewoon irritant door zeuren, heeft mijn zus ook gedaan.
Hier hetzelfde als bij Be Happy. Na zes keer IUI hebben we de intake voor IVF gehad. De wachtlijst was 6 maanden. In de tussentijd mochten we doorgaan met de IUI-behandelingen, dan was er in ieder geval nog steeds een kleine kans op een zwangerschap. Uiteindelijk zijn we op 10 keer IUI uitgekomen. Helaas geen zwangerschap, maar we hadden zelf ook al heel sterk het gevoel dat er bij de bevruchting of innesteling iets mis ging (drie keer vroege miskraam gehad). Na de eerste IVF-behandeling bleek ons gevoel juist: Er was geen bevruchting. En daarbij speelden ook PCOS en een verminderde zaadkwaliteit (wel ruim voldoende voor IUI). Overgestapt op ICSI en dat had gelukkig meteen resultaat. Ik snap je gevoel wel, maar je moet je realiseren dat IVF/ICSI het eindstation is. Je schrijft dat de zaadkwaliteit goed is en dat je een goede eisprong hebt. Er is dus zeker kans op een zwangerschap. De kans is echt niet kleiner na zes keer IUI. Het is alleen zo dat artsen ervan uitgaan dat er misschien iets anders speelt als je na zes keer IUI nog niet zwanger bent. En dat daarom de kans op een zwangerschap als kleiner beschouwd wordt. Ik weet niet of er een wachtlijst voor IVF is in jullie ziekenhuis? Als die er is, zou je kunnen vragen of je nu al voor de intake en op de lijst mag. En dan in de tussentijd de IUI-behandelingen afmaken. Succes!
Ons ziekenhuis doet max 6x IUI voordat ze overstappen naar IVF. Toch zijn ze bij ons na 3x IUI al overgestapt naar de IVF omdat ze door hadden dat IUI het niet leek te zijn voor ons en wij zelf het idee hadden dat we met IVF verder zouden kunnen komen. Gelukkig was onze arts het daar mee eens! En dit bleek een goede stap, bij de 1e IVF behandeling gelijk raak en inmiddels alweer 37 weken zwanger van ons wondertje. Zou het dus zeker bespreekbaar maken, je hebt zelf ook nog wel wat te zeggen over je lichaam hoor! Succes!
Bij mij was IUI poging 8 raak. Heb er 4 gehad in eigen cyclus en 4 met hormonen. IUI 8 was de laatste. Als deze niet gelukt was waren we het IVF traject ingegaan.
Bedankt voor jullie reacties. Mocht deze ronde weer niet zijn gelukt, ga ik het bespreekbaar maken. Ik heb geen idee of er een wachtlijst is voor IVF. Als dat zo is, ga ik in ieder geval aandringen om dit proces alvast op te starten.
Ik heb 10x IUI gehad, en ze wilden zelfs tot aan 13x gaan. Het speelt wel mee dat ik in de 4e IUI een keer zwanger ben geraakt. Ze zijn daarna opnieuw gaan tellen. Het is denk ik waar je voor jezelf de grens legt.. bij ons hebben ze gezegd dat de kans met IVF net zo groot is als met IUI, omdat ik goede eitjes heb, en mijn vriend redelijke zaadcellen. Maar jij hebt ook PCOS en daarbij 2 verkeerde samenlevingstesten, dus in jouw geval zou ik ook eerder IVF willen doen. Al die teleurstellingen met IUI zijn ook zwaar, dat vergeten ze in het ziekenhuis vaak !! Voordat je met IVF kunt starten kan je wel uitgaan van ongeveer 2 maanden. Ze doen ook nog eerst onderzoeken etc. Sommige ziekenhuizen hebben een langere wachttijd.