Tegen zichzelf praten

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 28 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.567
    3.068
    113
    Onze jongste heeft altijd al een goede fantasiewereld gehad, maar we merken dat hij steeds meer tegen zichzelf praat (hardop).
    Het is voor ons niet altijd verstaanbaar.
    Het is vaak bij speelmomenten of in de speeltuin. Hij loopt er dan een beetje verloren bij en heeft een heel verhaal tegen zichzelf. Loopt er dan een beetje verloren bij en zit in zijn eigen wereldje.
    Ook tijdens voetbal heeft hij dit bijv.

Is dit normaal gedrag?
    Beetje rare vraag misschien, de andere 2 deden dit nooit maar hadden ook weinig/geen fantasiespel.
    Man denkt dat het "afwijkend" gedrag is, omdat het gewoon steeds meer voorkomt.

2. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.711
    3.165
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier als ze in dr fantasiewereld zit doet ze dat niet. Ze praat wel tegen haar poppen, tegen haar telefoon (oma bellen), gaat naar de winkel (de muur:roflmao:) en vraagt ons dan wat we willen of verteld ons wat ze koopt.

Hier dus geen verhalen tegen zichzelf maar ik weet niet of dat echt heel afwijkend is. Misschien heeft hij wel een denkbeeldig vriendje? Wat bij jonge kinderen heel normaal is.

3. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.196
    1.395
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier heeft dochter dat ook wel gehad, in die mate hardop dat buurjongetje vroeg wie ze te spelen had :D
    Hoewel ze het soms (volgens mij) nog steeds wel doet valt het me eigenlijk ook niet echt meer op... gebeurd overigens niet meer met dat volume :D
    Afwijkend geen idee, zolang ze ook gewoon met 'echte' vriendjes speelt en ze er niet mee gepest word is het wat mij betreft geen probleem :)

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.460
    10.383
    113
    Geen idee. Die van ons is ook uit 2014 en praat altijd. :roflmao:

Soms het idee dat hij stilte op wil vullen. Hij denkt ook hard op maar alleen tijdens spel.

Overigens praat hij niet echt met de poppen hij is de verteller. Altijd al gedaan. Als of hij een boek voorleest:)

MamaChantal vindt dit leuk.
  5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.567
    3.068
    113
    Nee geen denkbeeldig vriendje.
    Hij heeft echt gewoon een heel verhaal tegen niemand :roflmao:

Gepest volgensmij niet, iedereen wilt altijd met hem spelen juist door zijn fantasie :)

Maar vallen gewoon steeds meer dingen op aan zijn gedrag:)
    Man vond dit wel opvallend omdat dit dus steeds meer gebeurd. Is hij een wedstrijd aan het voetballen en hij zit in zijn dromerige wereldje, loopt een beetje in zijn eentje op het veld en kan je nog moeilijk contact mee krijgen bijv:rolleyes:

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.567
    3.068
    113
    Haha hij praat ook echt altijd:roflmao:

owly vindt dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.460
    10.383
    113
    Wij hebben een radio die op stand-by staat. Er is ook een verschil wanneer ze hardop denken en doen als of er onzichtbare vriendjes zijn en vragen stellen en zelf antwoord op geven.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.183
    113
    L doet het tijdens het spelen alsof ze vlogs opneemt (dr eigen verklaring) en als ze boos is en huilend weg stormt naar dr kamer..

9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.543
    8.502
    113
    Ik had dat zelf als kind en betrap mezelf er regelmatig op dat ik dat nu ook nog regelmatig doe :oops:

Lies1611 vindt dit leuk.
  10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.863
    113
    Vrouw
    Thuis
    Maak dan gewoon een afspraak met de huisarts om dit te bespreken.

Hier hebben de oudste twee ook autisme (en nog wel meer) en dus letten we bij onze jongste ook extra goed op (te veel eigenlijk, je snapt wat ik bedoel).

En als ik me echt zorgen zou maken, zoals je man dat blijkbaar doet, dan zou ik dit toch even met de huisarts bespreken. Gewoon, voor je eigen geruststelling.

Indiana vindt dit leuk.
  11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.567
    3.068
    113
    Hij heeft veel dingen die overeenkomen met autisme, mede door zijn Sensorische integratiestoornis. Tot nu toe zijn het altijd opzichzelf staande dingen geweest (si stoornis, slecht slapen, beperkt eten) en dat afsluiten was dus eerder altijd bij overprikkeling.
    Nu is er op die momenten geen sprake van onder/over prikkeling. Vandaar ook de vraag of dit gewoon normaal kindergedrag is of toch dan mogelijk weer richting Ass wijst.

Tot nu toe komt hij goed mee en ervaren we geen problemen waardoor hij eventueel getest zou moeten worden.
    Het is meer gewoon opvallend gedrag.

Deel Deze Pagina