op vrijwel alle sauzen staat: na opening gekoeld bewaren. Wist het eerst ook niet, maar vanaf dat ik het weet zet ik ze voortaan in de koelkast hier precies dezelfde schoonouders. Hebben ook rustig sausjes staan die jaren geleden al over de datum waren. Ook melk laten zei weken over de datum staan en zeggen dan " nu is het lekkere harde karnemelk voor de katten" echt shocking!! Sinds ik tijdens mijn zwangerschap een voedselvergiftiging heb opgelopen ben ik nog stricter geworden qua datums.
Hier staan de sausjes in de koelkast, zeker als ze open zijn. Tis iets van de oudere generatie denk ik want bij mijn ouders moet je ook opletten, op de sausjes dan vooral ook. Het kan wel lang aan hoor maar 3,5 jaar is wel errug lang
Mayo en curry hoeft toch helemaal niet in de koelkast Knoflook, cocktail sausjes, en dergelijke wel. In cafetaria staan de pompen mayo op de toonbank, en als ze een elektrisch systeem hebben, dan staan de emmers mayo ook niet gekoeld, maar gewoon om t hoekje, achterin de keuken. Gekoeld bewaren, en koel en donker zit een verschil in. Koel en donker is ook je keukenkastje..... Maar om ontopic te komen: Wat enorm vies zeg! Vraag me af hoe zoiets toch kan? Ik zou not ammused zijn, vooral als ik er met mn kindje mee zou moeten eten. Ik zou t proberen aan te kaarten, misschien is ze er zich niet bewust van? Tenminste dat hoop ik..........
Oef 3,5 jaar, wel erg lang ja. Je kunt het toch gewoon zeggen dat het niet meer goed is. Desnoods met een lolletje. Over sauzen in de koelkast, bij de frietzaak staan de sauzen toch ook niet gekoeld? Hier gaan ze wel de koelkast in, vroeg het me ineens af.
Hahaha, wat een verhalen.... Nou, ik ben dus niet de enige die tegen dit probleem aanloopt. Ik weet eigenlijk niet of mijn schoonmoeder het zelf door heeft. Maar je zou toch zeggen dat als het seizoen afgelopen is, en ze de caravan weer gaat stallen, dat je dan alle voedingsmiddelen er uit haalt en mee naar huis neemt. Maar volgens mij laat zij het gewoon lekker de hele winter in de caravan staan en eet ze er het seizoen erna weer van. Ieuwwwwwww........
Oh gatver de gatver, krijg hier af en toe gewoon kokhals nijgingen. Schimmel eraf scheppen en sausjes jaren over de datum. Wat dat betreft ben ik echt een miepert. Maar als ik dat bij mijn schoonouders op tafel zie staan, zou ik net doen of ik het wil gebruiken en dat mijn oog ineens op de datum valt en dan gewoon zeggen oh gatver deze is al jaren over de datum, heb je een nieuwe fles? Zal deze gelijk even weg gooien.
gatverdamme, sommige verhalen zit ik echt vol afgrijzen te lezen. bij mij staan alle sausjes in de koelkast en wij eten en drinken absoluut geen dingen die over datum zijn! het idee alleen al maakt me k*tsmisselijk...
Herkenbaar! En dan zeggen die mensen; vroeger stond ook nergens een datum op --> ja dus?? die hebben ze er in de tussentijd niet voor niets op gezet!
mijn vriend zei gelijk: "Tja, dan mogen ze je misschien niet zo " Wij hebben dat ook regelmatig gehad bij mijn grootouders, in 2000 een sausje van '96, dat moet je dus niet meer doen. Maar een paar maanden over datum kan echt best wel!
Bij schimmel gaat het hier wel meteen de vuilnisbak in. Niets afschrappen... gatver. Maar van de meeste dingen kijk ik eerst of het goed is. Ik ga niet af op houdbaarheidsdata maar op geur, smaak en kleur etc. Is 1 van de drie niet zoals ik het graag zou willen zien, proeven of ruiken... dan is het snel vuilnisbak een gewillige afnemer. Sausjes, op mosterd na, bewaar ik allemaal in de koelkast btw.
mayo sausjes altijd in de koelkast. Maar drie en half jaar het had met stiefvader kunnen zijn daar let ik ook altijd op de datum en is ook van een oudere generatie hij is 67 Komt uit een kindertehuis en heeft geleerd eten endergelijk gooien we nooit weg Mijn opa.s en oma.s waren ook zo die hebben de oorlog mee gemaakt en die hebben honger geleden iets weg gooien geen haar op hun hoofd die er aandacht. We zouden ook eens honger moeten hebben zo als zij dat mee gemaakt hebben wedden dat we onze mentaliteit veranderd of dat we minder kies keurig worden. maar 3 jaar over datum dat vind ik ook extreem. Het lijkt er op dat ze die dingen weinig gebruiken geef ze de tip om die kleine tube.s te kopen zo dat ze nooit te veel er van in huis hebben en het sneller op gaat.
Ik heb altijd sausjes op reserve staan. Zo lang ze nog niet open zijn geweest hoeven ze niet in de koelkast maar van zodra er iets open is dan gaat het in de koelkast. En ik controleer best vaak op houdbaarheid. Een paar dagen maak ik me meestal ook niet druk om. Maanden of jaren zal hier zelden tot nooit voorkomen. Het hangt er ook vanaf wat het precies is dat over datum gaat. Pasta (zonder saus dan) en gedroogde producten durf ik wel eens wat langer te houden maar 'natte' producten dan weer niet. Zo heb ik ook altijd geleerd om geen blikken te gebruiken met deuken in. Nou moet je hier soms eens gaan winkelen, amper een deukvrij blik te vinden. Dus als het maar een klein deukje is dan koop ik het wel maar zal dan enkel kopen wat ik dezelfde week nog gebruik en geen voorraad aanleggen.
Sauzen ed die over datum zijn zou ik ook niet meer eten. Dat lijkt me echt zo ongezond. Ik ken ook zo iemand. Bij mij in de familie. Heb er ook wel eens wat van gezegd, maar volgens mij wordt er dan gedacht dat ik niet zo moet zeiken. Weet ook zeker dat ze mij een zeur vinden. Maar die persoon rookte ook altijd tijdens het eten koken. Hing ze daar met de sigaret boven de pannen. Gelukkig is ze nu gestopt met roken. Maar andere voorbeeldjes: Vlees onafgedekt in de koelkast. Zelfgemaakte sausjes/salade zonder folie afgedekt in de koelkast. Kattenbak schoonmaken en daarna geen handen wassen (of als ze zelf naar de wc is geweest). Maar wat ik helemaal smerig vind: 's ochtends wordt daar een emmer met water in de gang gezet met een mop erin. Als er dan iets geknoeid is of de hond/kat heeft iets ranzigs achtergelaten op de vloer dan wordt dat gelijk schoongemaakt. Maar die emmer met water wordt de hele dag doorgebruikt. Met hetzelfde water erin. Bah bah bah bah bah bah.
hier heb ik de sausjes wel altijd in de koelkast staan, bij mijn ouders staan ze in de (koele) kelder en dat vind ik ook geen probleem. Maar als iets over datum is eet ik dit dus echt NIET en ik zeg daar ook zeker wat van! Al is het maar een week dan vind ik het al echt niet meer prettig om te eten! bah bah bah
3,5 jaar, ieeuwww Zelf ben ik absoluut niet moeilijk in als iets wat over datum is, maar er zijn grenzen.
Ten minste houdbaar tot is toch tot op dat moment kan de kwaliteit gewaarborgd worden en daarna loopt het waarschijnlijk terug? Melk enzo (karnemelk, vla, yoghurt) is niet bedorven op het moment dat die datum word bereikt (mits natuurlijk goed gekoeld bewaard enzovoorts) even ruiken, dan proeven, als het goed smaakt en ruikt kan het een dagje na de datum ook nog wel hoor! (moet natuurlijk niet een week alter nog proberen, dan gaat het hier linea recta de vuilbak in!) te gebruiken tot betekend: weggooien zodra de datum is bereikt, kan zeer snel heel ernstig bederven. Sausjes die open zijn horen trouwens wel in de koelkast... zolang ze dicht zijn staan ze hier in de voorraadkast (voorkomt dat lief 3 dezelfde sausjes tegelijk opend :S) Ma goed, curry die al 3,5 jaar na de tht datum is lijkt me inderdaad te ranzig voor woorden, vooral als hij dan nog goed eetbaar is, ik wil niet weten hoeveel conserveermiddelen en andere troep er dan in zit!
Mijn ouders en schoonouders hebben er allebei een handje van. Vooral ongekoelde sausjes van een jaar oud.. 3,5 jaar vind ik wel heel ernstig trouwens.. Die dingen eet ik gewoon niet, en geef ik niet aan mijn kind. Maar meestal help ik wel met tafel dekken. Als ik het dan zie, zeg ik nochalant "eten jullie deze nog, dit is al een jaar over datum, straks krijgt u nog buikpijn". Meestal krijg ik dan wel een oke om het in de prullenbak te gooien. Maar met dingen als vlees/vis/groente zijn ze wel precies. Alleen die sausjes, pakken sap en andere potjes willen nog weleens over datum gaan..
Belangrijker om naar te kijken dan de tht is of iets nog goed ruikt en niet beschimmeld is. Die tht is namelijk niet voor niks tenminste houdbaar tot. Kan dus langer houdbaar zijn! 3,5 jaar over datum is trouwens wel heel extreem en dat zou ik ook niet eten. Maar niet-vers-artikelen die een paar weken over de datum zijn? Ik kijk gewoon hoe het eruit ziet. Geen droge ranzige korsten? Geen schimmel, geen rare luchtjes? Niet uitgedroogd of keihard? Dan kun je het nog eten dus. Bij verswaren houd ik wel altijd de houdbaarheidsdatum aan, ZEKER bij vlees en zalm. Heb ooit een keer vreselijk lopen kotsen toen ik een restje zalm 2 dagen nadat ik het gegeten had (en bewaard in de koelkast) opgewarmd en gegeten had: dat was dus al niet goed meer... Zalm gaat hier dus de koelkast in en daags erna gegeten en anders weg.
Er zijn wettelijk 2 manieren waarop fabrikanten de houdbaarheidsdatum aan kunnen geven, vaak worden die gemakshalve allebei THT genoemd. Echter, THT (ten minste houdbaar tot) betekent dat je het na die datum nog kunt gebruiken, maar dat het achteruit gaat in smaak en kwaliteit. Dan kunnen dingen muffig gaan smaken etc. De andere variant is 'niet te gebruiken na' en dan moet je het ook niet meer gebruiken want dan bederft het en is het niet meer goed voor je.