Zwanger en kijken bij opgebaarde overledene

Discussion in 'Gezondheid' started by kiwie, Mar 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kiwie

kiwie Lid

Mar 2, 2009
    11
    0
    0
    Hoi,
    ik ben bijna 8 weken zwanger en gister is de oma van mijn vriend overleden. Vanavond gaan we condoleren en bij oma kijken, zij ligt thuis opgebaard.
    Mijn moeder waarschuwde mij net, zij heeft ooit gehoord dat het slecht is voor een zwangere om een overledene te zien/aan te raken. Ze wist niet of het een fabeltje is.
    Ik ga haar natuurlijk niet aanraken, maar weet iemand of dit klopt? Ik kan er niets over vinden op internet!

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Dat is uiteraard weer zo'n fabeltje. Wat zou jij/je kindje ervan krijgen, vraag ik mij af?
    Toen ik hoogzwanger was ben ik bij een overleden vriend geweest die thuis lag opgebaard. Wij kregen er niks van.

Je kan er niks over vinden op internet omdat het gewoon onzin is ;)

3. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    zeker ooit als excuse gebruikt om niet te kijken.
    als je wil kijk moet je kijken als niet dan niet. doet je ongeboren kindje niks en als je misselijk ben dan mogelijk krijg je meer neiging over te geven maar dat het slecht is nee.. nooit van gehoord!

4. kiwie

kiwie Lid

Mar 2, 2009
    11
    0
    0
    dank je voor de snelle reactie!
    Ik vond het ook al zo raar klinken, dat zou dan bijvoorbeeld ook betekenen dat iemand die in de uitvaartzorg werkt en zwanger is, 9 maanden lang niet kan werken...

5. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    wat dacht je van verpleegkundigers.. die maken ook wel regelmatig met overledenen te maken

6. kiwie

kiwie Lid

Mar 2, 2009
    11
    0
    0
    inderdaad, daar heb je ook gelijk in!
    Ik ben ook niet misselijk dus dat maakt verder niet uit. Ik ga gewoon kijken vanavond!

7. Gezond

Gezond Niet meer actief

Toen ik zwanger was van mijn dochter heb ik voor het eerst naar een overledene gekeken en ik heb ook nog eens een fobie voor dode mensen... En zie daar een gezonde dochter! ;)

Gewoon een fabeltje meid... Kan idd heel goed zijn dat het ooit eens als excuus door iemand is gebruikt om dan niet te hoeven kijken...
    Wat natuurlijk ook meteen onzin is.. want als je niet wilt kijken doe je dat gewoon niet...

Gewoon heen gaan als je wilt... en gewoon kijken als je wilt!

8. Gezond

Gezond Niet meer actief

Of je zal werkzaam zijn in de uitvaartsector! :rolleyes:

9. sinada

sinada Niet meer actief

Ten eerste gecondoleerd

Wij moesten mensen afleggen en dit deed ik ook met zwangere collega's dus nee hoor niks aan de hand gewoon gaan

10. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Mijn schoonvader is overleden toen ik ongeveer 20 weken zwanger was. Ik moet er toch niet aan denken dat ik hem niet had mogen zien. Ik ben dus ook gewoon gegaan.

Sterkte in ieder geval.

11. Ariel

Ariel VIP lid

Mar 8, 2006
    16,482
    0
    0
    Zoetermeer
    Mijn stiefmoeder is overleden toen ik zwanger was. Heb bij het zien van het opgebaarde lichaam denk ik wel iets emotioneler gereageerd dan ik anders had gedaan. Maar heb een gezonde dochter gekregen ;)

12. Rups

Rups Actief lid

Jun 29, 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Ik weet wel dat het bij het hindoeisme verboden is, mijn vriend is hindoe... mijn schoonzus was zwanger van haar eerste en mocht ook niet in de buurt komen van haar vader anders zou er iets met haar kind gebeuren, en ik was ongesteld en mocht ook niet aan mijn schoonvader zitten omdat ik onrein was... er werden thuis in ons huis rituelen gedaan. en ik moest mijn maandverband naar buiten zwiepen en mocht helemaal nergens aankomen :confused: , maar ik geloof er niet zo in hoor.

13. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    wat een interessant topic is dit.... ik wil graag mijn bijzondere ervaring van vorige week met jullie delen.....heb het er al met een aantal mensen over gehad.. en vind het eigenlijk wel fijn hier m,n verhaal neer te kunnen zetten...

ik ben persoonlijk begeleider van een vverstandelijk gehandicapte man die van afgelopen zondag op maandagnacht aan longkanker is overleden...ik werk dus in de zorg maar wel in een setting waarbij wij echt een vervangend gezin nabootsen...ik werd s,nachts gebeld en ben ernaar toe gegaan... zijn zus kwam en ze wilde hem samen met mij de laatste verzorging geven (afleggen dus)....

ik had dat inmiddels 8 keer bij anderen gedaan....zonder enige moeite...

ik kon het niet.... ik kon hem niet aanraken....wilde hem eigenlijk niet zien... ik wilde niet de " dood"bij mijn baby in de buurt... hem afleggen zou betekenen dat mijn buik zijn blote lijf zou raken.....

het was zo raar.... maar dat gevoel zo sterk.... ik merkte dat de familie niet snapte waar ik nu op wachtte.....ik heb ze gezegd dat ik er veel moeite mee had en het de nachtdienst laten doen.... heb aan de tafel binnen gezeten en was blij dat ik de baby voelde....

de adrenaline ging letterlijk gieren toen ik hem voor het eerst zag.... ik weet niet waarom...waarschijnlijk toch een ingebouwd instinct....hormonen? ik ben niet (bij) gelovig.......

het doet me nog steeds veel.....dat gevoel.....

ik kan alleen maar zeggen doe wat goed voeld...

xxxxx jose

14. Nathalie01

Nathalie01 Actief lid

Dec 7, 2008
    419
    0
    0
    Toen ik net zwanger was overleden beide opa's binnen 2 maanden , ik heb ook gekeken en voor zover ik weet is alles nog steeds oke.

Fabel dus !

15. anael2009

anael2009 Actief lid

Nov 26, 2008
    478
    0
    0
    Hoi!

Oom van mijn vriend is een paar weken terug overleden, ben gewoon wezen kijken.. Denk dat het bij sommige religies misschien wel een issue kan zijn..

Kijk gewoon wat je zelf wilt, ik heb er een beetje overheen gekeken, maar ik hou niet zo van wakes.. daarnaast was ik meer bezig met het idee dat we erna naar de mc donalds zouden gaan :oops:

gecondoleert nog!

16. Bri

Bri Niet meer actief

Dit is een kwestie van (bij)geloof, medisch gezien kan er echt niets gebeuren.

17. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Op mijn werk kom ik ook in aanraking met overleden bewoners. Ik heb er geen problemen mee gehad (emotioneel gezien).

Verder denk ik ook niet dat het kwaad kan hoor.

18. Rezah

Rezah Lid

Mar 19, 2009
    56
    0
    0
    Flevoland
    Ik ben tijdens deze zwangerschap ook afscheid wezen nemen van een opgebaarde opa van mijn vriend, plus de begrafenis daarvan. Geloof niet dat er iets mis is met de kleine... ;)

Denk dat het inderdaad eerder religieus/geloofsovertuiging is...

19. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    allereerst gecondoleerd!

Mijn oma is drie weken terug overleden,en daar ben ik ook gewoon heen geweest.Daarna een goede echo gehad,dus denk niet dat het kwaad kan meis!

20. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Mijn opa is een paar weken geleden overleden. Ik heb hem toen gewoon gezien en aangeraakt. En volgens mij is alles nog goed!

Gecondoleerd. En doe gewoon wat jou gevoel je ingeeft.

Share This Page