Gal aanvallen :(

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebeertje, 7 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Ik heb sinds een half jaartje last van galstenen.
    Zo om de 3 maanden ongeveer, de ene keer heb ik het maar een keer heek heftig, de andere keer een week lang een beetje en dan 1keer heel erg.
    De dokter heeft me al die keren weg gestuurd :(
    nu zit het echt in de familie, bijna alle zussen van mijn vader hebben hem al niet meer, en ook een 5tal nichtje zijn al geholpen.
    Nu ben ik vandaag weer bij de dokter geweest omdat ik het weer had en nu willen ze mij na de zwangerschap pas doorsturen.
    Hebben jullie tips voor tot die tijd?

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nee, geen tips!
    Ik kreeg 2 flinke galaanvallen na mijn 2e ks.
    Op de echo niks gevonden dus was ze zeer w.s. toch kwijtgeraakt bij die aanvallen (pfieuw).
    Maar wat doet dat zeer zeg...heel veel succes!

*niet te vet eten!!!*

3. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ja de pijn is echt verschrikkelijk! en idd niet te vet eten, maar daar heb ik zoooooo'n zin in tijdens de zwangerschap :(

4. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    oh ik heb zo met je te doen! pff wat erg zeg, en je mag niet meer dan paracetamol en buscopan hebben ivm de zwangerschap.
    Ik had mijn eerste aanval rond de 13 weken en heb er denk ik een stuk of 9 gehad tot de bevalling aan toe. gelukkig was ie er snel uit.
    Ik werd ook ingeleid omdat het mijn krachten helemaal wegnam.
    Sterkte, ga er achteraan dat ze m zo snel mogelijk gaan verwijderen, want ik denk niet dat t minder zal worden bij je.
    Idd niet te vet eten!

5. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Goed op je eten letten. Gal aanvallen worden vaak veroorzaakt door anders/vet eten.
    Hier heb ik ook geen galblaas meer. Gelukkig maar want die aanvallen zijn killing.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Oh arme jij! Ik heb het ook gehad. Heb 2 maanden met die vreselijke pijnen rondgelopen terwijl de huisarts dacht dat het hyperventilatie was :(
    Goh, wat was ik blij toen eindelijk duidelijk werd waardoor het kwam zeg! Maar ik had ze dagelijks en vrijwel iedere nacht een paar uur.. wat een hel :(

Het enige wat bij mij hielp toen ik het eenmaal wist is dat ik van de vette en pittige producten af moest blijven. Want dan heeft je lichaam meer gal nodig om het af te breken en krijg je sneller last van koliekpijnen.

Sterkte de komende tijd!

7. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    vreselijk hier ook paar per jaar , pff 1000x liever weeen kan ik je zeggen. hier is het steeds een steentje wat erdoor moet is ie erdoor zakt de pijn af maar grrr je bent daarna doodmoe. geen tips heb het niet met vet eten etc komt gewoon zo ineens opzetten

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Oohh zonnebeertje, het is vreselijk. Mijn galblaas is gelukkig verwijderd. Doordat ik niet serieus werd genomen heb ik een jaar met aanvallen getobt.

Tips:
    niet te gekruid eten
    niet te vet
    weinig koffie/caffeine

Info van maag lever darmstichting:
    Tips en adviezen Galstenen - Maag Lever Darm Stichting

Heel veel sterkte, het is echt shit.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Wil je heel veel sterkte wensen.

Ik ben hem in oktober kwijt geraakt god zij dank wat een hel die gal aanvallen. En ook ik dacht eerst dat het tussen me oren zat dus niet.

Laat je neit van het kastje naar de muur sturen met weer een aanval hup naar de Ehbo dan prikken ze gelijk je bloed enz en kijken ze of je lever is aangetast.

Zie dat je zwanger bent:( Hoop dat ze je helpen om zo lang met die aanvallen te moeten leven killing.

Hier begon het zes weken naar mijn ks-bevalling dat was in maart geholpen in oktober dus zes maanden zeker twee drie aanvallen per maand pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.

:(

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat doet echt gemeen zeer..
    Ik heb vaak genoeg gezegd dat ik liever een bevalling doen dat die galsteenpijn ;)

Ik had die galsteenaanvallen vooral bij verandering van ritme.. Een weekendje weg, weekend bij mijn ouders, vakantie. Dat zal dan deels ook wel te maken hebben met vetter eten.

Maar bij mij begon het pas na de zwangerschap. Eerst dacht de arts ook hyperventilatie. Maar toen ik zo geel als een kuikentje binnenkwam was alles snel geregeld. Eerst via een ERCP (slang door je keel) het steentje verwijderd en 2 weken later de hele galblaas eruit. Er staat nu een potje met 30+stenen in de kast :)

11. fientjelady

fientjelady Actief lid

17 jul 2010
    106
    0
    0
    Belgie
    hoi meis

moet zeggen ik ben net trug uit ziekenhuis van gisteren galstenen laten verwijderen. ben ik toch van die aanvallen verlost
    goede raad zoals ieder zegt niet vetig eten geen steenfruit eten dus normaal op dieet dan kan je de aanvallen beperken
    sterkte alvast

liefs marleen

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Vraag. Als je geen galstenen hebt, noch nierstenen (echo-scans gehad etc) hoe kun je die koeliekpijnen dan verklaren? Iemand een idee? De pijn is hetzelfde als jullie beschrijven. (Ik vraag het niet voor mezelf maar zal proberen jullie vragen te beantwoorden als die er zijn).

13. shenoby

shenoby Niet meer actief

mijn galblaas is verwijderd toen ik 19 weken zwanger was.
    had zo veel pijn dat ik een paar keer daags morfine kreeg.
    was wel even heel eng met het kleine beebje in mijn buik en heb ook vreselijk gehuild op de ok maar ben blij dat het gebeurd is.
    heb nu een fijne zwangerschap in tegenstelling tot die van mijn eerste dochter.

@ boordevol.
    koliekpijnen kunnen ook van de darmen komen,door bijv lucht.
    en ik weet dat endometriose ook koliekpijnen kan veroorzaken

14. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik heb geen galblaas meer, maar heel af en toe nog wel eens pijnen die een beetje op die kolieken lijken.
    Bij mij heeft het dan vaak met verstopping te maken. En soms heb ik wel eens het idee dat het eten dan moeite heeft met zakken. Net of het onderin de maag blijft steken voor het doorgaat naar de darmen.

15. michele25

michele25 Fanatiek lid

5 apr 2010
    4.657
    1.778
    113
    Vrouw
    die aanvallen zijn idd killing en vreselijk nog erger als weeen vind ik dan tenminste. mij hielp om alles uit te kotsen. maar uiteindelijk geopereerd na er 2jr mee te hebben rond gelopen. doktoren zijn hier best wel laks mee. ze kunnen het gewoon zien op n echo. ga eens met een aanval naar de ahbo. wedden dat je geholpen word!! tenminste hier zo gedaan.

16. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Gelukkig heb ik ze tot nu toe mar om de 3 maanden gehad, maar echt, het doet zooooo'n pijn! Voel me vandaag nog steeds slapjes en trillerig :(
    Volgende keer ga ik zeker naar de ehbo, mijn nicht had he vorige week, en haar lever geirriteerd!

Wat doen jullie tijdens een aanval, nog tips om het 'dragelijker' te maken?
    Ik blijf altijd heel stil zitten of liggen, maar eigenlijk helpt niks :(

17. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    IK heb er gister weer eentje gehad, was even alleen naar de hema gereden toen ik het op voelde komen. die pijn verschrikkelijk. Was blij dat ik thuis was, die autorit was echt geen pretje. Wat bij mij helpt is in elkaar gevouwen in bad gaan zitten met de douchekop op de plaats van de gal. Maar mijn vriend heeft de huisenartsenpost gebeld en we konden meteen komen. Ik heb toen pijnstillers (diclofenac en morfine zetpillen) gekregen en die hebben gelukkig goed geholpen heb gewoon kunnen slapen vannacht. Gelijk wat extra voor als ik er weer eentje krijg. Ik heb ook dat het de volgende dag nog wat na sluimert zeg maar, gewoon een rot gevoel boven in je buik, hebben jullie dat ook??

18. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Ik heb heel wat jaren last gehad van galsteenaanvallen, toen ze op een gegeven moment bijna dagelijks kwamen heb ik me laten opereren. Voor die tijd gebruikte ik Boldocynara forte van A. Vogel bij elke maaltijd. Er is ook hele bittere thee wat goed is voor de galblaas. Wat bij mij (helaas maar een aantal keer) goed hielp was paardenbloem thee. Appelsap schijnt de galwegen de verwijden, dus om de boel wat zachter te maken zou je ook dat kunnen proberen..

Wat ik verder nog heb gedaan is elke nacht voordat ik ging slapen een lichte maaltijd (cracker met kaas bijv.) eten, omdat de galstroom daardoor op gang blijft. Niet te veel eten, want daar kan je juist weer wakker van liggen, maar zorg dat er een vet element in het eten zit (bijv. kaas).

Dit zijn zo'n beetje alle tips die ik kan geven, maar ik had dan ook echt om de 2/3 dagen zo'n aanval..

Triggers/opwekkers voor een aanval konden voor mij zijn :

- stress/spanning
    - teveel eten in één keer
    - te vet eten
    - scherpe kruiden

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,...

19. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    zo dat is vaak zeg! ben jij uiteindelijk ook geopereerd? en hoe gaat het nu?

ik zal eens gaan navragen of er iets homeopatisch is wat ik mag hebben bij de zwangerschap.

20. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Vroeg je dit toevallig aan mij ? (ben nieuw hier en zag nergens een @slunae oid staan, dus ik denk ik vraag het maar effe ;)

Deel Deze Pagina