kanker en een huis kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door toetie, 8 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hoi dames,
    ik zoek ervaringen en mogelijkheden qua een huis kopen na kanker diagnose.
    wij waren aan het zoeken voor het huis alles was mogelijk we waren aan het bezichtigen en smiddags hadden we daarna een afspraak bij de dokter.
    helaas werd daar onze wereld onder onze voeten uitgeslagen in een noodvaart is mijn man geopereerd en uiteindelijk een chemokuur (bep) gehad want zonder had hij een kans van groter dan 50 procent kans dat het terug zou komen en met kleiner dan 5 procent.
    nu is dat huis niet doorgegaan en we waren bezig met andere dingen natuurlijk.
    toen werd ons ook gezegd dat mijn man geen levensverzekering zou krijgen (toen) of tegen een hele hoge verzekering.
    nu is hij schoon heeft strenge controle zodra ze iets vinden word er met spoed ingegrepen maar de kans is klein.
    dat hij onder een bus loopt die kans is groter.
    op mijn loon kunnen we niet kopen en als mijn man komt weg te vallen zou ik de hypotheek niet kunnen rond brengen (of ik zou niet meer moeten eten en dat kan ook niet).
    aangezien wij verder willen niet meer kunnen huren in de sociale sector en parteculier te duur is willen we het liefst nog kopen.
    maarja kan dit überhaupt dat ik iets meer voor een levensverzekering moet betalen maakt me niet uit maar ik wil niet 100 euro kwijt zijn.
    ons woongenot begint ons steeds meer tegen te staan en helaas is dit niet op te lossen.

iemand een idee hoe dit kan en of het wel kan?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Of je een volledige levensverzekering kan krijgen voor je man weet ik niet, maar je bent voor NHG verplicht om je te verzekeren voor alles wat meer dan 80% hypotheek oplevert.

Dus stel je hypotheek is 200.000 en je huis is ook 200.000 waard, dan hoeft je man zich maar te verzekeren voor de eerst af te lossen 40.000. En dan dus niet voor 30 jaar (uitgaande van een nieuwe annuiteitenhypotheek), maar voor 11 jaar ongeveer. Een hypotheekadviseur kan je daar meer over vertellen.

Ik ben ook "duur" (geen kanker), en ik rookte!! en heb me vorig jaar voor het minimale bedrag verzekerd, dat is na 11 jaar afgelost dus maar 11 jaar premie. Maar mijn bemiddelingskosten waren daarnaast 300,- vanwege mijn aandoening.

Mijn man is gewoon gezond en kon dus voor hetzelfde bedrag per maand 100% verzekerd worden.

Ik kan je helaas niets vertellen over kanker specifiek, maar er zijn zeker bureaus die daarin bemiddelen en na een medisch advies (hiervoor geef je schriftelijk toestemming) een overzicht kunnen aanleveren welke maatschappij welke premie voor je zou berekenen.

Neem iig de levensverzekering van je man groot genoeg, zodat jij er kunt blijven wonen, mocht hij onder die bus lopen ;)

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.815
    4.194
    113
    Helaas kan ik weinig positiefs melden. Ons werd verteld dat de "stempel" 30 jaar blijft gelden en in die 3 jaar is een levensverzekering erg moeilijk. Als je al een levensverzekering kunt sluiten moet je denken aan wel 4 a 5x zo duur als in een normale situatie.
    Wellicht kun je nog iets doen met garant staan oid.
    Ik zou eens om de tafel gaan met een hypotheek adviseur.
    Onze zoon heeft als baby kanker gehad en ons is geadviseerd nu al voor hem vooruit te sparen om hem later te helpen omdat een huis kopen lastig kan worden

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.846
    3.362
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij moesten kopen met NHG en hadden daarom een levensverzekering nodig - toen wij ons huis kochten was ik 6 jaar kankervrij (in remissie) . De adviseur deed er vrij gemakkelijk over, maar had zich écht verkeken.
    Het huis ging bijna niet door, maar uiteindelijk kregen we via Interpolis een schappelijke levensverzekering op mijn naam.

Bij de meeste aanbieders echter, moest ik zo'n 100 euro per maand betalen tegenover de 12 euro die mijn man moest betalen. Echt niet normaal en simpelweg ook niet te doen voor ons.

Er zijn diverse dingen waar je op moet letten. Ik wil je sowieso even doorverwijzen naar Welder:

Weldergroep zij kunnen je zeker helpen hierbij en hebben veel ervaring.

5. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hmm niet echt positief..
    en weet je als het net onder de 100 euro zou zitten wil ik dat met liefde en plezier betalen maar zolang het maar niet veel meer is onze woning is op dit moment 650 huur en mag stijgen tot 980 ongeveer dus tja of ik voor onze verrotte woning 980 moet betalen of een woning van ons waar we tevreden zitten.
    de vorige keer keken we en dan zouden we op het duurste moment 700 per maand kwijt zijn aan hypotheek bruto en dat is nog wel te behappen dat we ook kunnen sparen enzo.
    maar veel hoger zou niet kunnen dus als de hypotheek 900 is kan ik er niet nog eens 100 aan levensverzekering vast betalen.
    want ik wil niet moeite hoeven te doen met rondkomen en dat is ook niet realistisch zijn als je je woning zelf moet onderhouden.

6. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik betaal al meer aan mijn levensverzekering omdat ik bij afsluiten wat overgewicht had. Is maar een paar euro per maand meer, maar toch..
    Laat je goed voorlichten, maar ik denk dat het een dure grap gaat worden :(

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.310
    2.593
    113
    Toen wij 11jaar geleden een huis kochten had mn man 4 jaar ervoor ziekte van Hodgkin gehad.
    Tussenpersoon dacht dat wlher wel zou lukken maar wel kwamen niet eens in aanmerking voor een levensverzekering. Pas na 5 jaar konden we er een afsluiten en ik zou een flink verhoogde premie ivm psychiatrisch verleden.
    Wel konden wel een volledig aflossinfsvrije hypotheek krijgen bij ING.
    We hadden genoeg spaargeld om de rest en kosten koper te betalen anders was het niet doorgegaan
    Nu kan volledig aflossingsvrij niet meer.

We hebben gelukkig al ruim een kwart kunnen aflossen.

Het is tegenwoordig alleen nog maar lastiger geworden heb ik gehoord.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.310
    2.593
    113
    Op ja na een jaar kregen wel bericht dat we nu wel een levensverzekering konden afsluiten en de hypotheek naar een spaarhypotheek konden overzetten maar dat hebben we niet gedaan omdat wel allebei veel premie zouden moeten gaan betalen

Hoe lang is het geleden sinds de diagnose?

9. tuc

tuc Niet meer actief

Best wel erg eigenlijk vind ik...alsof je niet al genoeg op je bordje gehad hebt

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Interpolis was idd de voordeligste, als ik nooit gerookt had. Ik heb nu Nationale Nederlanden die was ook vrij schappelijk qua prijs.

11. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    de diagnose is in december geweest en de chemo heeft hij echt puur en alleen gehad om terug keer kans te verkleinen met de chemo was de kans groter dan 50 procent en met chemo kleiner dan 5 procent.

12. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    dat vinden wij nu net het moeilijkste van alles wat we mee konden maken hebben we intussen wel gedaan maar de weg verder word daardoor alleen maar moeilijker gemaakt :x
    niet om zielig te doen ofzo het schijnt dat je krijgt wat je kan dragen dus laten we zeggen als compliment voor ons zelf dat we sterke mensen zijn:)

13. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Toen wij ons huis wouden kopen ben ik ook geweigerd voor een levensverzekering. Daardoor liep hier alles even vast.
    Door zelf extra geld bij te leggen, hebben we de hypotheek wat kunnen verlagen en toen kon het wel..

14. MamaVanVier1985

MamaVanVier1985 Actief lid

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Hoi, hier ook niet zo positief. Mijn man is bijna 5 jaar kankervrij, elke 3 maanden controle gehad, maar hij krijgt echt geen levensverzekering. De verzekeringsmaatschappij lachte ons nog net niet uit toen we voor een levensverzekering gingen kijken. Het stempeltje blijft echt heel lang plakken. Hangt trouwens ook af van welke vorm kanker je hebt gehad, zei de adviseur. Of dat echt zo is weet ik niet, maar wij krijgen geen levensverzekering en ik ben bang dat dat voorlopig echt niet gaat gebeuren. Maar goed, we huren nu vrije sector. We betalen veel, maar het is nu eenmaal niet anders. Ik hoop voor jullie dat het wel lukt.

15. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    mijn oom had 15 jaar geleden kanker, toen zij hypotheek over moesten sluiten kon ook hij geen levensverzekering afsluiten, hij is minstens 13 jaar schoon geweest......alleen mijn tante kon een verzekering krijgen.

ik hoop dat jullie meer geluk hebben.

16. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.676
    1.434
    113
    Ook hier niet erg positief over levensverzekeringen, we wilden die afsluiten bij aankoop van ons huis. Ik heb reuma en krijg daar voor dezelfde medicatie, per injectie en paar keer per jaar per infuus, als wat bij kanker wordt gebruikt, het is ook gewoon chemokuur bedoeld om mijn afweer stil te leggen en verder niks. Maar ik kreeg met mijn medicatie zelfs geen levenverzekering, uitleg wilden ze niet horen want ik kreeg chemo en dus geen levensverzekering, mijn man is te zwaar en heeft een historie met paniekaanvallen dus voor hem betaalden we ons scheel dus maar niks afgesloten, op hoop van zegen ;).

17. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Het is natuurlijk wrang, maar een verzekeringsmaatschappij wil natuurlijk gewoon winst maken. Er zijn hele sterftetabellen en daar word je gewoon ingegooid en dan komt er een hoge premie uit rollen.

Als je nou geweigerd zou worden door een arts zou ik het een ander verhaal vinden.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat zal wel de reden zijn...maar ik vind dat nog erg.
    Ik ben niet van deze tijd vrees ik. Laat mij maar mijmeren over mijn utopia waar niet alles om geld verdienen, winst maken gaat....niet om carriere maken en altijd haast maken...waar we voor elkaar zorgen en tijd voor elkaar maken.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.846
    3.362
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het is ook triest... Je krijgt kanker, je "geneest" en dan...

is het onzeker of je kinderen kan krijgen
    is het veel moeilijker om een huis te kopen
    kun je geweigerd worden voor aanvullende ziekte verzekeringen
    is het moeilijker een nieuwe baan te vinden

en met de reden daarvan, moet je óók nog dealen..

kans op een terugval
    een verhoogde kans op een nieuwe tumor als gevolgen van je behandeling
    controle afspraken (mentaal blijft dat lang zwaar) en onderzoeken
    de gevolgen op je lichaam en geest sowieso: vermoeidheid, psychische problemen etc

natuurlijk geld dit niet voor iedereen, maar veel mensen zullen hier wel wat herkennen... En het is zo hard, zelfs een kind van 12/13 wat een vorm van kanker krijgt, zal hiermee van doen krijgen. Zo onrechtvaardig...

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.815
    4.194
    113
    En de omgeving maar zeggen als je schoon bent "fijn he, dat het klaar is" Nou dan is het nog lang niet klaar!

Deel Deze Pagina