Zo, mijn beslissing staat vast, ik wil zsm een taalcursus gaan volgen.. Waarschijnlijk bij het LOI, komt het beste over op mij! Maar nu twijfel ik heel erg. Ik neig naar Frans of Spaans.. Lijkt me leuker! Duits of Engels kan ik beide redelijk, maar nu twijfel ik of ik dat misschien niet moet bijspijkeren/perfectioneren omdat dat misschien belangrijker is in het zakelijke/bedrijfsleven?? Maar vind het beiden wat saai. Wat denken jullie, qua aanleren, en het 'nut' er van? Liefs ** Ik wil nog een poll toevoegen..
Ik zou zelf voor Duits gaan, omdat dit het nuttigste is op de banenmarkt (na Engels uiteraard, maar dat spreek ik goed). Als je voor een "vakantietaal" kiest, ga er dan wel van uit dat je het alleen op vakantie spreekt en het dus lastig is om het niveau bij te houden.
Tja dat ligt er helemaal aan waar je de talen voor zou willen gebruiken, waar je woont (in mijn regio is Duits nl helemaal niet belangrijk) en wat voor werk je doet of zou willen doen... Moeilijk om zo antwoord op te geven. Zelf zou ik kiezen voor Frans omdat dat de communicatie met mn schoonvader erg zou vergemakkelijken. Maar daar heb jij niets aan
Ik zou zelf niet voor een LOI cursus gaan, maar een taalcursus in groepsverband bij een volksuniversiteit (maar da's persoonlijk). Die zitten door heel het land en je krijgt er les van professionele docenten. Door de wekelijkse lessen heb je ook een stok achter de deur om je huiswerk te maken, en qua uitspraak kan je er ook veel meer oefenen (en gecorrigeerd worden) dan een zelfstudie cursus. Ga voor jezelf na waarom je een cursus wilt volgen. Ga je op vakantie naar Spanje, dan is het handig Spaans te leren. Heb je Duits of Engels nodig voor je werk, kies dan daarvoor. Wat dat betreft kan je bij de volksuniversiteit ook overleggen met de docenten op welk niveau je terecht komt, of is er misschien wel een cursus zakelijk Duits/Engels. Eerst maar eens op een rijtje zetten waarom je een taal wilt leren, wat je doel er mee is en wat je er van verwacht...
Ik sluit me hier bij aan. Ik wil graag Italiaans leren maar ga dat niet via een zelfstudie doen. Uiteindelijk werkt het het allerbeste om het echt te doen. Docenten kunnen je hierbij ondersteunen je bovendien ook meer inzicht geven in waarom iets zo werkt. Zeker de moeite waard om eens te bekijken.
Het is een combinatie, voor de fun en mezelf ontwikkelen, en ik denk dat als je verschillende talen spreekt het sowieso niet verkeerd is.. Ook in het bedrijfsleven niet.. Heb even gekeken op de site van de Volksuniversiteit Rotterdam, maar denk dat het lastig wordt voor mij om rond de 20 avonden oppas te hebben voor de kleine, de lessen zijn bij de meeste van 20.30 tot 22.00 dan moet ik al voor 8uur weg en ben ik na half 11 thuis.. Mijn vriend is internationaal chauffeur dusja, vandaar dat ik ook aan een thuisstudie denk..
Ohja en als ik de banenmarkt weer op ga, (ben nu huismoeder).. Dan wordt dat waarschijnlijk richting toerisme of een (administratief) functie in de logistiek!
Ik ben groot fan van de franse taal.. Misschien ga ik zelfs wel een opleiding tot Frans lerares volgen.. Ik heb ook 2 jaar spaans gehad, maar vond ik niet heel bijzonder. Vind het niet eens een leuk land.. ik hou alleen maar van tapas. Ik heb meer passie voor Frankrijk. Dus als het fun is gewoon kiezen wel land je het leukst vind
Dan is het wel logisch dat je voor een thuisstudie kiest. Toerisme: alle talen die je noemt, dus kies voor jezelf waar je denkt dat je het meest aan hebt Logistiek: duits en engels wordt meestal gevraagd.
Ja, ik vind zelf Frankrijk het leukste land.. Leuke taal ook, + mijn vriend spreekt het al best goed, hij rijdt tegenwoordig altijd Frankrijk, dus die heeft het zo geleerd! En dat vind ik altijd wel leuk klinken haha. Ik denk toch dat het frans word, en om het bij te houden ga ik dan maar frans praten met mijn vriend .. Al heb je aan duits ook veel .. Blijf twijfelen! Maar misschien dat ik dat kan doen als ik over een paar jaar weer een opleiding ga doen? Duits kiezen..
Als je persé een thuisstudie wilt doen, zou ik in jouw geval kiezen voor Frans of Spaans. Als je al Engels en Duits op redelijk niveau spreekt lijkt me dat lastig om d.m.v een thuisstudie op hoger niveau te komen. Voor echte beginners is een thuisstudie best geschikt denk ik. Als je iets in de logistiek wilt gaan doen zoals internationaal planner ofzo, zoeken ze vaak talenwonders met 4 of meer talen.
Fruitypebbles, wat leuk zeg! Franse lerares .. Hier ook echt frankrijk-liefhebbers .. Uk, ja lijkt me heel goed en leuk van de volksuniversiteit, maar kan het gewoon niet inplannen helaas..
Ja hoeft niet percé, ik ben wel bekend in het transportwereldje.. Voornamelijk wegtransport. En daar heb je ook verdelingen: Verkoop frankrijk Planning duitsland Vertegenwoordiger spanje Maar ik denk dat ik met de tijd wel meerdere talen goed onder de knie wil hebben.
Wel ervaring met NHA, goed geregeld en niets op aan te merken. Goede docenten die het huiswerk nakijken en voorzien van commentaar. Al moet ik wel zeggen dat dat nog in het cassettebandjes tijdperk was.. ik kon toen kiezen cassette of cd.. heb cassette gekozen omdat het goedkoper was maar daar had ik me toch een spijt van! Want dan ben je dus de hele tijd aan het doorspoelen en terugspoelen.. niet handig! Maar dat probleem zul je anno 2011 niet meer hebben neem ik aan. Dit was een jaar of eh 7 of 8 geleden denk ik.
Leuk trouwens dat ik nu meteen onder het topic reclame voor NTI zie hahaha.. krijg ik altijd zo'n big brother is watching you gevoel bij!
Ik zou voor Engels gaan, waarom? omdat ik dat het makkelijkste vind (9,6 op mijn eindexamen zegt genoeg haha) Verder vind ik Spaans ook wel leuk, maar heel lastig met de klanken.. heb ooit eens een LOI cd gedownload met spaans voor in de auto en ik lag eigenlijk alleen maar in een deuk toen ik die dingen na ging spreken