hoe open sollicitatie opstellen bij carriereswitch

Discussion in 'De lounge' started by twijfelkont, Apr 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik heb de knoop doorgehakt en ga een carriereswitch maken!
    Nu nog een baan vinden!

Ik wil graag wiskunde-docent gaan worden en hier per september ook een opleiding toe gaan volgen.

Nu wil ik eigenlijk al open sollicitaties gaan versturen in de hoop dat ik na de zomervakantie ergens zou kunnen beginnen.

Ik heb geprobeerd om mijn cv te herschrijven naar een vaardigheden cv, aangezien ik nu totaal geen ervaring heb in het onderwijs.

Verder vind ik het heel moeilijk hoe ik een open sollicitatiebrief moet opstellen en goede voorbeelden vind ik eigenlijk ook niet op internet.

Ik ga dus een switch maken vanuit het bedrijfsleven (eigen bedrijf), moet ik een scholen van te voren bellen voordat ik de open sollicitatie verstuur? En per school bekijken wat de plus en minpunten zijn en deze benoemen in de brieven of gewoon een algemene brief maken?

Nog tips t.a.v. opzetten open sollicitatie (waarbij ook nog van branche/vak gewisseld wordt!).

Is er verder hier iemand die veel ervaring heeft met het lezen van CV's en weet waar op gelet wordt?
    Zo ja, zou iemand dan mijn CV een keer willen bekijken en beoordelen (allen via PB, vind ik te persoonlijk om hier zomaar neer te zetten........)

Hoop op jullie hulp en alvast bedankt,
    groeten
    Twijfelkont

2. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    niemand tips of suggesties?

3. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Helaas geen tips, wel een succes wens!!;)

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Waarom zou je de minpunten van een school willen benoemen in je brief?

Leg in je brief uit wat de reden is voor je switch en wat je denkt toe te voegen met jouw werkervaring. Dit is een goede periode om te starten met solliciteren; eind mei zijn bij de meeste scholen bekend welke uren openstaan.

Ik weet niet wat voor bedrijf je hebt, maar besef wel dat scholen op dit moment inzetten op gediplomeerd personeel voor de vakken wiskunde/rekenen en Nederlands. Dat heeft te maken met het referentiekader waar leerlingen aan moeten voldoen aan het einde van hun opleiding.

5. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    @miss T; je hebt gelijk, geen minpunten van een school benoemen!!! standaarduitdrukking gebruikt ;)!

ik heb een universitaire studie bouwkunde afgerond en daar al heel wat wiskunde gehad, kan bij de opleiding tot docent daardoor ook veel vrijstellingen krijgen en daarbij wil ik per september ook echt aan de opleiding docent wiskunde beginnen, heb de intake-gesprekken al gehad!

is het verstandig om de scholen van te voren te bellen/benaderen, zodat ik een naam heb waarin ik kan verwijzen in de brieven???

6. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik denk dat dat zeker handig is. Dat staat al persoonlijker dan dat je je brief aan 'de directie' ofzo richt.

Heb je linkedIn? Daarop zou je kunnen zoeken of je via via misschien al mensen kent die op scholen in jouw buurt werken.

7. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Als ik nadenk over een functie als docent dan zie ik twee dingen: 1 is je inhoudelijke kennis en diploma's. daar wil je aan gaan werken door je diploma te gaan halen en dit neem je op in je brief/CV. de ander is het werken met jongeren en je didactische vaardigheden. Ik zou in je brief en CV alle ervaring met kinderen en jongeren, lesgeven, etc benadrukken zodat dat positief opvalt.

Je mag je brief en CV wel naar mij sturen, ik heb een HR achtergrond en controleer wel vaker brieven!

8. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    @IS88; ik wil je graag alvast mijn CV sturen, zou jij er een keer naar willen kijken??? wellicht biedt dit dan ook houvast voor het begin te maken met de sollicitatiebrief..........
    ik hoor graag van je,
    groeten,
    Twijfelkont

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

10. IS88

IS88 Fanatiek lid

Jul 8, 2012
    1,133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Stuur maar hoor, ik help graag! ik pb je mijn e-mailadres dat werkt makkelijker dan grote lappen tekst plakken in een pb.

11. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Gewoon de scholen aanschrijven en eerlijk zijn in je brief waarom je dit wil, dat je bouwkunde hebt gestudeerd en gaat beginnen aan je opleiding per september.

Bij ons nemen ze wel mensen aan hoor ook al ben je onbevoegd, helaas zitten ook de meeste scholen in zwaar weer en dat maakt het moeilijker aan een baan te komen.

Je motivatie is erg belangrijk in het onderwijs, dus daar heel duidelijk en eerlijk in zijn.

Verder heel veel succes, wiskunde docent is een prachtig beroep!:)

12. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt alvast voor de reacties

iemand nog goede tips om de soll brief op te stellen en hoe/wat te vragen bij opbellen scholen? (vragen naar iemand van personeelszaken en daar dan ook de brief naar toe sturen? vragen of ze vacatures hebben of vragen of ik een open sollicitatie kan sturen???)

sorry, ben echt een no-no qua solliciteren!

twijfelkont

13. Ballie

Ballie Niet meer actief

toen ik nog op de middelbare school zat kregen wij af en toe wel eens iemand een dagje in de klas die uit het bedrijfsleven kwam en wilde weten hoe het was om op een school te werken. dus gewoon een school opbellen en vragen of het mogelijk is om een dag met een docent mee te lopen

als je zoiets doet kun je contact maken met een school, interesse tonen, die dag een docent ontmoeten die jou later kan aanbevelen (desnoods dat die op een andere school van een vacature weet) en je kunt straks in je motivatiebrief uitleggen dat je dat gedaan hebt en wat je er allemaal van op hebt gestoken/waarom je nu zeker weet dat dit je passie is.

succes!

14. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ballie, dat heb ik inderdaad al gedaan. mede daardoor weet ik dat ik dit echt wil gaan doorzetten. ik zal dat dan ook vermelden in de brief dat ik echt vooronderzoek heb gedaan en in de praktijk ben gaan kijken.

maar alleen bij de twee scholen solliciteren waar ik ben gaan kijken is wellicht een beetje te weinig, dus nog andere tips zijn welkom!!!

ook mbt t opbellen van de scholen en vragen naar vacatures!

Share This Page