Galblaas verwijderen(kijkoperatie?)

Discussie in 'De lounge' gestart door Oemie, 22 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummeltje31

    frummeltje31 Fanatiek lid

    16 sep 2009
    2.157
    109
    63
    Heb ook een galblaasoperatie gehad en ik keek er erg naar uit. Dan zou ik eindelijk van die vervelende aanvallen verlost zijn!

    De operatie was appeltje eitje, ik had niet eens hechtingen, maar alleen een paar van die kleine hechtpleistertje over de sneetjes.

    Wondjes zijn prima geheeld en heb totaal geen napijn of iets gehad en kon gelijk alles weer eten. En nooooooooooooit geen aanval meer gehad!!
     
  2. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja ik vond het ook wel mee vallen. Ik heb alleen 2 daagjes minder goed kunnen lopen. Alles beter dan die vreselijke galaanvallen!
    Ik had wel last van mijn keel van de beademingsbuis maar dat was ook weer zo over.
    Ik heb nog wel wat littekentjes op mijn buik van de hechtingen maar ja dat heb ik er graag voor over.
     
  3. Oemie

    Oemie Actief lid

    6 sep 2009
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ninja2.. pff meid wat een gedoe, dan mag ik niet klagen.

    @zogelukkig: over mijn doctertje maak ik me niet echt zorgen. die wordt bijna niet meer gedragen. heb schoonouders in de buurt dan kan ze eventueel de eerste dagen gezellig bij opa en oma gaan spelen.

    zo heb ik dat ook opgelost toen ik opgenomen werdt. mijn man had vrij genomen, en bracht dochter na haar dutje bij oma en haalde haar weer op om s'avonds gewoon thuis te slapen. zo kreeg ze er weinig van mee.
     
  4. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ook hier een positieve ervaring mbt de kijkoperatie.
    Ik was vantevoren wel heel bang en ben huilend de operatiekamer ingegaan. Het gedeelte waarbij de narcose vloeistof werd ingespoten vond ik nog het ergst van allemaal, want op een of andere manier deed dat bij mij ontzettend pijn (maar was maar een paar sec en toen viel ik in slaap).

    Daarna nog wat last gehad van napijn, maar dat is totaal niet te vergelijken met de pijn van de kolieken, dus goed te doen.
     
  5. Chickiedenise

    Chickiedenise Niet meer actief

    De kijkoperatie stelde niks voor, maarja daar merk je niks van onder narcose, maar de napijn was geen pretje.
    Natuurlijk is de pijn van galstenen erger, maar als ik erop terug kijk dan ben ik blij dat ik van die napijn af ben.
    Kon ruim 1,5 week niet fatsoenlijk zelf overeind komen of op mijn zij/ buik liggen. Met opstaan voelde het net alsof de boel van binnen( de ingewanden) verzakten haha.
    Alles moest heel voorzichtig, voelde me net een bejaarde.
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook iemand zonder galblaas.. En blij ermee ;)

    Die pijn van zo'n aanval is echt niet te houden. Dan liever die operatie of een bevalling..

    Ruim voor de operatie kreeg ik een spuitje met kalmerend spul. Dat werkte echt heerlijk. Je kreeg alles wel mee, maar het boeide niet zo. Ik zou eigenlijk om half 9 aan de beurt zijn, maar de apparatuur was nog niet beschikbaar, dus dat werd uiteindelijk 11 uur. Geen greintje problemen mee gehad. Met het inspuiten van de narcose vloeistof heb ik de mensen een prettige operatie gewenst. Echt, dat kalmeringsspul was echt geweldig ;)

    Na de operatie heb ik nog een fentanyl (?) spuit gehad, omdat mijn schouders verschrikkelijk pijn deden. Dat waren de luchtbellen van de operatie, en ik moest ze eigenlijk wegwandelen. Maar daarvoor was ik te moe. 1,5 dag na de operatie ben ik weer naar huis gegaan. Ging ook prima. Rustig aan gedaan met eten, eerste paar dagen hulp in huis, veel geslapen de eerste 4 dagen ook, maar fysiek redelijk verder. Na 7-8 dagen begonnen de hechtingen ontzettend te jeuken. Maar de hechtingen mochten er pas na 14 dagen uit. Mijn huisarts wilde ze er ook niet uithalen, omdat er nog wel iets spanning op die wond stond. Dus dat was even naar. Maar echt wel te doen, vergeleken met die galblaaspijn..
    Na die 7 dagen mijn zoontje (toen ruim 2) ook af en toe gedragen, dat gaf verder geen problemen. Na 14 dagen ben ik op de fiets naar het ziekenhuis gegaan om de hechtingen te laten verwijderen ;)

    ERCP had ik 2 weken voor de operatie gehad. Dat roesje was echt geniaal. Ik kan me van de ingreep en de uren erna niks herinneren. Maar volgens mijn man en verpleging ben ik continu bij geweest en heb ik normale gesprekken gevoerd. Heel maf..
    En daarna (en daarvoor) 1,5 dag niet mogen eten, omdat mijn alvleesklier mee ging ontsteken. Dat is gelukkig niet uit de hand gelopen ( is geen medicatie voor, maar wel erg pijnlijk).
     
  7. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik ben geopereerd toen ik bijna 21 wkeen zwanger was! mijn 1e operatie en vond het ook doood eng!!
    Operatie zelf viel erg mee! heb wel een dag erg last gehad van de lucht die ze in je buik blazen en heb wel een paar dagen bijna niet kunnen lopen.
    Ben in totaal wel 6 weken thuis geweest omdat ik heel erg moe bleef, maar goed, ik was dan ook zwanger!
    ben heeeeel blij dat ik het egdaan heb1
     
  8. Spitsmuis

    Spitsmuis Niet meer actief

    Ik lees dat bijna iedereen weer alles kan eten maar hebben jullie er geen last van dat je van bepaald eten misselijk word?
    Ik heb het bv als we eens frietjes eten,en dan vooral van de mayonaise,daar word ik echt onpasselijk van mja het is wel lekker bij frietjes dus eet ik het steeds toch.
    Kan na de operatie echt bepaalde dingen niet meer eten,niet ge pitig,niet te gekruid enz en vooral geen vet(mja soms kan je het niet laten om eens lekker te snacken ofzo haha)
    Ook heb ik na mn galblaas operatie sneller last van maagzuur.
    Hebben jullie daar geen ''last'' van?
     
  9. Chickiedenise

    Chickiedenise Niet meer actief

    Ik kan na de operatie eigenlijk gewoon alles eten, niks geen verschil te merken.
    2 dagen na de operatie at ik al een frietje haha. Ook geen last van maagzuur..

    Heb zelf ook een zogenaamd roesje gehad tijdens zo'n onderzoek, maar dat roesje werkte van geen meter!

    De meesten hier hebben de operatie en napijn als meevaller ervaren, ik moet wel zeggen dat mijn galblaas pas maanden na de bevalling werd verwijderd, toen de stenen er vanzelf al uit waren gegaan. Had dus al geen pijn meer en dan valt die napijn ook erg tegen. Zal wel per mens verschillend zijn.

    Tijdens die aanvallen, was het niet uit te houden van de pijn en had ik graag dat ze die stenen eruit sneden..
    Dan op dat moment liever zo snel mogelijk die operatie dan de galsteenpijn natuurlijk :) ( Liever 1,5 week als een bejaarde op bed liggen dan die pijn !)
     
  10. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik kan alles weer eten, pizza, patat, nergens last meer van :)
     
  11. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik kan alles eten, mits mijn darmen in normale staat zijn. Soms hebben ze van die dagen (door kou, stress, heftig eten dag ervoor) en dan is eigenlijk alles teveel. Zelfs van water gaat het dan in hoogste tempo.

    Ik heb na een maand nog een voedselvergiftiging opgelopen (waarschijnlijk gourmetten met oud en nieuw), daarna aan de yakult gegaan om mijn darmen fatsoenlijk op gang te helpen. Dat werkt nog steeds als mijn darmen langer dan een dag van slag zijn..
     
  12. stampvamp

    stampvamp Fanatiek lid

    30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    oh ik was zo blij dat ik die operatie achter de rug had zag er onwijs tegenop maar als je napijn hebt denk je gewoon even aan die oh zo vreselijke koliekpijnen (die momenten vroegi k echt of mijn vriend me nock out wilde slaan omdat ik nog nooit zoveel pijn had gehad was echt niet uit te houden mijn piek duurde niet een uurtje maar elke keer 6 a 7 uur non stop :S)

    ik vond het alleen vervelend dat ze in de verkoever vroegen heb je pijn en ik zei nee maar ze toch een spuit morfine bijgaven want de morfine viel in tegenstelling tot na d ekeizersnede deze keer niet zo goed .. was erg misselijk ervan (gelukkig niet overgegeven maar wel hele tijd idee dat dat ging gebeuren) en die zuurstof in mn neus DAAR werd ik helemaal beroerd van :S dat ding heb ik er ook echt uitgetrokken en dat luchtte enorm op moe tik zeggen...
    t viel me toen de morfine eindelijk uitgewerkt was erg mee (zo tegen de avond en was sochtends om 10u geholpen meen ik ) maar eind vna de avond begon de schouderpijn voelde net of ik dara geopereerd was...
    toch mara doorgezet want anders zouden ze weer morfine geven en dat wild eik echt niet meer (wilde echt naar huis de volgende morgen lag met 3 oude vreselijk snurkende mannen op de kamer en kon dus niet slapen :p)
    de 2e dag na operatie was ik alweer alleen thuis met mn dochter (ze was toen ongeveer 7 maanden) en dat ging eigenlijk prima, wel wat last met uit box tillen enzo maar na 4 dagen kon ik toch wel zeggen dat ik me goed voelde!
    heb geen moment moeite gehad met eten na de operatie, ze zeiden wel kijk uit met vet eten kan soms wat last geven in begin maar nooit last van gehad..

    wat ik nu wel in mijn buik heb (ik vermoed zelf door die operatie omdat het precies onder de snee op mijn buik zit ) een harde bal in mijn buik en toen ik naar de dokter ging daarvoor (ik dacht is misschien heel groot lidtekenweefsel van binne) zei ze ooh nee dat ie een breukje in je buik zijn je darmen die je voelt :S
    en als ik dus net als nu gegeten heb sacvonds dan heb ik echt een hele bobbel uitsteken :S
    en voor die operatie heb ik dat nooit gehad en als het zo uitsteekt is het erg irritant zit in de weg, ziet er niet uit en is erg vervelend als mn dochter een plof op mn buik maakt onverwachts...

    iemand daar ervaring mee toevallig? huisarts zei zolang je geen last hebt ervan is het niet erg kan geen kwaad opereren moet je pas doen als je gezin compleet is wnat is best een grote operatie en anders heeft het geen zin (gaat het weer terugkomen ofzo dacht ik dat ze zei)
    laatste tijd heb ik er dus best veel last van en ik vraag me af hoe lang je daarmee kunt blijven lopen zonder dat het problemen oplevert??
     
  13. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Bij mij is hij er anderhalf jaar geleden uitgehaald. Ik vond het 100% mee vallen. Tuurlijk doet het even zeer want ze hebben toch in je buik lopen porren etc,maar de wondjes waren zo genezen. Hechtingen waren van binnen gezet en losten vanzelf op. Heb me 2 weken rustig gehouden en daarna kon ik eigenlijk gewoon alles weer.
     
  14. Mirella241

    19 jun 2011
    34
    0
    0
    Helemaal mee eens. Liever 10x een galblaasoperatie dan ooit nog 1x zo'n aanval.
    En als ze je galblaas via een kijkoperatie verwijderen houd je echt slechts een paar hele kleine littekentjes over.
    Maar kan me voorstellen dat je er tegen opziet als je niet weet wat te verwachten. Sterkte alvast en hoop dat het ook jou 100% zal meevallen. :)

    Groeten,
    Mirella
     
  15. spikkeltje

    spikkeltje Niet meer actief

    Afgelopen weekend snachts 2 keer ha-post naast me bed gehad en ben plat gespoten met morfine. omdat ik pas in november in het zkh terecht kan op de poli, en dan nog zeker 3 maanden moet wachten op operatie. Ben ik op jacht gegaan naar andere zkh. Daar is poli-wachtlijst een week en operatie wachtlijst 4 weken.
    Vanmorgen even weer gebeld of er al een afspraak in was gepland ook ivm mijn vakantie. Ze zei ik noteer je vakantie daar houden we dan rekening mee. Maar deze maand ben ik nog op de poli en net na de vak word geopereerd.
    Dus lekker snel nu ineens.. tja soms moet je er achter aan zitten.
     
  16. Elmo83

    Elmo83 Bekend lid

    11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook hier een ex-galsteenpatiƫnt. In december is mijn galblaas verwijderd. Dit ging via een laproscopie (of hoe je dat ook schrijft...)
    Ik ben wel goed ziek geweest na de narcose. Het verdere herstel is goed gegaan. Ik heb met name last gehad van mijn buikspieren in de dagen na de operatie. Ik kreeg er namelijk een flinke verkoudheid bij. Hoesten en niezen was niet leuk ;)

    Nu kan ik alles weer eten. Geen centje pijn!
     
  17. Oemie

    Oemie Actief lid

    6 sep 2009
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    kom weer ff schrijven ik heb vrijdag mijn operatie gehad.

    Helaas voor mij was het niet met een kijkoperatie gelukt:( mijn galblaas bleekontstoken en het leek zelfs dat mijn lichaam hem afgestoten had:( hij functioneerde al een tijdje niet. Tja verbaasd mij niks heb erge pijn gehad die eigenlijk nooit was afgenomen sinds begin juni.

    tijdens de operatie was ik ff bijgekomen, ervaarde geen pijn maar kondze wel horen, dat was eng! deed zo mijn best om te bewegen zodat ze zouden weten dat ik niet meer inslaap was. al gauw hoorde ik ze over mijn polsslag verandering praten, en weg was ik weer.

    de operatie heeft ongeveer 3 uur geduurd en dat is lang!
    maar de chirurg heeft haar best gedaan heb een kleinere snee(10cm) dan normaal(20 cm).

    ik hertel wel heel snel,tweede dag na de operatie was ik weer vrij van de morfine pomp en het infuus. liep stukjes en kwam zelf uit bed. maandag ben ik weer thuis gekomen.

    gebruik nog pijnstillers wond geneesd wel goed.

    alleen zo een pijn in mijn rug afentoe HERKENBAAR:(
    Alsof er een luchtbel zit ofzo,plat liggen helpt meestal wel.

    ik red mezelf wel thuis maar de kleine van 1 jaar en half kan ik niet zelf in en uit bed halen. geen idee hoelang dat nog zal duren voordat het weer mag. ze is overdagbij oma aan t spelen zodat ik mijn rust kan nemen dat is wel fijn. maar straks is ze gewoonw eer thuis 3 dagen want dan is mijn man vrij. ook wel fijn ff het normale!

    wordt best ongeduldig terwijl het morgen een week geleden is dus mag niet klagen:)
     
  18. stampvamp

    stampvamp Fanatiek lid

    30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    wow dat lijkt me akelig zeg dat je ze kunt horen en wil bewegen maar het lukt niet :S
    gelukkig dat je geen pijn had zeg!

    wel enorm balen dat het niet met een kijkoperatie gedaan kon worden maar als het al afgestoten werd is het idd niet gek dat je zoveel pijn had..

    hoop dat je snel herstelt!
     

Deel Deze Pagina