Galsteen

Discussion in 'De lounge' started by Haak muts, Jun 19, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Haak muts

Haak muts Actief lid

Mar 25, 2016
    389
    67
    28
    Hoi hoi,

Heb afgelopen weekend met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Ze denken aan galstenen.
    Morgen echo en volgende week uitslag.
    Wie heeft dit ook ooit gehad?
    Word er snel voor een operatie gekozen en heeft het voedsel wat je eet nog invloed?

2. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Toevallig onder zwanger zijn ook topic hierover van @Nina Sanders

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Heb galstenen gehad. Wat een krengen zeg, afschuwelijke pijn. Op echo bleek ik een galblaas propvol kleine 'erwtjes' te hebben. In bloed konden ze zien dat er een tijdje een steentje vast had gezeten. Officieel heb je dan 'symptomatisch galsteenlijden' en daarvoor is de behandeling van eerste keus operatie. Galstenen zijn namelijk niet geheel ongevaarlijk, er zijn een paar heftige complicaties die kunnen optreden (maar gelukkig niet zo vaak).

Ze hebben bij mij nog gedacht dat er een galsteen vastzat, ik heb een ERCP gehad waarbij ze een sneetje in uitgang van galwegen in darm gemaakt.

Daarna heb ik moeten wachten op groen licht voor een operatie, in mijn geval duurde dat lang omdat ik een leverontsteking (toevallig 2 dingen tegelijk...) had en ze geen narcose wilden doen tenzij levensbedreigend. Heb dus met pijnstilling moeten uitzingen tot mijn lever genezen was (3 mnd). Ik had 3-4 aanvallen per week, geen uitlokkende factor of voeding kunnen ontdekken.

Na het groen licht ben ik meteen naar chirurg gegaan en heb daar flink van me laten horen, waardoor ik een week later geopereerd kon worden. Na operatie nooit meer last gehad.

In principe is een operatie gepland (electief noemen ze dat) en daar zijn vaak wachttijden/lijsten voor, waarbij 2 maanden wachten volgens mij niet ongewoon is. In tussentijd krijg je pijnstilling voor als je een aanval krijgt.

Veel sterkte en beterschap!

4. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik heb het gehad. Dacht dat ik dood ging. Pfff zelfs adem halen deed zo ontzettend veel pijn. Ik zat jankend op handen en knieën op de grond. Pffff. Vriend had mij naar de spoed gebracht. Wonen 5min vandaan.

Ik heb na mijn aanval ook meteen een echo gehad en werd er meteen beslist voor een operatie. Er waren veel steentjes.
    Bij mij lag het aan het waarschijnlijk aan snel afvallen door een maagverkleining. Dat zien ze best vaak. Ik ben dan ook 50kg in minder dan een jaar kwijt geraakt.

Hier geen ontstekkingen door de aanvallen kan ook nog dus houd je temp in de gaten. Dan moet de galblaas er met spoed uit.

Hier door vakantietijd 5weken moeten wachten op de operatie. Was normaliter 3weken. Rond kijken bij ziekenhuizen kan je daarin ook helpen.

Succes. Hopelijk heb je niet heel veel aanvallen. Ware hel.
    Ohh de operatie virl me wel 100% mee. En was er snel van hersteld.

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Mijn man had ontstoken galblaas door de stenen. Hij heeft 3 maanden moeten wachten op de operatie omdat eerst de onsteking weg moest zijn. Bij hem hielp het heel goed om vetarm te eten (max 10gr per dag) hij is hier toen ook erg door afgevallen maar hij kon het wel missen. (25kg in die 3 maanden) niet heel gezond maar wel redelijk pijnvrij.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,863
    5,133
    113
    Home
    ik heb liever 2x een bevalling dan ooit nog eens een aanval
    hier een wachttijd van 3 maanden maar door omstandigheden is mijn operatie vervroegd
    ik had heel veel stenen
    hier maakte het echt niet uit wat ik ging eten maar wel dat ik steeds vaker aanvallen kreeg

7. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,863
    5,133
    113
    Home
    ..

8. Haak muts

Haak muts Actief lid

Mar 25, 2016
    389
    67
    28
    Dank je voor de reacties. Ik heb tot nu toe 1 aanval gehad. Maar ben zo bang voor een volgende...
    Het aparte is dat iemand die galstenen heeft gehad vaak geopereerd word. Lees eigenlijk nooit dat ze dat niet hebben gedaan?

9. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Dat komt omdat dat de enige goede oplossing is.
    Bij mij waren koffie en eieren een trigger.

Hou er rekening mee dat je na de operatie nog wel klachten kunt hebben. Ik kreeg nog een koliek een dag na de operatie. Soms heb ik wat gruis, dan moet ik er een kruik tegenaan houden of vuist in mijn zij en dan gaat het over. Dat gruis vind ik niet zo erg.

Het enige dat echt helpt tegen een aanval is ontspannen, warmte. Dan ontspannen je spieren en kan het steentje sneller passeren.

10. Haak muts

Haak muts Actief lid

Mar 25, 2016
    389
    67
    28
    Vandaag de echo gehad. Het enigste wat ze zei is dat er idd een steen zat. Meer info bij de arts volgende week.
    Zou het niet zo kunnen zijn er ik er nooit meer last van zou krijgen?

11. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Bij mij is hij er met spoed uitgehaald. Ik heb dus geen idee hoelang je normaal moet wachten of war de richtlijnen zijn.

12. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

May 5, 2015
    1,084
    694
    113
    Aauuwww sterkte!!!

Toen ik 20w zwanger was kreeg ik de eerste aanval. Had 2 dagen ervoor perfecte 20w echo gehad en kreeg die aanval 2u snachts. Met spoed naar ziekenhuis gegaan zoveel angst als we hadden.

Na die aanval niks meer gehad.
    Anderhalve week voor uitgerekende datum kreeg ik in 2 dagen tijd 3 aanvallen dus hebben ze de bevalling opgewekt.
    Na bevalling wilde ze me nog niet helpen omdat ik eerst daarvan moest bijkomen en ze me rust wilde geven.

Echter toen mijn dochter 6 dagen oud was kreeg ik weer aanval. Dag later met spoed geopereerd. Vreselijk werd zo bij mn dochter weg getrokken als nieuwe moeder. Heb er nog een naar gevoel van en kan er zo van janken.

Als ik terug kijk had ik liever eerder een operatie gehad of hem liever zelf gepland dan kan je je erop voorbereiden!
    Enige voordeel in deze situatie was dat mijn buik makkelijk opgeblazen kon worden omdat ik pas bevallen was haha.

13. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

Dec 22, 2016
    4,773
    3,116
    113
    Female
    Bij mij hielp het om geen vet te eten.
    De reden was waarschijnlijk dat ik een kilo of 10 was afgevallen.
    Toen ik werd geopereerd woog ik nog maar 47 kg omdat ik erg op mijn eten lette. Doodsbang om weer een aanval te krijgen.

Was ook heel bang voor de operatie (eerste operatie) maar ben echt ZO BLIJ dat ze mijn galblaas eruit hebben gehaald. Bij mij kroop hij richting mijn maag, en dat deed z'n gruwelijke pijn.
    De aanvallen duurde ook echt heel lang, minimaal een uur of 8.

Mijn vriend zag trouwens direct dat het mijn galblaas was. Want die had het 2 jaar daarvoor ook meegemaakt.

De operatie is ook een eitje.
    Ik werd om 14.00 uur geopereerd, en om 18.30 uur ofzo zat ik alweer in de auto terug naar huis.

Een ding : In en uit bed was wel echt heel pijnlijk. Mijn vriend moest mn benen er in tillen (hoog bed) en 1x ging het niet helemaal zoals het moest.. En toen voelde het serieus alsof ik aan alle kanten open scheurde. Voor de rest was het echt een verademing!
    Alles viel me ontzettend mee. En ben iedere dag nog blij dat dat ellendige ding eruit is.

14. Haak muts

Haak muts Actief lid

Mar 25, 2016
    389
    67
    28
    Ben inderdaad ook bang met wat ik wel en niet kan eten.
    En of het zowiezo daar iets mee te maken heeft,geen idee.
    Probeer vette dingen te vermijden.
    Hoelang duurde het herstel van de operatie?

15. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Dat ging heel snel. Ik had geen pijn ofzo. Heb nog 2 of 3 weken thuis gewerkt (Zat nog in mijn proeftijd toen ik galstenen kreeg en wilde blijven dus bood aan thuis administratie te doen. Het werkte want geen ontslag) en kon daarna weer vol aan de slag.

Ben je bang voor een operatie? Hoeft niet hoor, ik vond het heel gezellig in het ziekenhuis :D En ze zorgen zo goed voor je. Operatie duurde kort, daarna nog 1 koliek en nu op 2-3x per jaar gruis na geen last meer. Dat gruis kunnen ze wel verhelpen maar die behandeling is zo vervelend dat ik het zo laat.

Hier was de wachttijd 6 weken. Toen ik belde met de vraag welke pijnstilling ik mocht slikken omdat enkel tramadol niet voldoende was, werd ik ineens bovenaan geplaatst en mocht ik de volgende dag :)

16. Haak muts

Haak muts Actief lid

Mar 25, 2016
    389
    67
    28
    Ben niet bang voor de operatie, maar meer dat ik over 5 weken op vakantie ga naar Frankrijk.
    Tja en wat als ik daar er last van krijg.
    Heb Tramadol en buscopan gekregen. Schijnt goed te werken,maar hoop dat ik dit niet uit hoef te proberen....
    Denk dat ik bang ben dat ik nog een aanval krijg en dat ,zoals jullie weten, zo zeer doet.

17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Oeh ja dat snap ik :$

Neem een kruik mee en evt een infrarood lamp. Die kun je vaak tweedehands wel voor een euro of 5 krijgen. Infrarood komt diep in je lijf en hielp bij mij heel erg goed! Tramadol mag je paracetamol bij slikken om het te versterken. Kijk je uit met autorijden?

18. Haak muts

Haak muts Actief lid

Mar 25, 2016
    389
    67
    28
    Ik hoop dat ik het niet uit hoef te proberen
    Maar elk ding dat je voelt ben je zo bang dat het weer opnieuw begint. En vooral dat de pijn Onder heftig was dat er een ambulance aan te pas moest komen....

Share This Page