Hallo meiden! Helaas is er bij mijn laatste zwangerschapscontrole een verhoogde bloeddruk geconstateerd. Maak me veel zorgen. Moet rustig aan doen (niet werken) en heb medicatie, er zat geen eiwit in mijn urine en ook mijn bloed was niet afwijkend. Gelukkig maar. Is er iemand met ervaring met Aldomet? Ik voel me er heel duf door. Hoe gaan jullie om met de stress erover? Dankjulliewel!
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap precies hetzelfde gehad, ook met hetzelfde aantal weken. Uiteindelijk een paar dagen in het zh gelegen en met medicatie en rust naar huis gestuurd. Heb het volgehouden tot 34+3, toen kreeg ik HELLP. Probeer echt goed je rust te pakken, veel op de bank liggen en niet te druk maken. De sufheid van de medicijnen wordt wel minder hoor! Ik slik nu ook alweer een paar weken aldomet ivm hoge bloeddruk alleen nu dus al veel eerder in mijn zwangerschap. Eerste tijd was ik ook erg suf en voelde ik me beroerd, maar nu gaat het een stuk beter (in combinatie met halve dagen werken). Hopelijk blijft het goedgaan bij je! Sterkte!
Dank voor je reactie TJ82! Dus je hebt wel HELLP ontwikkelt? Hoe merkte je dat? Alles goed met je kindje? Was je ook bang in het begin toen je net de hoge bloeddruk had? En nu weer zwanger dus! Spannend! Goed om te horen dat de bijwerkingen minder worden, ik voel me de hele dag duf en slaperig. Inspanning is al snel te veel, dus ik lig inderdaad veel op de bank (op mijn linkerzij), ik vind het ook zo lastig om de dagen door te komen. Ben hele dag alleen thuis, en hou juist van bezig zijn, kan niet goed rustig aan doen. Ik doe het nu wel, voor de baby. Maar ik verwacht dat de muren wel op me af gaan komen...
Wat vervelend, en dat al zo vroeg in je zwangerschap.. Ik had altijd begrepen dat gematigd bewegen wel goed is bij een verhoogde bloeddruk, afgewisseld met rust. Het lijkt mij namelijk niet gezond om nog 15 weken op de bank te liggen, ook voor je conditie tijdens en na de bevalling. Ik zou dat nog wel even met je verloskundige bespreken. Veel sterkte in ieder geval!
Ik heb inderdaad wel HELLP gekregen. Voelde me de dagen ervoor heel slecht: had pijn aan m'n buik, veel hoofdpijn, hele erge pijn tussen m'n schouders etc. Had me al die tijd nog niet zo beroerd gevoeld. Toen het zh 's avonds belde dat ik naar het zh moest komen omdat de bloeduitslagen niet goed waren, was ik ook erg blij. Had gewoon veel eerder aan de bel moeten trekken. Met m'n zoontje was alles prima! Hij heeft maar 3 dagen in de couveuse gelegen en na 2,5 week mocht hij naar huis. Nu merk je echt helemaal niks aan hem! Ik heb me nooit echt veel zorgen gemaakt, maar dat was denk ik omdat ik me afsloot voor wat er zou kunnen gebeuren. Achteraf besefte ik het allemaal veel meer, ook hoeveel zorgen mijn man om mij heeft gehad. Maar op dat moment was ik er niet zo mee bezig. Uiteindelijk een 2e zwangerschap aangedurfd, hoewel het natuurlijk erg spannend is. Maar sta onder strenge controle van de gyn en dat is echt wel een geruststelling. Dus probeer je niet druk te maken, de kans dat het allemaal gewoon goed blijft gaan is er ook gewoon! Ze houden je goed in de gaten en trek zelf ook op tijd aan de bel als je het niet vertrouwd!
hoii, ik kreeg met 25+6 ook te horen dat mijn bloeddruk veel te hoog was (150/100) 2,5 week later ben ik opgenomen met zwangerschapsvergiftiging wat uiteindelijk hellp is geworden (de avond voor mijn meisje geboren is was mijn bloeddruk 190/110 ook ik kreeg bloeddruk verlagers, alleen geen aldomet ik kreeg adalat oros. krap 3 weken (met 29 weken) daarna ben ik bevallen van een prachtige dochter met een gewichtje van 880 gram en 33 cm! nu zit ik nog steeds aan de bloeddruk verlagers en krijg ik wel aldomet, die ik misschien wel mijn hele leven moet blijven slikken ik had/heb geen last van de medicijnen dus daar kan ik je niet mee helpen. @tj82, wat ontzettend spannend je zwangerschap! mag ik vragen hoeveel kans jij op herhaling hebt, of weet je dat niet?!
@missmara, dankjewel! Ik blijf ook zeker wel deels in beweging. Mag wel wandeling maken bijvoorbeeld. Maar voel me op dit moment zo duf dat het al snel te veel is. @ miss C, heftig zeg! Als het moet dan moet het he! Dan moet de baby komen... En je meisje maakt het goed? Ik ben zo bang dat de baby te vroeg moet komen.. moet vertrouwen op de artsen. Begin volgende week weer controle en bloed laten prikken. Dus je hebt nog steeds een hoge bloeddruk? Knap dat je niet duf bent van de Aldomet, lijkt me heel fijn!!! @ TJ82, fijn dat je zoontje het zo goed doet! En dat je niets aan hem merkt. Ja op die klachten die je noemt moet ik ook letten. Voorlopig geen pijn in mijn buik, of sterretjes. Hoofdpijn: ja een lichte, maar dat komt wsl door Aldomet. Ik heb nu zo'n thuisbloeddrukmeter op advies van de gyn en mijn onderdruk blijft rond 80-88, met af en toe uitschieter naar 95. Wel misselijk en overgeven, maar dat ben ik al heel mijn zwangerschap. Knap dat je weer een zwangerschap aandurfde, ik weet niet of ik het nog wel een keer durf allemaal. Als ik zie hoe ik van een zelfverzekerde vrouw in een soort bang musje ben verandert...pfff
Het is idd een hele heftige periode geweest maar gelukkig doet mijn meisje het super goed na oa 3 ziekenhuizen, longonsteking en 2 bloedtransfusies ik heb idd nog steeds een hoge bloeddruk en moet hiervoor ook regelmatig voor op controle bij de huisarts. heb idd vertrouwen op de artsen, zij grijpen echt wel in als dit nodig is. ik hoop dat je kindje voorlopig nog ff mag blijven zitten! hoeveel mg aldomet krijg je?!
Fijn dat het nu zo goed met haar gaat! Veel heb je meegemaakt in korte tijd zeg. En zij dus ook, ik hoop dat je volop geniet van haar ontwikkeling. Gelukkig word je zelf ook goed in de gaten gehouden door de huisarts nu. Ik krijg nu 3 dd 250 mg Aldomet. Ik hoefde nu nog niet omhoog van de gyn. Bij inspanning of net daarna, stijgt mijn bloeddruk wel naar 145/95. Maar na 10 minuten is hij dan wel weer 135/80. Volgende week evaluatie of de medicatie nog omhoog moet. Ik merk ook dat als ik me inspan of wat drukker doe, dat dan toch raar gevoel in mijn hoofd krijg. Dus rustig aan... Ik overdrijf misschien, maar ben nu blij met elke dag dat ik geen PE ontwikkel. Maar de onzekerheid over mijn eigen lijf en of het nog een veilige plek is voor mijn baby maakt me erg verdrietig!
@Miss c: heftig zeg! Jouw meisje heeft wel heel vroeg geboren moeten worden. Fijn dat het wel goed met haar gaat! Alleen balen voor jou dat je nog aan de medicijnen zit. Bij mij was het na mijn bevalling eiegenlijk meteen over. Nog een paar keer na mijn bevalling laten meten, maar bloeddruk was goed genoeg. In het begin van de zwangerschap zei mijn gyn dat ik 50% kans heb om het weer te krijgen. Of dat nu nog zo is heb ik nog niet gevraagd. ik ben een tijdje terug ook begonnen met 3x p.d. 250 mg, maar laatst was mijn bloeddruk bij controle 140/100 en is het meteen verhoogd naar 3x 500 mg. Dit in combinatie met halve dagen werken gaat goed! Afgelopen week was mijn bloeddruk 135/85. Hopelijk blijft het zo! Ik snap je onzekerheid wel hoor, Alicis! Maar probeer een beetje vertrouwen te krijgen in je lichaam. Met medicijnen kunnen ze een hoop doen, dus er is ook een grote kans dat ze je bloeddruk gewoon onder controle kunnen houden en je niet veel te vroeg bevalt. Heb daar vertrouwen in!
Ik heb in m'n vorige zwangerschap hoge bloed druk gehad en had vanaf 16 weken aldomet. Geen zwangerschapsvergiftiging gehad gelukkig en met 38 weken ben ik ingeleid. Hier werden de klachten niet minder. Heb bijna de hele zwangerschap op de bank doorgebracht. Gevolg 25 kilo zwaarder. Maar 2 dagen na de bevalling voelde ik me beter als tijdens de hele zwangerschap en de kilo's vlogen er zo weer af. Hou je rustig geef je eraan over. Dat is het bete wat je kan doen. Stress is ook niet goed. Enne ondanks dat ik op de bank gelegen heb had ik genoeg conditie om de bevalling te doen hoor. Niet te veel zorgen maken schiet je niks mee op, ze houden je goed in de gaten. Sterkte weet hoe ellendig je je kan voelen
Dankje TJ82. Wat fijn dat je bloeddruk nu onder controle is met 3dd500mg. Houden zo!! Ik bedenk me ook dat ik nog omhoog kan, en van alles erbij, alleen voel ik me nu al zo duf, laat staan als het omhoog moet. Vertrouwen werk ik hard aan, vind het heel moeilijk omdat deze zwangerschap, mijn eerste, al heel kloterig verloopt tot nu toe. Uitdroging, 14 kilo afgevallen, ziekenhuis etc. Daardoor ben ik vertrouwen in mijn lichaam ook kwijt.
@ Tines Dankje!! Dus je weet wat isolement op de bank inhoudt Goed om te lezen dat het bij jou stabiel gebleven is. Als je nog goede tips hebt om de eventuele verveling te lijf te gaan, ik hou me aanbevolen. Zwaarder worden zou voor mij nu in ieder geval niet erg zijn, ben nog ver onder mijn pre-zwangerschapsgewicht...
Ook ik kreeg te horen vandaag dat mijn bloeddruk te hoog is 140/95 ik ben nu 28,5 week. Geen eiwit in mijn urine maar maandag terug voor een nieuwe meting advies van de vk veel drinken, stress vermijden en rusten. Probleem is dat wij een enorme bak met stress hebben op dit moment (stiefzusje 7 maanden zwanger en beide onder verdachte omstandigheden overleden) het is ook in de krant geweest haar ex zit inmiddels vast als verdachte. We zijn erg geschrokken ik voel mij verder wel goed geen vocht vasthouden maar wel 4 kilo aangekomen in 4 weken tijd. Ik heb geen medicatie gekregen. Hoop dat het goed komt!
Ah Panther wat een moeilijke periode voor jullie zeg! Ik heb erover gelezen, wat vreselijk. Gecondoleerd met het verlies van je stiefzusje en haar baby! Hopelijk kun je je rust vinden en stress vermijden, maar wat lijkt me dat moeilijk zeg. Ik hou ook geen vocht vast, ben eigenlijk niet aangekomen afgelopen periode (komt door nog erg misselijk..). Ik ga nu wel elke dag op de weegschaal om het in de gaten te houden, en mijn ring valt nog steeds van mijn ringvinger af. Hoop ook dat het goed komt!! Ben benieuwd naar je uitslagen maandag, ik moet maandag eind van de dag weer voor controle. En daarvoor nog bloed laten prikken.
Oooo ook voor jou spannend dus! Ik moet om 13:10 net als jou geen klachten geen vocht vasthouden enzo alleen die bloeddruk he pffff. Misselijkheid schijnt erbij te horen hoorde ik maar ik heb er geen last van. Wanneer ben jij met medicatie gestart?? ik vermoed als hij net zo hoog is als vandaag ik maandag naar de gyneacoloog moet.
Mooi dat je verder geen klachten hebt! Maar toch zorgt zo'n bloeddruk wel voor onrust hè! Ik gebruik nu iets meer dan week Aldomet. Misselijkheid kan erbij horen, maar ik ben al de hele zwangerschap erg misselijk, en baby zit met zijn hoofd tegen mijn maag en heb dus ook veel last van maagzuur waar ik ook weer misselijker van wordt.... Vindt het een heel gedoe om goed op de symptomen te letten. Ik voel me raar in hoofd door medicijnen, ik ben misselijk en beiden kunnen ook bij PE horen... Ik zal blij zijn als het februari is....
Ik heb het zelfde gehad bij mijn eerste zwangerschap en toen ben ik opgenomen. Wanneer starten ze met bloeddruk verlagers in de zwangerschap?
Meestal beginnen ze met medicatie als bloeddruk bij herhaling hoger is dan 140/90. Ben benieuwd hoe dat bij jou zal lopen, ik hoop dat je bloeddruk weer lager is. Hoe verliep het in je eerste zwangerschap? Bij hoeveel weken ben je toen opgenomen en wat waren je klachten?
Mijn oudste is 19 dus denk dat er in die tijd nog geen medicatie werdt gegeven het enige advies wat ik kreeg was zoutloos eten en rust. Dat eerste schijnt achterhaald te zijn tegenwoordig. Ik ben toen opgenomen met 35,5 week mijn bloeddruk was echt torenhoog ik weet nog dat ik sterren voor mijn ogen zag en dacht dat het erbij hoorde ( ik was zelf 19 toendertijd toen ik beviel dus piep jong en geen ervaring) en dacht nou het zal wel.stom van mij. In het ziekenhuis zakte de bloeddruk enigzins en ben uiteindelijk spontaan bevallen met 37 weken. Desondanks was mijn dochter op een prima gewicht van 3380 met mijn 2de dochter geen problemen gehad en die kwam ook spontaan met 38,5 en 3810 gram heb dus ook altijd wel stevige babys gehad. Waar ik bang voor ben is een opname dat wil ik echt niet dus hoop dat het wel beter is maandag anders vrees ik het ergste. Hoe gaat het met jou? Sinds wanneer heb jij deze klachten? En je hoeveelste kindje is dit? Trouwens verder is mijn bloed prima glucose, ijzer en anti stoffen waar ik meer risico voorhad maak ik gelukkig niet aan.