ik heb eigenlijk als een van de weinigen in mijn familie geen galstenen gehad, maar zo ongeveer iedereen was in de 20 toen ze het hadden.
Ik was 34 toen ik een galblaasoperatie kreeg. Ik had 1 grote galsteen.De operatie was laparoscopisch gedaan ondanks het feit dat ik overgewicht had.Vond de galsteenaanvallen inderdaad ook erger dan bevallen.Dit geld ook voor niersteenaanvallen....heb ik ook 3 keer gehad.Bah!!
Ik was 26 met de eerste aanval, en 27 toen de goede diagnose kwam en de galblaas eruit is gehaald. De eerste steen is eruit gehaald, terwijl die nog klem zat. Was zo geel als een kuikentje. Dat is met een tube in mijn keel gedaan (ERCP). De rest, een stuk of 30 steentjes van 3-8 mm, zijn 2 weken later er met de galblaas uitgehaald. Dat was een kijkoperatie. Dat was ook zo gepiept, vergeleken met dat steentje wat een paar dagen klem zat.. Hier zit het in de familie, 2 oma's en een nicht zijn hem kwijt. Waarbij het nichtje na haar 2e zwangerschap. Bij begon het een jaar na mijn 1e zwangerschap. De arts het het over de 4-V's. Veertig, vruchtbaar, vet en vrouw. En ik voldoe wel aan 3 daarvan.. En wat anderen ook zeggen: liever een bevalling dan die galsteenpijn.. Dan heb je tenminste nog een paar tellen rust tussendoor. En dan had ik een weeenstorm..