Nou morgen om 15:00uur is het zover, dan gaat mijn galblaas eruit. Ik ben op van de zenuwen....pffff! Hopelijk valt het allemaal mee!?
Meen je niet!! Operatie niet goed gegaan? Op 1 maart wordt mijn galblaas verwijdert, maar niet met een standaard kijkoperatie maar met een nieuwe operatie via de vagina. Nog 2 weekjes...en ik begin nu ook wel bang te worden voor de operatie.
Operatie is prima gegaan! En ben ook 'blij' dat die er eindelijk uit is. Gegeten heb ik nog niet, geen honger. Vandaag hele dag morfine gehad! Bloeding is al gestopt, vanmorgen onwijs veel pijn gehad ze weten nog steeds niet waarvan....doorademen doet ook zeer! En toch ben ik blij, blij met de gedachte dat ik nooit geen koliekpijn meer ga hebben.
Mag vandaag naar huis. Vanmorgen kotsmisselijk wakker geworden en overgeven denk door de vele morfine gisteren.....? Nu moet ik gaan eten maar lukt niet echt......darmen rommelen behoorlijk zit nog niet allemaal ok!
Wat vervelend dat je nog zo naar bent. Het strakke gevoel kan van het gas komen wat ze in je buik blazen en je hebt een open buik wond dus verwacht niet dat je meteen kiplekker bent.. Sterkte en beterschap
Hoe deden jullie dat? Aten jullie meteen weer alles na de galblaasverwijdering....? Ik stik van de honger maar durf niet veel te eten. Mijn darmen zitten ook nog in de knoei. Heb enorm zin in chips Snap het zelf niet...maar dur dat niet te eten. Kan dat wel?
Zowiezo zou ik me niet gaan storten op de chips NU al. Ik zou gewoon eerst normaal eten gaan eten. Dus vlees, groenten, aardappel, brood, vleeswaren, en dat soort dingen. Over een weekje kun je dan chips ofzo nemen. Zou de gok van chips nog niet wagen. Zeker niet als het gaat om gekruide chips. Enne..................laat kool soorten voorlopig even achterwegen, want dat kan weer onnodig buikpijn oproepen de eerste paar weekjes. Wat betreft je 2e vraag. Doe het gewoon rustig aan de komende week. Luister naar je lichaam, die geeft wel aan wat je wel of niet kunt. Zware taken kun je beter even mee wachten tot een week of 4 na de operatie. Dat moest ik in elk geval wel.
Ik heb gisteren toch een klein handje chips gehad, geen last van gehad en avondeten bordje spagetti allemaal steeds kleine beetjes. Verder loop ik als een bejaarde en voel ik me ook 100 pfff....hoop dat dit snel wegtrekt. 'S nachts slaap ik zowat rechtop met een ruggesteun maar dat is ook niks. Durf niet plat te gaan liggen ben 'bang' dat ik niet meer rechtop kom. Al met al is deze operatie me zwaar tegengevallen. Maar goed het is gebeurd nu snel opknappen hopelijk en weer leuke dingen doen met mijn kleine meisje.
Rechtop slapen is ook heel goed voor de genezing ( niet dus !! ) Denk dat jij een beetje TE bang bent voor sommige dingen. Wat betreft de chips : tja, is je eigen keuze, maar ik persoonlijk vind het geen slimme keuze. Dat je er geen last van hebt gehad, wil nog niet zeggen dat je er verstandig aan hebt gedaan. Hou er wel rekening mee dat alles ontregeld is he. Je galblaas waar normaal je gal opgeslagen wordt is weg, dus dat houdt in dat je een teveel aan gal kan produceren de eerst komende tijd, en daarbij ook nog het feit dat het gal nu niet meer opgeslagen wordt maar rechtstreeks je darmen in gaat gelijk. Sterkte in elk geval.
Wat is er slecht aan rechtop slapen? Heb ik ook gedaan na mijn galblaasoperatie en dat was stukken fijner dan liggen. Omdat het liggen niet ging vanwege de pijn. Dus beter rechtop slapen en geen helse pijn dan liggen omdat dat zogenaamd beter is voor de genezing. Meis als jij chips wil dan moet je dat doen. Verstandig is inderdaad wel te doen met mate omdat je nog niet weet hoe je lichaam er op reageert. Er is een kans dat het reageert of helemaal niet. Lekker doen waar je zelf zin in heb!
Sjannie: je bedoelt het vast niet zo maar je komt niet heel vriendelijk over. Kun je mij uitleggen wat er zo slecht is aan rechtop slapen Deed ik in het ziekenhuis ook zei niemand wat van... En die chips heb geen hele zak gelijk leeggegeten gewoon een handje das alles. Vind het wel storend dat je zegt dat ik te bang ben voor sommige dingen, dat is niet aan jou om dat te beoordelen. Als ik alles kon deed ik dat meteen ik heb namelijk een super lief klein meisje van 8 weken, die breng ik echt niet voor de lol weg maar, omdat ik nu echt niks kan. Kan niet eens rechtop lopen. En hoe dat werkt met de gal dat weet ik wel zal vast wel goed komen. Rums: allereerst hoe is het met jou? Vandaag uitgerekend spannend hoor! Ik heb inderdaad chips gehad gewoon een handje voor de smaak meer niet en was heerlijk haha!hoelang heb jij last gehad na de operatie tot je weer dacht nu kan ik weer alleen functioneren? Autorijden? Boodschappen doen dat soort dingen? En inderdaad rechtop slapen is nu wel even prettig want als ik lig kom ok gewoon niet meer rechtop das echt een hel! Heb ook zo ruggesteun in bed, gaat wel! Al hoop ik dat ik snel weer gewoon kan liggen
Ten eerste was mijn post zeer zeker niet onvriendelijk bedoeld. Misschien komt hij bij jou zo over, maar dat is in de verste verte niet zo bedoeld. Alleen vraag ik me nu wel af waarom ik eigenlijk nog zou moeten uitleggen waarom rechtop slapen juist NU slecht kan zijn. Ik gaf je gewoon wat advies, maar ik krijg niet het idee dat het in harte werd afgenomen. Maar oke, dat terzijde. Wij hebben altijd in het ziekenhuis de mensen afgeraden om rechtop te slapen na een galblaas verwijdering. Natuurlijk doet het pijn als je plat ligt, maar wat dacht je van je wond als jij rechtop ligt ?? Doordat jij rechtop ligt zit als het ware ook de wond de hele nacht in een soort ''knik'' Je operatie gebied gaat daaraan wennen, met als gevolg dat het plat liggen straks heeeeeeeel moeilijk kan gaan. Want je gaat ineens van een ''knik'' naar een platte stand weer. Terwijl dat het operatie gebied is gaan genezen in de ''knik'' stand. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg. Wat je ermee doet, moet je zelf weten. Ik oordeel niet, en veroordeel ook niet. Ik wilde alleen advies geven, maar daar hoeft natuurlijk niet naar geluisterd te worden. Iedereen moet doen wat hij of zij goed acht. Ik geef alleen mijn mening als ik zeg : het is niet goed, en wij hebben het altijd afgeraden in het ziekenhuis als iemand geopereerd was. Thats all. Daarbij zeg je ook dat je zelf wel weet hoe het met dat gal gaat. Nou prima, ik wilde je alleen het e.e.a uitleggen. Maar als dat niet in dank wordt afgenomen, vindt ik het ook goed. Nogmaals, je moet zelf doen waar je je goed bij voelt.
Ieder mens is anders qua genezing. En als je denkt dat de genezing er op dat moment niet toe doet, prima toch.
Sjannie: apart want ik ben ook geopereerd aan de galblaas maar ook ik heb snachts semi rechtop geslapen in het ziekenhuis. En ik heb daar geen tips over gekregen van de verpleging. Dit zal dus per ziekenhuis verschillen. Ja, vandaag uitgerekend maar de kleine is nog niet van plan om te komen, helaas. Voordat ik weer een beetje fatsoenlijk kon lopen was ik toch wel een week verder. En voordat ik weer kon autorijden wel 2 weken verder. Ik sliep semi rechtop, veel kussens in de steun. En zo gleed ik elke nacht een stukkie naar beneden. Na mijn operatie kon ik trouwens alles weer eten. En ik heb alles gewoon gegeten en ik was een van de gelukkigen dat mijn lichaam het goed verwerkte
Ik hoop dat je snel opknapt meid. Maar wat anderen zeggen he moet je lichaam daar de tijd ook voor geven....Bij mij heeft het wel anderhalf maand geduurd voor dat ik me eindelijk weer mezelf voelde. Kwa chips eten zou ik dat niet te snel doen...maar als jou gevoel aangeeft dat het wel kan... Ik heb denk ik wel 3 weken gewacht met een chipie eten. ook zoals al eerder is gezegd koolsoorten even mee wachten... Ik zou het nog even voor je lichaam op lichte voeding houden. Toen ik na 3 weken weer meer begon te eten en dus ook de dingen die ik at voor mijn galsten toen merkte ik dat wel meteen weer, niet meer aan de aanvallen maar wel aan me darmen haha, heb er helaas luie darmen aan over gehouden.. Trouwens over dat rechtslapen dat lijkt me niet heel verkeerd toch? De eerste 2 nachten na mijn operatie was het al een heel drama om me alleen al om te kunnen draaien in bed, dus begrijp heel goed dat je zo dan gaat slapen Sterkte!
Bedankt voor je antwoord. Wilde net nog een vraag gaan plaatsen hier. Nu is het een week geleden de operatie en eigenlijk gaat het opzich best goed. Alleen merk ik nu dat ik erg pijn in mijn zij/rug heb, voelt een beetje alsof het de plaats is waar de galblaas gezeten heeft...? Vooral als ik de hele nacht gelegen heb en dan weer opsta dan doet het erg zeer. Komt dit bekend voor pijn aan de rechterkant van rug? Ik eet over het algemeen nog lichte dingen, weinig sausjes en geen frisdrank of zo, tot nu toe gaat het goed! Merk dat ik zo nu en dan toch bang blijf dat ik weer galstenen krijg al is die kans maar erg klein.....maar die pijn....brrrr wil ik nooit meer meemaken hopelijk.