Hoi meiden, Ik ben net pril zwanger en wil graag wat vragen over sporten. Na mijn MA ben ik helaas 4 kilo aangekomen (kan het wel hebben hoor). Zat liever op de bank met een glas wijn en een reep chocolade boos op de wereld te zijn, dan te gaan bewegen. Nu de zomer er weer aankomt wil ik toch weer wat "strakker" worden. Maar door de zwangerschap durf ik niet zo goed te sporten. Voorheen probeerde ik 2 keer in de week 5km hard te lopen en 2 a 3 keer in de week krachttraining (vooral squaten) te doen. Door gezond te eten en veel eiwitten binnen te krijgen kreeg ik in 3 maanden mijn lijf weer "zomerproof". Wie sport of heeft gesport tijdens de zwangerschap? Hebben jullie advies voor wat ik wel en niet moet doen? Alvast bedankt
Ik vind je verhaal erg herkenbaar. Na mijn ma heb ik ook een stuk minder gesport. Voor mijn gevoel had mijn lijf me zo in de steek gelaten. Tijdens die zwangerschap ben ik gewoon naar bodycombat en Zumba gegaan en stapte ik ook nog op mijn fiets naar mijn werk (12 km enkele reis). Toen ik nu weer zwanger werd durfde ik veel dingen niet meer en ben ik alleen verder gegaan met Zumba omdat ik dat zelf niet zwaar vind om te doen (ik spring alleen niet meer en veel draaien sla ik over). Daarnaast doe ik nog wat cardio, maar wel rustiger aan. Mijn advies zou dan ook zijn om goed te kijken wat je lijf aan kan. Zorg dat je hartslag niet te hoog oploopt, pas op dat je het niet te warm krijgt. Als je met gewichten traint doe dit dan lichter dan normaal en laat de rechte buikspieren en oefeningen voor je liezen zitten en drink voldoende. Luister goed naar je eigen lijf en vraag bij twijfel de vk/gyn en je sportschool om advies. Fijne zwangerschap gewenst!
Ik ben gewoonblijven sporten in de sportschool. Loopband heb ik verwisseld voor spinningfiets om m'n bekken te ontlasten. Verder opletten dat je je oefeningen voor onderlichaam symmetrisch houdt, squats zijn dus goed, lunges niet. Rechte buikspieren even niet trainen, schuine wel. Luister sowieso goed naar je lichaam en push jezelf niet tot het gaatje.
Tijdens de 1. Zw ben ik tot maand 4 gewoon pilates blijven doen, daarna zw-gym, maar dat stelt niks voor Gewichten heffen en te zware buikspieroefeningen mag je volgens mij niet doen omdat dit een druk in je baarmoeder veroorzaakt
Hebben jullie gelijk na je positieve test advies gevraagd in de sportschool? Ik ken de mensen goed en ben bang dat het bijvoorbeeld bij de groepslessen al opvalt. Mag je de eerste 12 weken ook geen lunges doen en rechte buikspieren?
Ik ben vanaf week 13 begonnen met Mom in Balance. Is echt heel fanatiek en kan best zwaar zijn. We lopen nog steeds hard bijvoorbeeld: ben je verder en voelt het niet goed meer ga je ipv hardlopen, powerwalken. Ik vind het ideaal zo. Vooral omdat ik niet hoef na te denken wat wel en niet goed is, ik kan 'dom' mijn lesje volgen, we sporten in weer en wind buiten en je kunt zo vaak aansluiten als je zelf wilt. Ik woon bij een grote stad en dus keuze genoeg aan locaties, dagen en tijden om aan te sluiten bij een les. Ik heb wel een onbeperkt abonnement. Je kunt er ook eentje nemen voor 1x in de week bijvoorbeeld. We hebben er twee in de groep die deze week zijn uitgerekend en zaterdag nog mee deden met de les. Je kunt dus zo lang mee sporten als je zelf wilt. Zolang het nog goed voelt. Hiervoor liep ik hard (2x5km per week) en volleybalde ik 2-3x per week. Dat durfde ik al gauw niet meer, vandaar dat ik MIB ben gaan doen want ik wilde wel blijven sporten!
Nee dat heb ik niet gedaan. Mijn fysiotherapeut is CIOS gecertificeerd en geeft zelf ook Zumba. Hem moest ik voor de behandeling sowieso vertellen dat ik zwanger was, dus ik kon ook mooi vragen hoe het zat met sporten!
Thanks voor de snelle reacties. Ik laat de krachttrainging zitten en ga lekker 2 keer in de week op de fiets naar het werk (11km enkel) en dan 1 a 2 keer hardlopen
Zoals genoemd Mom in Balance. Lekker buiten trainen! Ik had echt spierpijn na de eerste keer haha! Bovendien kan de trainster je extra adviezen geven wat je wel en niet kan doen aan extra sporten, hardlopen etc specifiek voor jouw situatie.