Hi goedemorgen, Wat is jullie ervaring met onderhandelen over een occasion bij de dealer? Is er een bepaald percentage wat gebruikelijk is? En ik vind persoonlijk rijklaarmaakkosten echt onzin, dus dit wil ik er sowieso vanaf onderhandelen Als je er ervaring mee hebt, wat was de vraagprijs en wat heb je er uiteindelijk voor betaald?
Bij een occassion is er in ieder geval meer onderhandelingsruimte als bij een nieuwe auto. Ik werk in een autobedrijf en hoorde laatst dat er op bv een nieuwe Aygo nog nauwelijks 300 euro winst zit. Nu begreep ik ook gelijk waarom ik destijds niet eens het klepje voor het dashboard kastje kado kreeg op mijn gloednieuwe Aygo. Bij 2ehands zit er veel meer marge op. Je krijgt bij inruil nooit wat je er voor zou betalen als je 'm zou moeten kopen. Maar ik moet er ook bij zeggen, bij ons worden alle auto's technisch nagekeken en waar nodig onderdelen vervangen. Dus kosten als bv rijklaar maken, kunnen er zeker wel zijn. Soms kun je auto's ook voor een meeneemprijs ophalen. Maar dan kun je ook geen enkele aanspraak maken op welk defect dan ook als later blijkt dat je auto niet helemaal in orde is. Maar daar was de prijs dan waarschijnlijk ook naar. Andersom kan ook, vind je een auto voor een scherpe prijs zonder garantie, dan kun je die er misschien wel bij kopen. Kost vaak enkele 100en euro's. Maar als je dan wat hebt aan je auto.....
Mijn auto stond voor 6400 euro waarvan 600 rijklaar. Dit vind ik sowieso onzin dus dat betaal ik niet Ik heb altijd eisen als ik een auto koop zo wil ik een grote beurt een nieuwe apk een nieuwe distributie riem een nieuwe multiriem een volle tank en als de banden opschieten nieuwe banden. Dit lijstje heb ik gekregen en ik heb de auto gekocht voor 5200 euro.
Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor auto je op het oog hebt. Wij hebben enkele jaren geleden een VW Polo gekocht, nou die vlogen als warme broodjes over de toonbank. Hebben hem uiteindelijk in het oosten van het land gehaald bij een garage die niet aan onderhandelen deed, en dat was de scherpste prijs die we tot dan toe voor elkaar hadden gekregen (wel eerdere proefritten gemaakt en over de prijs gesproken maar steeds niet overeen gekomen). Daar kon je ook garantie bijkopen, maar die man zei zelf ook, als er binnen nu en 6 maanden iets mee is, dan moet ik hem toch maken want je mag wettelijk gezien verwachten dat hij met deze leeftijd en prijs langer mee gaat dan dat (auto was toen 3 jaar oud). Als je een beetje vergelijkend waren onderzoek doet (voor wat voor prijzen staan vergelijkbare auto's in de markt) kan dat je ook al helpen. Mijn tip is om niet te snel toe te geven, bij de eerdere onderhandelingen waar we uiteindelijk niet op in gingen, kon er op het laatst wanneer we weg wilden lopen altijd toch nog meer van de prijs af dan dat ze in 1e instantie zeiden.
Is bij onze auto hebben wij er maar 50 afgelult haha. Daarin tegen geen extra kosten voor bijv rijklaar. En de complete voor en achterbumpers zijn uitgedeukt en opnieuw gespoten ivm wat schade. Zaten zo goed als nieuwe banden onder en volle tank mee gekregen. En onze auto was de goedkoopste in z'n klasse qua kilometerstand etc.. Al met al absoluut geen dure koop gedaan rijden er nu bijna 2 jaar in en met de huidige km stand zouden wij er nog ongeveer hetzelfde voor weer krijgen.
Wil je een gloednieuwe auto of tweedehands? Mijn man heeft 2 gloednieuwe auto's gekocht in de afgelopen 2 jaar ( 1 voor hem zelf en 1 voor mij) en bij beide heeft hij een paar duizend euro korting gehad. Daarnaast kregen we ook nog kados (een horloge, een autostoel voor onze oudste dochter, een skelter en een loopauto. Allemaal van het automerk). Mijn man vraagt altijd wat er nog met de prijs gedaan kan worden en brengt het altijd op een leuke en grappige manier. Daar krijgt hij best wel veel mee gedaan
Vergelijk hem met andere auto's hoe hij in de markt ligt. Ik wist precies welke auto ik wilde, welke kleur, welke opties, welke maximale km stand, welk minimum bouwjaar. Op autotrack kwamen er toen 10 auto's uit in NLmet de eigenschappen die ik wilde. In Zeeland (eind rijden voor mij) was er eentje te koop die slechts 16.000 km op de kilometer teller had staan, voor 6.400 euro, terwijl de anderen voor ongeveer dezelfde vraagrpijs of zelfs meer 60.000-90.000 km hadden. Niet vreemd dat er dan een stuk minder te onderhandelen valt. Ik heb de rijklaar kosten niet betaald, 50 euro van prijs af, een kleine beurt en nieuwe accu gevraagd. Niet veel eraf, maar alsnog erg tevreden met de deal! Ze waren ook nog zo attent om me van station Middelburg af te halen (20 min heen en terug), zodat ik niet met bus hoefde na de treinreis.