Omdat verhuizen op de korte termijn niet gaat lukken en een bouwdepot wel een optie is zijn wij ons aan het verdiepen in wat we willen. Ik zag vandaag tuinkamers op internet. Op zich spreekt het hele idee van de raampartij en tuindeur vervangen voor een schuifpui en dan daar aangrenzend een tuinkamer mij wel aan. Ik vraag me nu af in hoeverre zo'n tuinkamer geluiden van buiten dempt? Als je erin zit. Wat hoor je dan nog? En stel je hebt 1 kant open, maar de lange kant en een van de zijkanten dicht? Iemand die me hier ervaringen over kan vertellen?
Wij hebben er een. Wij hebben het ongeveer zo tuinkamer - Google zoeken De zijkanten zitten deels ook tegen de muren van de uitbouw van de buren. Hebben bovenop glas. Hebben voor 5 schuifdeuren, zonder kozijn. Puur een glaswand dus. Het dempt wel, maar niet extreem.
Ik vind dat ook heel erg mooi en wij overwegen het misschien ook wel. Alleen ik vraag me af als je een glazen bovenkant hebt en je het je slaapkamer er boven hoor je dan niet ontzettend goed die regen?
Bij ons zijn de zijkanten dicht en het dak ook. De rest is glas, een vrij oud model van een tuinkamer volgens mij. Wij zitten op een hoek en recht aan een drukke weg, en het dempt redelijk het geluid maar je hoort nog steeds het voorbij rijdend verkeer.
En ik maar googelen naar tuinkamers... wist niet wat het was, haha. Daar zeggen wij een veranda tegen.
Ik vind het er altijd erg leuk uitzien, maar ik vraag me ook altijd af of het niet ontzettend snel heet wordt met al dat glas. ( Denk aan een kas)
Nee, daar bestaat speciaal glas voor. Bovendien kun je een tuinkamer geheel openen, anders dan bij een kas of serre.
Het ziet er inderdaad heel leuk uit al dat glas, zeker voor het uitzicht vind ik het mooi. Maar het is ook heel warm in de zomer als de rolluiken helemaal open zijn, zeker met een serre/tuinkamer waar bijna de hele dag de zon op staat. Met warm weer zitten we er dus ook nooit eigenlijk, maar ik denk wel dat het bij ons ligt aan het glas. De tuinkamer is al lang geleden aangebouwd en toen was er, denk ik, nog geen speciaal glas. Daar zou ik ook zeker aan denken of rekening mee houden, wij hebben dan wel rolluiken dat scheelt maar ik zou liever speciaal glas hebben wat de warmte meer buiten houd.
nog nooit van gehoord.. in mijn fantasie zag ik al dat jullie een kamer in huis vol hadden staan met planten bloemen een watervalletje en een bankje haha
Bedankt voor jullie reacties. Er is inderdaad speciaal isolerend/warmtewerend glas en mogelijkheid tot zonneschermen onder het glasdak. Wij wonen ook op een hoek en ik zou 1 zijkant dicht willen hebben en mogelijkheid om de andere kanten te openen. Het lijkt mij vooral in de herfst heel mooi om te zitten. Lekker uit de wind, maar toch nog buiten Of de dagen in het voorjaar dat het wel lekker is, maar toch nog fris.
Nee, een veranda is ook dicht. Hier word het ook een veranda genoemd. Wij willen een veranda bijbouwen om meer woonruimte te creeëren. Dat is volledig dicht met schuiframen die je in de zomer open kan zetten...
Een veranda is een aanbouw aan een woning, meestal slechts een afdak steunend op houten palen. De vloer kan de bestaande vloer zijn, maar meestal is een houten vloer aanwezig die gelijk met de vloerhoogte binnenshuis doorloopt. De naam vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in het Bengaalse woord barandah. Een serre, wintertuin of tuinkamer (in Vlaanderen: veranda) is een aanbouw op de begane grond aan een woning, soms vrijstaand, die grotendeels uit glas bestaat. Dat zegt ome Google in ieder geval