21 mensen schijnen gewond te zijn geraakt bij een aanval door een man met een bijl in de trein. De dader schijnt neergeschoten te zijn. Wat bizar Engelse bron: German train 'axe attack': Many reported hurt - BBC News Nederlandse bron: 'Man verwondt meer dan twintig mensen met bijl in Duitse trein' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl En NOS: Veel gewonden bij aanval in Duitse trein | NOS Duitse bron: https://br24.de/nachrichten/Bayern/taeter-attackiert-21-menschen-mit-einer-axt
Nee, het maakt ook niet uit. Hier in de regio is jaren geleden ook een keer een man met een bijl te keer gegaan. Het moet vreselijk beangstigend zijn voor iedereen die dat meemaakt. Alleen voelt 'een gewone gek' voor mij als 'lezer van een krantenbericht' meer als incident. Erg voor de betrokkenen, maar ik word er zelf niet bang van. Als het ook weer een terroristische achtergrond is, voelt het voor mij op een bepaalde manier enger, alsof je nergens meer veilig bent. Zal ik nog wel met de trein naar Amsterdam gaan, dat gevoel. Daarom vraag ik me af wat de achtergrond is. Daar zal morgen wel meer duidelijk over worden.
Is wel een van mijn grootste angsten, aangevallen worden in een trein (of vliegtuig). Je kunt geen kant op en het duurt zo lang voor iemand het doorheeft ben ik altijd bang (conducteurs zijn niet altijd in de buurt).
Dit was een regionale trein (niet van/naar een grote stad), dus als dit een terroristische aanval was, kun je in Nederland niet meer met de trein, als je je laat leiden door die angst. Ik snap je angst, maar ik zou me niet laten weerhouden van wat ik zou willen doen, dan beperk je alleen maar je eigen vrijheid. Maar goed, ik hoop dat er geen doden zijn gevallen / vallen daar door die aanval
Het zijn er 4 die verwondt zijn de rest is in shock las ik net. De wereld wordt steeds gekker 😢
Toch iets minder gewonden gelukkig, inderdaad. "Vier mensen raakten zwaargewond, één iemand raakte lichtgewond. Veertien anderen zijn in shock geraakt, maar liepen geen verwondingen op, dat meldt een Duitse politiewoordvoerder."
Toch zijn er op die manier al heel wat gekken geweest in Nederland, denk aan Apeldoorn en Alphen. Laatst was er in de wijk waar wij wonen ook zo'n gestoord persoon die wild rondrende met een mes, de meeste mensen konden gelukkig net op tijd een huis in rennen. Al waren er wel tig auto's beschadigd. Dat vind ik zelf juist erg beangstigend. Niet dat de terroristische dreiging mij niks doet hoor, integendeel, maar extremisten worden 'ten minste' streng in de gaten gehouden door de AIVD, en gekken niet...
De IS eist de aanslag op. Verschrikkelijk bah! IS eist aanslag op Duitse trein op - Het Belang van Limburg De politie heeft een zelfgemaakte IS-vlag gevonden bij de zeventienjarige vluchteling uit Afghanistan die maandagavond in Duitsland treinreizigers toetakelde met een bijl. Daarbij raakten vier slachtoffers zwaargewond. De jongeman werd neergeschoten door de politie. Het leek op een slachthuis, aldus een getuige. Ondertussen heeft terreurbeweging IS de aanslag opgeëist. Dat meldt Amaq, het persagentschap van IS. De feiten speelden zich rond 21.15 uur af op een trein ter hoogte van Heidingsfeld (Würzburg). De politie laat weten dat bij de aanval vier personen zware verwondingen hebben opgelopen en één slachtoffer lichtgewond raakte. Veertien personen verkeerden in shock. Onder de slachtoffers is ook één toerist uit Azië, aldus de Duitse nieuwssite Bild.de. IS-vlag De aanvaller was een zeventienjarige Afghaan. Dat heeft de Beierse minister van Binnenlandse Zaken Joachim Hermann gemeld aan televisiezender ARD. Volgens de eerste berichten zou hij als niet-begeleide minderjarige vluchteling naar Duitsland zijn gekomen en leefde hij bij een pleeggezin. Hij riep "Allah Akbar" tijdens zijn aanval, aldus Hermann. "Bij hem thuis werd ook een handgeschilderde vlag van terreurorganisatie Islamitische Staat gevonden." Na de aanval sloeg de dader op de vlucht, aldus Hermann. Een SWAT-team van de politie - dat toevallig in de buurt was - startte de achtervolging. Toen de tiener de politie wilde aanvallen, openden de agenten het vuur en doodden ze de dader. De politie gaat ervan uit dat de jongeman alleen handelde. De woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken verklaarde wel al dat het waarschijnlijk om een islamistische aanval gaat. De lokale autoriteiten bevestigen echter dat enkel de definitieve conclusies van het onderzoek daarover uitsluitsel zullen brengen. Wat heeft hij de laatste dagen en weken gedaan? Wat is er bekend over zijn omgeving? Dat zijn allemaal dingen die nu onderzocht worden zodat we ons een beter beeld kunnen vormen, zei de minister. "Nooit zoveel bloed gezien" "Ik heb in heel mijn leven nog nooit zoveel bloed gezien", getuigt een buurtbewoner in Bild. "Ik zal geen oog dicht doen de komende nacht." Volgens een passagier leek de wagon na de aanval "op een slachthuis". "De vloer, de stoelen, alles was bedekt met bloed." Twee maanden geleden was er al een soortgelijke aanval op een trein in Grafing, in de buurt van München. Een 27-jarige man doodde toen een 56-jarige passagier met een mes, drie anderen raakten zwaargewond. De dader werd opgenomen in een psychiatrische kliniek.
Ik weet het. Gekken heb je altijd en met de bezuiniging op de geestelijke gezondheidszorg, lopen er steeds meer los rond. En of we daaraan nog niet 'genoeg' hebben, komen er nu ook nog extra van dat soort types die zich laten beïnvloeden door dit soort organisaties met een extreem gedachtengoed. En ik krijg het gevoel dat ze (in ieder geval gedeeltelijk) een andere weg in slaan. Naast goed voorbereidde aanslagen met meerdere personen en (semi-)professionele wapens, ook losse individuën die toeslaan met 'wat maar voor handen' is. Zoals in de vrachtwagen in Nice en nu die bijl in Duitsland. Ook met messen e.d. kun je natuurlijk aardig wat schade aanrichten voor je zelf gepakt wordt. En het kan ze blijkbaar niks schelen dat ze zelf omkomen. Ze gaan er al vanuit. Dat maakt het extra eng. Die voorbereidde aanslagen zijn denk ik al moeilijk te voorkomen. Maar dit is zo goed als onmogelijk. Ik houd echt mijn hart vast voor de Nijmeegse vierdaagse, Zomercarnaval en ook alle regionale evenementen die de komende zomermaanden op stapel staan. Ik ben niet bang aangelegd en wil mijn leven zeker niet laten lijden door angst. Maar ik ben wel iemand die veel nadenkt en ook wel realistisch is. "Mij overkomt dat niet" zul je uit mijn mond nooit horen. En ik merk wel dat ik over dit soort dingen nadenken voordat ik me in grote mensenmassa's begeef of op andere plekken kom waarvan ik denk "hier zou je een 'prachtige' aanslag kunnen plegen.
Ik denk precies zoals jij beschrijft. 'Dat overkomt mij niet" zul je mij never horen zeggen. Ik zou nu ook wel 2x nadenken om te gaan kijken bij ds 4 daagse of met de trein naar Amsterdam te gaan bijvoorbeeld. Laatst waren we bij gabbers en ik denk dan wel "er zal hier maar paar gekken beginnen te schieten hier zitten zoveel mensen" is geen gekke gedachten tegenwoordig meer. En of het nou terroristen zijn of van die gekken die alleen handelen beide net zo eng wat mij betreft. Angst is een slechte raadgever dat weet ik wel maar ik denk voortaan wel 2 keer na voordat we ergens naar evenement of grote stad of iets zullen gaan. Heb in mijn leven al veel te vaak dingen meegemaakt waarvan het risico zo nihil was maar ik/wij wel steeds diegene waren.....